9.2 Voortgang en realisatie
Financiële realisatie
In het Kwaliteitsplan 2.0 is in 2021 € 6,6m aan VU-brede initiatieven toegewezen en € 9,4m aan faculteiten. De volgende tabel toont de realisatie 2021 in vergelijking met de begroting 2021 op basis van het Kwaliteitsplan VU 2.0.
Realisatie 2021
STUDIEVOORSCHOTGELDEN VU 2021 | BEGROTING | REALISATIE | BESTEDING IN % |
Kwaliteitsthema (bedragen in €) | 2021 | 2021 | B2021/R2021 |
1. Onderwijsintensiteit | |||
VU-breed | 1.058.388 | 545.008 | 51,49% |
Facultair | 4.579.990 | 4.273.321 | 93,30% |
Totaal thema 1 Onderwijsintensiteit | 5.638.379 | 4.818.329 | 85,46% |
2. Begeleiding studenten | |||
VU-breed | 122.447 | 75.568 | 61,71% |
Facultair | 844.912 | 692.388 | 81,95% |
Totaal thema 2 Begeleiding studenten | 967.359 | 767.956 | 79,39% |
3. Studiesucces | |||
VU-breed | 636.215 | 575.055 | 90,39% |
Facultair | 1.395.065 | 842.306 | 60,38% |
Totaal thema 3 Studiesucces | 2.031.280 | 1.417.361 | 69,78% |
4. Onderwijsdifferentiatie | |||
VU-breed | 188.773 | 188.773 | 100,00% |
Facultair | 916.281 | 575.935 | 62,86% |
Totaal thema 4 Onderwijsdifferentiatie | 1.105.054 | 764.708 | 69,20% |
5. Onderwijsfaciliteiten | |||
VU-breed | 3.127.503 | 1.554.598 | 49,71% |
Facultair | 734.424 | 721.134 | 98,19% |
Totaal thema 5 Onderwijsfaciliteiten | 3.861.928 | 2.275.732 | 58,93% |
6. Docentkwaliteit | |||
VU-breed | 1.469.337 | 787.307 | 53,58% |
Facultair | 953.077 | 736.099 | 77,23% |
Totaal thema 6 Docentkwaliteit | 2.422.414 | 1.523.406 | 62,89% |
Totaal VU-breed | 6.602.663 | 3.726.309 | 56,44% |
Totaal Facultair | 9.423.749 | 7.841.183 | 83,21% |
TOTAAL STUDIEVOORSCHOTGELDEN 2021 | 16.026.412 | 11.567.492 | 72,18% |
TOTAAL BESCHIKBAAR | 14.157.157 | 14.157.157 | 81,71% |
VERSCHIL T.O.V. BESCHIKBAAR | -1.869.255 | 2.589.665 |
NB. De bovenstaande cijfers zijn inclusief het aandeel VU in de gezamenlijke faculteiten met de UvA, te weten het Amsterdam University College (AUC) en het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA), Met beide eenheden is afgesproken dat zij één integraal kwaliteitsplan maken uitgaande van de opgetelde toewijzingen vanuit de VU + UvA, en dat zij rapporteren over de realisatie op basis van dit integrale plan. In bovenstaand overzicht hebben wij rekening gehouden met een aandeel VU in deze realisatie naar rato van de VU-toewijzing voor 2021. Hiermee houden we aansluiting op het totale bedrag aan studievoorschotmiddelen dat beschikbaar is voor de VU. Deze wijze van presentatie sluit aan op het Kwaliteitsplan van de VU.
Het beschikbare budget voor 2021 bedroeg € 14,16m, waarvan € 13,89m uit de Rijksbijdrage OCW en € 0,27m via de Universiteit van Amsterdam (bijdrage aan centrale VU-projecten in verband met de gezamenlijke faculteit Tandheelkunde). Het externe budget van € 14,16m, samen met een aanvulling uit eigen VU-middelen en doorgeschoven onderbesteding uit 2019 en 2020, zorgen voor het begrote bedrag van € 16,03m. Hiervan is uiteindelijk een bedrag van € 11,6m besteed in 2021. Ten opzichte van het extern beschikbare budget van € 14,16m is 81,71% gerealiseerd, ten opzichte van begroting 2021 72,18%.
Dit betekent dat het ondanks de bijzondere en moeilijke omstandigheden rondom het MARS-project en de coronamaatregelen toch gelukt is om het overgrote deel van de plannen te realiseren die we voor 2021 hadden gemaakt. We zien dat er op alle thema’s veel voortgang is geboekt. Wanneer we kijken naar de onderbesteding, zien we voornamelijk onderbestedingen op de VU-brede projecten. Dit is meestal toe te schrijven aan corona en de als gevolg daarvan ontstane werkdruk van docenten. De eerste prioriteit van docenten lag bij het verzorgen van goed onderwijs, het duurzaam inrichten van dat onderwijs volgens een activerend blended concept is steeds wat naar achter verplaatst doordat het zogenaamde corona-onderwijs langer aan moest houden dan gedacht (achterblijven uitgaven op thema 1). Ook was er minder ruimte om naast het onderwijs voldoende tijd te vinden voor professionalisering (achterblijven uitgaven op thema 6). Ook heeft corona onze uitgaven op thema 5 lager uit doen vallen, doordat meubilair langere levertijden heeft (voor studieplekken en onderwijsruimtes) en de IT afdeling overvraagd werd door de combinatie van projecten in het kader van onderwijsontwikkeling en het faciliteren van tools noodzakelijk voor corona-onderwijs. Ondanks de beperkingen door onder andere corona, hebben de faculteiten toch zorggedragen voor een gedegen besteding van de middelen en lopen zij grotendeels op schema. Hierbij hebben de faculteiten aangegeven dat zij de onderdelen van de plannen waarop tot nu toe vertraging is ontstaan alsnog willen uitvoeren in 2022 of latere jaren.
Realisatie periode 2019-2021
STUDIEVOORSCHOTGELDEN VU 2021 | BEGROTING | REALISATIE | BESTEDING IN % |
Kwaliteitsthema (bedragen in €) | 2019-2021 | 2019-2021 | B19-21/R19-21 |
1. Onderwijsintensiteit | |||
VU-breed | 1.058.388 | 545.008 | 51,49% |
Facultair | 9.063.964 | 8.882.434 | 98,00% |
Totaal thema 1 Onderwijsintensiteit | 10.122.352 | 9.427.442 | 93,13% |
2. Begeleiding studenten | |||
VU-breed | 326.247 | 265.464 | 81,37% |
Facultair | 1.548.184 | 1.368.335 | 88,38% |
Totaal thema 2 Begeleiding studenten | 1.874.432 | 1.633.799 | 87,16% |
3. Studiesucces | |||
VU-breed | 1.552.886 | 1.473.287 | 94,87% |
Facultair | 2.870.270 | 2.161.571 | 75,31% |
Totaal thema 3 Studiesucces | 4.423.156 | 3.634.858 | 82,18% |
4. Onderwijsdifferentiatie | |||
VU-breed | 633.773 | 638.203 | 100,70% |
Facultair | 1.833.984 | 1.319.855 | 71,97% |
Totaal thema 4 Onderwijsdifferentiatie | 2.467.757 | 1.958.058 | 79,35% |
5. Onderwijsfaciliteiten | |||
VU-breed | 5.283.303 | 3.532.761 | 66,87% |
Facultair | 1.217.375 | 1.347.303 | 110,67% |
Totaal thema 5 Onderwijsfaciliteiten | 6.500.678 | 4.880.064 | 75,07% |
6. Docentkwaliteit | |||
VU-breed | 3.277.488 | 2.650.176 | 80,86% |
Facultair | 1.685.287 | 1.390.253 | 82,49% |
Totaal thema 6 Docentkwaliteit | 4.962.776 | 4.040.428 | 81,41% |
Totaal VU-breed | 12.132.086 | 9.104.899 | 75,05% |
Totaal Facultair | 18.219.065 | 16.469.751 | 90,40% |
TOTAAL STUDIEVOORSCHOTGELDEN 2021 | 30.351.150 | 25.574.650 | 84,26% |
TOTAAL BESCHIKBAAR | 28.438.265 | 28.438.265 | 89,93% |
VERSCHIL T.O.V. BESCHIKBAAR | -1.912.885 | 2.863.615 |
Wanneer we kijken naar de periode 2019-2021, ligt het bestedingspercentage op 89,93% ten opzichte van het extern beschikbare budget en op 84,26% ten opzichte van de totale begroting. Over deze periode bedroeg het extern beschikbare budget € 28,44m, en is dit aangevuld met € 1,91m aan eigen VU-middelen, waardoor de totale begroting € 30,35m bedroeg. Hier tegenover stond een totaal bedrag aan bestedingen over de periode 2019-2021 van € 25,57m. De totale onderbesteding over deze periode bedraagt € 2,87m ten opzichte van het beschikbare externe budget en € 4,78m ten opzichte van de totale begroting aan studievoorschotgelden.
De besteding is gelijkmatig over alle thema’s verdeeld, waarbij de besteding op thema 1 Onderwijsintensiteit facultair een hogere besteding kent. Dit gaat vooral om extra (junior)docenten. Ook thema 4 Onderwijsdifferentiatie en thema 5 Onderwijsfaciliteiten kennen met name op de facultaire projecten een hoge besteding. Als we kijken naar de thema’s die een onderbesteding kennen, ontstaat deze voornamelijk in 2021. Bij de inhoudelijke besteding van deze thema’s zal hier een nadere toelichting op worden gegeven.
Vooruitblik besteding 2022-2024
STUDIEVOORSCHOTGELDEN VU 2021 | BEGROTING | REALISATIE | REALISATIE | TOTAAL PLAN |
Kwaliteitsthema (bedragen in €) | 2022 | 2023 | 2024 | 2019-2024 |
1. Onderwijsintensiteit | ||||
VU-breed | 1.239.757 | 1.000.000 | 500.000 | 3.798.146 |
Facultair | 5.970.635 | 5.853.661 | 6.857.303 | 27.745.563 |
Totaal thema 1 Onderwijsintensiteit | 7.210.393 | 6.853.661 | 7.357.303 | 31.543.709 |
2. Begeleiding studenten | ||||
VU-breed | 198.105 | 122.667 | 198.105 | 845.124 |
Facultair | 1.445.239 | 1.242.390 | 1.426.191 | 5.662.004 |
Totaal thema 2 Begeleiding studenten | 1.643.344 | 1.365.056 | 1.624.296 | 6.507.129 |
3. Studiesucces | ||||
VU-breed | 693.669 | 637.356 | 637.351 | 3.521.262 |
Facultair | 1.418.940 | 1.476.298 | 1.859.487 | 7.624.995 |
Totaal thema 3 Studiesucces | 2.112.609 | 2.113.654 | 2.496.838 | 11.146.257 |
4. Onderwijsdifferentiatie | ||||
VU-breed | 189.110 | 189.111 | 189.110 | 1.201.103 |
Facultair | 1.010.123 | 932.194 | 1.163.621 | 4.939.921 |
Totaal thema 4 Onderwijsdifferentiatie | 1.199.232 | 1.121.306 | 1.352.731 | 6.141.025 |
5. Onderwijsfaciliteiten | ||||
VU-breed | 3.137.049 | 5.065.936 | 2.263.184 | 15.749.472 |
Facultair | 1.058.933 | 1.211.705 | 1.332.973 | 4.820.987 |
Totaal thema 5 Onderwijsfaciliteiten | 4.195.982 | 6.277.641 | 3.596.157 | 20.570.459 |
6. Docentkwaliteit | ||||
VU-breed | 1.663.614 | 1.831.975 | 1.894.505 | 8.667.583 |
Facultair | 1.390.704 | 1.586.191 | 1.655.752 | 6.317.934 |
Totaal thema 6 Docentkwaliteit | 3.054.319 | 3.418.166 | 3.550.257 | 14.985.517 |
Totaal VU-breed | 7.121.305 | 8.847.045 | 5.682.255 | 33.782.690 |
Totaal Facultair | 12.294.575 | 12.302.439 | 14.295.327 | 57.111.405 |
TOTAAL STUDIEVOORSCHOTGELDEN 2021 | 19.415.880 | 21.149.484 | 19.977.582 | 90.894.095 |
TOTAAL BESCHIKBAAR | 17.851.708 | 18.849.013 | 21.274.723 | 86.413.709 |
VERSCHIL T.O.V. BESCHIKBAAR | -1.564.172 | -2.300.471 | 1.297.141 | -4.480.386 |
Wanneer we kijken naar de verwachte inzet van de studievoorschotgelden, zien we dat tot en met 2021 € 25,57m besteed is. Als we dit plaatsen naast de begroting die gemaakt is voor de periode 2022-2024 van € 60,54m, verwachten wij een totale besteding te realiseren van € 86,12m. In totaal zijn voor de periode 2019-2024 € 86,4m aan externe studievoorschotgelden beschikbaar. Naar verwachting zullen dus de totale studievoorschotmiddelen binnen de planperiode worden besteed. Daarnaast geldt dat de faculteiten hebben aangegeven dat zij naar verwachting de onderbesteding t/m 2021 in de komende jaren zullen inlopen, naast de uitvoering van de reguliere plannen voor de periode 2022-2024. Deze doorschuif is nog niet volledig verwerkt in de tabel hiervoor, evenmin als een eventuele herinzet van de onderbesteding op de centrale middelen in de periode 2022 -2024.
Per saldo verwachten wij eind 2024 het volledige beschikbare bedrag aan studievoorschotgelden te hebben uitgegeven conform ons Kwaliteitsplan Onderwijs, met waarschijnlijk een overbesteding ten laste van eigen VU-middelen, wanneer alle voorgenomen plannen worden gerealiseerd.
Inhoudelijke toelichting op bereikte resultaten per Kwaliteitsthema
In bijlage VIII is een overzicht opgenomen van alle VU-brede en facultaire projecten met hun beoogde en gerealiseerde resultaten t/m 2021. In dit hoofdstuk geven we deze resultaten op geaggregeerd niveau weer per subvoornemen voor een helder overzicht van de totale voortgang. Hierbij maken we gebruik van de volgende aanduidingen die gelden als je naar de gemiddelde voortgang per subvoornemen kijkt, met een onderscheid naar VU-brede plannen en facultaire plannen:
-
Op schema: het beoogd resultaat 2021 zoals geformuleerd in plan is behaald.
-
Deels vertraagd: beoogd resultaat is grotendeels behaald, maar nog een klein deel niet. Dat wordt toegelicht in het gerealiseerd resultaat.
-
Vertraagd: het beoogd resultaat is niet veranderd, maar we zijn er nog niet. Welke onderdelen wel en niet zijn gerealiseerd staat bij gerealiseerd resultaat.
-
Versneld: we hebben meer bereikt dan beoogd resultaat, hoeveel meer staat bij het gerealiseerd resultaat.
-
Bijstelling: beoogd resultaat is tussentijds bijgesteld, bij gerealiseerd resultaat staat hoe het afwijkt van het beoogde resultaat.
-
Afgerond: het beoogd resultaat is behaald en project afgerond.
-
Afgeblazen: dit project is geannuleerd. Het beoogd resultaat niet behaald. Bij het gerealiseerd resultaat wordt toegelicht waarom.
Naast de voortgang blikken we ook vooruit. Ook hier kijken we per subvoornemen op hetzelfde geaggregeerde niveau als bij de terugblik. Hierbij maken we gebruik van de volgende aanduidingen die gelden als je naar de gemiddelde voortgang per subvoornemen kijkt, met een onderscheid naar VU-brede plannen en facultaire plannen:
-
Gelijk aan plan: het beoogd resultaat is nog steeds hetzelfde als in ons plan. Wellicht staat bij de voortgang aangegeven dat we iets achterlopen op schema, maar het einddoel blijft gelijk en realistisch om te behalen.
-
Bijstelling resultaat: door vertraging of door een inhoudelijke koerswijziging is het beoogd resultaat voor 2024 gewijzigd. Hier staat het bijgestelde resultaat weergegeven.
Thema 1 Onderwijsintensiteit
1a. Meer docenten
Voortgang
Doelen 2021 behaald, financiële uitnutting blijft iets achter | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
Onderwerp | Doel | Gerealiseerd resultaat t/m 2021 | Begroting t/m 2021 | Realisatie t/m 2021 |
Decentraal | ||||
Intensiteit onderwijs | De intensiteit van het onderwijs verhogen en tegelijkertijd de werkdruk voor docenten verlagen. | Op schema: inzet studentassistenten in het onderwijs, extra werkcolleges. | € 6.431.440 | € 6.803.689 |
Juniordocenten | Het doel is om activerend onderwijs van hoog niveau aan te bieden. | Op schema: Juniordocenten zijn aangesteld om practica en werkgroepen te verzorgen. Bij de meeste faculteiten is het aantal aangestelde docenten gelijk aan of hoger dan het beoogd resultaat, bij enkele faculteiten valt het iets lager uit vanwege hogere kosten per docent. |
Vooruitblik
Onderwerp | Doel | Beoogd resultaat 2024 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
Centraal | |||||
Activerend Blended Onderwijs | Opleidingsdirecteuren helpen bij het maken van een blended curriculum en in het verlengde daarvan docenten ondersteunen bij het blended inrichten van hun onderwijs (binnen een curriculum). | Gelijk aan plan: Per 2024 is een groot deel van de curricula geheel of deels blended ingericht. Per 2024 is de benodigde ondersteuning bij blended learning geborgd binnen de universiteit. | € 1.239.757 | € 1.000.000 | € 500.000 |
Decentraal | |||||
Activerend Blended Onderwijs | De ambitie is om een volledig pakket aan educatieve vormen te ontwikkelen, inclusief een blended learning approach die aansluit bij de onderwijsvisie van de VU. | Gelijk aan plan: Activerend onderwijs is een integraal onderdeel van het facultaire aanbod | € 2.463.305 | € 2.221.378 | € 2.525.207 |
1b. Meer activerende onderwijsvormen
Voortgang
Doelen 2021 niet geheel behaald, financiële uitnutting blijft iets achter | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
Onderwerp | Doel | Gerealiseerd resultaat t/m 2021 | Begroting t/m 2021 | Realisatie t/m 2021 |
Centraal | ||||
Activerend Blended Onderwijs | Opleidingsdirecteuren helpen bij het maken van een blended curriculum en in het verlengde daarvan docenten ondersteunen bij het blended inrichten van hun onderwijs (binnen een curriculum). | Deels vertraagd: Iedere faculteit heeft een ondersteuningsteam opgericht op een manier die past bij de faculteit. Wel lopen faculteiten nog achter op schema lopen en zijn ze nog niet zo ver in de transitie als zij zouden willen. | € 1.058.388 | € 545.008 |
Decentraal | ||||
Activerend Onderwijs | De ambitie is om een volledig pakket aan educatieve vormen te ontwikkelen, inclusief een blended learning approach die aansluit bij de onderwijsvisie van de VU. | Deels vertraagd: Activerend onderwijs is (onder druk van corona) versneld ingevoerd. Faculteiten hebben plannen opgesteld, projectteams zijn aan de slag en docenten worden begeleid bij het opzetten van activerend onderwijs. Bij alle faculteiten beginnen we met een paar vakken per opleiding en dat breiden we steeds verder uit. Wel lopen faculteiten nog achter op schema lopen en zijn ze nog niet zo ver in de transitie als zij zouden willen. | € 2.632.524 | € 1.760.672 |
Er is veel gebeurd op dit thema en alle faculteiten hebben dit als prioriteit. Van het centrale deel van het geld worden op VU niveau ondersteuners ingezet en wil men de facultaire ontwikkelingen aan elkaar verbinden en van elkaar leren. Ook wordt een deel van dit geld naar faculteiten doorgezet. Onder de decentrale inzet valt de middeleninzet die faculteiten daarnaast nog zelf gedaan hebben op dit thema. Er zijn een aantal ontwikkelingen geweest waardoor de financiële realisatie wat achterloopt. De transitie is later op gang gekomen in 2021 dan oorspronkelijk gedacht doordat de effecten van corona langer duurden. Daarnaast is het voor faculteiten moeilijk om geschikte ondersteuners te vinden. Hier heerst een schaarste en als ondersteuners zijn aangenomen, duurt het vaak nog een tijdje voordat zij aan de slag kunnen. Als laatste zijn docenten door omstandigheden (denk hierbij aan de onverwachte lockdown eind 2021) meer bezig geweest om hun onderwijs online aan te kunnen bieden, dan na te denken over het duurzaam inzetten van activerend en blended onderwijs.
Vooruitblik
Onderwerp | Doel | Beoogd resultaat 2024 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
Centraal | |||||
Activerend Blended Onderwijs | Opleidingsdirecteuren helpen bij het maken van een blended curriculum en in het verlengde daarvan docenten ondersteunen bij het blended inrichten van hun onderwijs (binnen een curriculum). | Gelijk aan plan: Per 2024 is een groot deel van de curricula geheel of deels blended ingericht. Per 2024 is de benodigde ondersteuning bij blended learning geborgd binnen de universiteit. | € 1.239.757 | € 1.000.000 | € 500.000 |
Decentraal | |||||
Activerend Blended Onderwijs | De ambitie is om een volledig pakket aan educatieve vormen te ontwikkelen, inclusief een blended learning approach die aansluit bij de onderwijsvisie van de VU. | Gelijk aan plan: Activerend onderwijs is een integraal onderdeel van het facultaire aanbod | € 2.463.305 | € 2.221.378 | € 2.525.207 |
Thema 2 Studentbegeleiding
2a. Versterken studieadvies
Voortgang
Doelen 2021 behaald, financiële uitnutting blijft iets achter | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
Onderwerp | Doel | Gerealiseerd resultaat t/m 2021 | Begroting t/m 2021 | Realisatie t/m 2021 |
Centraal | ||||
Kwaliteit studieadvies | Professionaliseren van studieadviseurs | Op schema: De 10 deelnemers die in 2020 aan de leergang zijn gestart hebben hun certificaat behaald. | € 23.800 | € 17.100 |
Decentraal | ||||
Versterken studieadvies | Meer en betere begeleiding studenten | Op schema: De capaciteit op studieadvies is uitgebreid. Er is meer aandacht voor professionele ontwikkeling van studenten door workshops of nieuwe leerlijnen. | € 306.215 | € 243.684 |
Vooruitblik
Onderwerp | Doel | Beoogd resultaat 2024 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
Centraal | |||||
Kwaliteit studieadvies | Professionaliseren van studieadviseurs | Gelijk aan plan: Per 2024 hebben we 30 nieuwe BKS gerealiseerd. | € 24.329 | € 0 | € 24.329 |
Decentraal | |||||
Versterken studieadvies | Meer en betere begeleiding studenten | Gelijk aan plan: De capaciteit en kwaliteit van het studieadvies is gerealiseerd en geconsolideerd. | € 283.914 | € 290.000 | € 348.828 |
2b. Meer mentoren/tutoren
Voortgang
Doelen 2021 behaald, financiële uitnutting blijft iets achter | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
Onderwerp | Doel | Gerealiseerd resultaat t/m 2021 | Begroting t/m 2021 | Realisatie t/m 2021 |
Decentraal | ||||
Mentoraat of tutoraat versterken/vergroten | Mentoraat/tutoraat professioneler en duurzamer maken, capaciteit uitbreiden | Op schema: programma’s zijn vernieuwd en er is extra menskracht ingehuurd. Er is een studievaardighedenlijn opgezet bij Rechten: Persoonlijke en Professionele Identiteit. | € 1.092.192 | € 946.306 |
Vooruitblik
Onderwerp | Doel | Beoogd resultaat 2024 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
Decentraal | |||||
Mentoraat of tutoraat versterken/vergroten | Mentoraat/tutoraat professioneler en duurzamer maken, capaciteit uitbreiden | Gelijk aan plan: Mentor en tutorprogramma’s zijn geëvalueerd en verbeterd. De studievaardighedenlijn bij Rechten wordt succesvol in al hun bacheloropleidingen ingezet. | € 1.095.102 | € 875.432 | € 995.531 |
2c. Begeleiding specifieke studentgroepen
Voortgang
Doelen 2021 grotendeels behaald, financiële uitnutting blijft iets achter | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
Onderwerp | Doel | Gerealiseerd resultaat t/m 2021 | Begroting t/m 2021 | Realisatie t/m 2021 |
Centraal | ||||
Studeren met een functiebeperking | De algemene toegankelijkheid voor studenten met een beperking verbeteren, incl. verbetering informatievoorziening en inclusiviteit van het onderwijs | Deels vertraagd: De fysieke en digitale toegankelijkheid zijn geanalyseerd en vervolgstappen zijn in kaart gebracht. Het centrale informatiepunt dat was beoogd heeft vertraging opgelopen door gebrek aan capaciteit. | € 302.447 | € 248.364 |
Decentraal | ||||
Begeleiden specifieke studentgroepen | Ondersteuning specifieke studentgroepen is geborgd | Op schema: Opgenomen in mentoraat en tutoraat programma’s. | € 149.778 | € 93.919 |
Vooruitblik
Onderwerp | Doel | Beoogd resultaat 2024 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
Centraal | |||||
Begeleiden specifieke studentgroepen | De algemene toegankelijkheid voor studenten met een beperking verbeteren, incl. verbetering informatievoorziening en inclusiviteit van het onderwijs | Gelijk aan plan: Per 2024 is de algemene toegankelijkheid van de VU geoptimaliseerd en per 2024 is sprake van meer flexibiliteit in onderwijs- en toetsingsvormen, zodat deze beter aansluiten bij behoeften van (groepen) studenten. | € 173.777 | € 122.667 | € 173.777 |
Decentraal | |||||
Begeleiden specifieke studentgroepen | Ondersteuning specifieke studentgroepen is geborgd | Gelijk aan plan: In 2024 hebben wij de begeleiding van specifieke studentgroepen geborgd. | € 66.224 | € 76.957 | € 81.832 |
Thema 3 Studiesucces
3a. Overgang vo-wo
Voortgang
Doelen 2021 grotendeels behaald, financiële uitnutting blijft iets achter | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
Onderwerp | Doel | Gerealiseerd resultaat t/m 2021 | Begroting t/m 2021 | Realisatie t/m 2021 |
Decentraal | ||||
Overgang vo-wo | De overgang van VO naar WO versoepelen en studiekeuzebegeleiding zo organiseren dat een student zich zo vroeg en goed mogelijk aan zijn opleiding kan binden. | Deels vertraagd: Bij faculteiten is ingezet op het evalueren van de matching, zijn studiekeuzeactiviteiten uitgebreid en zijn programma’s opgezet om een kickstart te maken in de opleiding. Ook is bij Geneeskunde programmatisch toetsen ingevoerd in het eerste jaar. | € 620.663 | € 500.192 |
Door corona hebben niet alle beoogde activiteiten kunnen plaatsvinden, veel fysieke activiteiten konden geen doorgang vinden.
Vooruitblik
Onderwerp | Doel | Beoogd resultaat 2024 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
Decentraal | |||||
Overgang vo-wo | De overgang van VO naar WO versoepelen en studiekeuzebegeleiding zo organiseren dat een student zich zo vroeg en goed mogelijk aan zijn opleiding kan binden. | Gelijk aan plan: Matching en studiekeuzeactiviteiten zijn geëvalueerd en evt verbeterd. Succesvolle activiteiten in het eerste jaar zijn opgenomen als standaard onderdelen. | € 197.364 | € 205.543 | € 217.093 |
3b. Mixed Classroom
Voortgang
Deelthema loopt, inzet en besteding loopt achter bij plan | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
Onderwerp | Doel | Gerealiseerd resultaat t/m 2021 | Begroting t/m 2021 | Realisatie t/m 2021 |
Centraal | ||||
Mixed Classroom voor studenten | VU breed aanbod voor studenten ontwikkelen ter ondersteuning van het onderwijsconcept van Mixed Classroom | Op schema: De module Unpack your Study Abroad is actief uitgezet bij het nieuwe cohort VU studenten dat per september naar het buitenland is vertrokken (ca 500). Daarnaast is de pilot voor een vernieuwde opzet Integration Masters (Vanaf nu "Student Integration") gedraaid en is er een start gemaakt met een vernieuwde benadering rondom integratie van internationals binnen de VU gemeenschap. Ook hebben we vragenblokken opgenomen rondom mixed classroom in de digitale studentevaluaties. | € 60.408 | € 39.455 |
Decentraal | ||||
Mixed Classroom | Implementatie onderwijsconcept Mixed Classroom in vakken/ opleidingen | Vertraagd: In minder vakken dan beoogd is het onderwijsconcept al geïntegreerd. Minder docenten dan gedacht hebben de training Mixed Classroom gevolgd. | € 35.259 | € 3.708 |
De context van corona maakte dat het niet altijd nuttig was om de aanpassingen al door te voeren. Onderwijs is toch veel digitaal geweest en ook niet in de ideale vorm. Men wilde liever Mixed Classroom duurzaam implementeren in de cursussen.
Vooruitblik
Onderwerp | Doel | Beoogd resultaat 2024 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
Centraal | |||||
Mixed Classroom voor studenten | VU breed aanbod voor studenten ontwikkelen ter ondersteuning van het onderwijsconcept van Mixed Classroom | Gelijk aan plan: Per 2024 weten alle studenten weten wat het Mixed Classroom model hun brengt en van hen vraagt. Ook buiten het onderwijs is er Mixed Classroom aanbod voor studenten (informatie, workshops). | € 20.444 | € 20.444 | € 20.444 |
Decentraal | |||||
Mixed Classroom | Implementatie onderwijsconcept Mixed Classroom in vakken/ opleidingen | Gelijk aan plan: Mixed classroom concept is verder ontwikkeld en geïmplementeerd en onderdeel van de onderwijscultuur. | € 60.311 | € 41.911 | € 61.333 |
3c. Taalvaardigheid studenten
Voortgang
Doelen 2021 grotendeels behaald, financiële uitnutting blijft achter | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
Onderwerp | Doel | Gerealiseerd resultaat t/m 2021 | Begroting t/m 2021 | Realisatie t/m 2021 |
Centraal | ||||
Taalvaardigheid studenten | Versterken van de communicatieve en taalvaardigheden van studenten door het aanbieden van (extra-curriculaire) taalcursussen, taalondersteuning en leerlijnen communicatieve vaardigheden Engels en Nederlands | Deels vertraagd: Ruim 300 (ipv beoogde 500) studenten hebben de cursus Basic Dutch on Campus gevolgd. De cursus Academisch Nederlands Plus trok in de eerste helft van 2021 37 studenten, maar helaas waren er niet voldoende studenten in het najaar om de cursus te laten doorgaan (beoogd was 60). De formats en leerlijnen in communicatieve vaardigheden zijn gerealiseerd. | € 372.291 | € 278.823 |
Decentraal | ||||
Taalvaardigheid studenten | Engelse en Nederlandse taalvaardigheden van (internationale) studenten verbeteren | Deels vertraagd: er zijn cursussen en trainingen verzorgd, maar minder dan beoogd. | € 65.265 | € 35.070 |
Door de pandemie en de bijbehorende inreisbeperkingen is het beoogd aantal studenten achtergebleven. De cursussen zijn voornamelijk gericht op internationale studenten.
Vooruitblik
Onderwerp | Doel | Beoogd resultaat 2024 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
Centraal | |||||
Taalvaardigheid studenten | Versterken van de communicatieve en taalvaardigheden van studenten door het aanbieden van (extra-curriculaire) taalcursussen, taalondersteuning en leerlijnen communicatieve vaardigheden Engels en Nederlands | Bijstelling: In 2022 wordt aan een nieuwe taalstrategie voor de VU gewerkt. Deze zal voorjaar 2022 gereed zijn. Hierbij zal het beoogde resultaat 2024 wijzigen. | € 154.451 | € 98.133 | € 98.133 |
Decentraal | |||||
Taalvaardigheid studenten | Engelse en Nederlandse taalvaardigheden van (internationale) studenten verbeteren | Gelijk aan plan: De aandacht voor taalvaardigheid en onder studenten is integraal onderdeel van het onderwijs aan studenten door adequaat aanbod van taalonderwijs. | € 61.844 | € 61.844 | € 77.177 |
3d. Informatievoorziening studiekeuzes
Voortgang
Doelen 2021 grotendeels behaald, financiële uitnutting blijft achter | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
Onderwerp | Doel | Gerealiseerd resultaat t/m 2021 | Begroting t/m 2021 | Realisatie t/m 2021 |
Decentraal | ||||
Keuze masteropleiding | Studenten beter informeren over de keuze voor de masteropleiding. | Deels vertraagd: Masterdagen en evenementen zijn georganiseerd, maar noodgedwongen online. Daardoor zijn niet alle beoogde doelen, zoals community building, behaald. | € 168.749 | € 139.857 |
Vooruitblik
Onderwerp | Doel | Beoogd resultaat 2024 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
Decentraal | |||||
Keuze masteropleiding | Studenten beter informeren over de keuze voor de masteropleiding. | Gelijk aan plan: Verbeteringen in de masterdagen en events zijn doorgevoerd en studenten beschikken over adequate informatie over (doorstroom)masters. | € 79.512 | € 80.794 | € 83.514 |
3e. Overstap arbeidsmarkt
Voortgang
Doelen 2021 niet geheel behaald, financiële uitnutting blijft iets achter | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
Onderwerp | Doel | Gerealiseerd resultaat t/m 2021 | Begroting t/m 2021 | Realisatie t/m 2021 |
Centraal | ||||
Career Services | Studenten beter ondersteunen bij overstap arbeidsmarkt middels career offices/services | Op schema: Het International Talent Event Amsterdam (ITEA) en TECH020-event zijn voor alle geïnteresseerde studenten opengesteld. Er wordt een maandelijks career overleg gehouden tussen alle faculteiten. Om echt impact richting de totale studentenpopulatie te hebben dient er nog wel meer samengewerkt te worden om de inzet en het bereik van de beschikbare middelen te optimaliseren. | € 149.386 | € 126.462 |
Decentraal | ||||
Aansluiting arbeidsmarkt | Studenten beter voorbereiden op de overstap naar de arbeidsmarkt | Deels vertraagd: Binnen de faculteiten zijn vele activiteiten ontplooid om studenten beter voor te bereiden op de overstap naar de arbeidsmarkt: uitbreiding capaciteit op career services, carrièredagen zijn georganiseerd, career services magazine is uitgegeven, netwerksessies met alumni, voorbereiding op integratie in curriculum, career platform opgezet, workshops verzorgd in professionele en maatschappelijk vaardigheden. Met meer fysieke mogelijkheden had men nog meer willen en kunnen doen. | € 1.698.357 | € 1.227.105 |
Vooruitblik
Onderwerp | Doel | Beoogd resultaat 2024 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
Centraal | |||||
Career Services | Studenten beter ondersteunen bij overstap arbeidsmarkt middels career offices/services | Gelijk aan plan: Elke faculteit voorziet in een aanbod van career services voor elke student, bestaande uit drie componenten (bewustwording, competenties, netwerken). | € 94.555 | € 94.556 | € 94.555 |
Decentraal | |||||
Aansluiting arbeidsmarkt | Studenten beter voorbereiden op de overstap naar de arbeidsmarkt | Gelijk aan plan: Faculteiten voorzien in een aanbod van career services voor elke student. | € 963.243 | € 1.019.317 | € 1.227.095 |
3f. Evidence based onderwijs
Voortgang
Doelen 2021 behaald, financiële uitnutting blijft iets achter | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
Onderwerp | Doel | Gerealiseerd resultaat t/m 2021 | Begroting t/m 2021 | Realisatie t/m 2021 |
Centraal | ||||
VU Analytics | Versterken van evidence based onderwijs, begeleiding van studenten en onderwijsbeleid dankzij inzichten uit VU Analytics. | Op schema: In 2021 is er een significante toename van het gebruik van bestaande en nieuwe inzichten en beschikbare informatie tooling (dashboard en rapporten) bij beleidsmedewerkers, medewerkers kwaiteitszorg en opleidingsdirecteuren. Ook hebben we geregeld trainingen/workshops georganiseerd met hoge opkomst. | € 660.824 | € 777.688 |
Decentraal | ||||
Evidence based onderwijs | Evalueren effectiviteit onderwijswijzigingen mbv Student Analytics | Op schema: Het onderzoek naar de effecten van blended learning (project Evidence Based Onderwijs) binnen FGB verloopt volgens plan | € 10.204 | € 10.000 |
Vooruitblik
Onderwerp | Doel | Beoogd resultaat 2024 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
Centraal | |||||
VU Analytics | Versterken van evidence based onderwijs, begeleiding van studenten en onderwijsbeleid dankzij inzichten uit VU Analytics. | Extra doelen: We blijven graag een toename van het gebruik zien van de analyses en inzichten. Daarnaast wordt per 2024 ook gerealiseerd: | € 224.887 | € 224.889 | € 224.887 |
Decentraal | |||||
Evidence based onderwijs | Evalueren effectiviteit onderwijswijzigingen mbv Student Analytics | Gelijk aan plan: Aanpassingen in het onderwijs zijn geëvalueerd en verbeterpunten geformuleerd. | € 10.222 | € 10.222 | € 111.054 |
3g. Studentenwelzijn
Voortgang
Doelen 2021 behaald, financiële uitnutting blijft iets achter | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
Onderwerp | Doel | Gerealiseerd resultaat t/m 2021 | Begroting t/m 2021 | Realisatie t/m 2021 |
Centraal | ||||
Studenten- welzijn | Bevorderen studentenwelzijn | Op schema: Een digitaal platform (op Vuweb) voor studentenwelzijn is gerealiseerd voor zowel Nederlandse als internationale studenten. Hierin staat informatie over thuis studeren, fysieke en mentale gezondheid, relevante regelingen, de studentbegeleiders, activiteiten van VU communities, informatie over modules en apps en er zijn ook aanvullingen gedaan n.a.v. recente ontwikkelingen binnen studentenwelzijn. | € 309.977 | € 250.859 |
Caring Universities | eHealth interventies ontwikkelen voor studenten | Versneld: Per 2021 zijn vijf verschillende interventies opgeleverd (beoogd was 2), namelijk: Stemming, stress, uitstelgedrag, corona gerelateerde kwesties, en algemene coping vaardigheden. De VU-brede survey is afgenomen en de resultaten zijn aan de deelnemers teruggekoppeld. | ||
Goal Setting | Uitrollen van goal setting interventie met als doel om het welzijn en studiesucces van studenten te verhogen en uitval te verlagen. | Bijstelling: Het project is uitgevoerd. Ongeveer 480 studenten hebben in experimentele condities (ongeveer 50% controlegroep en 50% experimentele groep) deelgenomen aan de goal-setting interventie en de data zijn wetenschappelijk onderzocht. De beoogde effecten op verhogen studentenwelzijn en studiesucces zijn niet gerealiseerd. Er zijn geen nieuwe eerstejaars gestart in 2022 met de interventie. | ||
Decentraal | ||||
Sociale veiligheid | Sociale veiligheid vergroten door ontwikkelen van beleid en richtlijnen, tools en trainingen voor studenten en docenten. | Op schema: #zouikwatzeggen-app geïmplementeerd; | € 271.774 | € 245.639 |
Student- betrokkenheid | Het doel is om hier de algehele studentbetrokkenheid te vergroten | Op schema: Ingezet tbv activiteiten van studieverenigingen zoals culturele activiteiten, musea, rondleidingen in de stad, bezoek aan parken en dierentuinen. |
De beoogde interventie met betrekking tot Goal Setting en het onderzoek zijn uitgevoerd. Echter, door de complexiteit van samenwerking met EUR-RSM (interventie werd daarmee van mindere kwaliteit) en een andere studiecultuur op de VU worden effecten niet behaald. We gaan nu een soortgelijke interventie zelf opzetten zodat hij effectief is voor de student van de VU.
Vooruitblik
Onderwerp | Doel | Beoogd resultaat 2024 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
Centraal | |||||
Studentenwelzijn | Bevorderen studentenwelzijn | Gelijk aan plan: Per 2024 werkt de VU vanuit een integrale aanpak verder aan het welzijn van haar studenten, uitgaande van een inspirerende visie en uitgebreide, adequate informatie over studentenwelzijn. Er wordt jaarlijks een health & wellbeing week voor de studenten op de VU campus georganiseerd, er is een platform ingericht dat de sociale binding van studenten met elkaar en met de VU bevordert, er zijn tools beschikbaar voor docenten en studentbegeleiders ter bevordering van preventie en vroegsignalering van studiestress en –vertraging, (specifieke) behoeften van (groepen) studenten zijn onderdeel van de kwaliteitscriteria bij onderwijsinnovatie en er zijn waarborgen ontwikkeld voor een veilig en inclusief studieklimaat binnen de VU. | € 199.332 | € 199.333 | € 199.332 |
Caring Universities | eHealth interventies ontwikkelen voor studenten | Gelijk aan plan: Er is een infrastructuur gebouwd met daarin minimaal zes verschillende interventies, een doorlopende poule aan studentcoaches en jaarlijkse metingen, die desgewenst internationaal vergeleken kunnen worden. | |||
Goal Setting | Uitrollen van goal setting interventie met als doel om het welzijn en studiesucces van studenten te verhogen en uitval te verlagen. | Bijstelling: De algemene doelenstelleninterventie van EUR-RSM wordt omgezet naar studiekeuzedoelenstellen. Concreet wordt nu beoogd de impact van de VU StudieKeuzeCheckvragenlijst (SKC) te gaan verhogen door gedurende het 1e bachelorjaar de SKC herhaald in te zetten en te koppelen aan studiekeuzecoaching. Per 2024 moeten alle studenten die voor de keuze van studieswitch of studieuitval staan gebruik kunnen gaan maken van de SKC bij gesprekken met de studieadviseur. | |||
Decentraal | |||||
Sociale veiligheid | Sociale veiligheid vergroten door ontwikkelen van beleid en richtlijnen, tools en trainingen voor studenten en docenten. | Gelijk aan plan: Bij Geneeskunde is beleid sociale veiligheid en passend trainingsaanbod in samenwerking met alliantiepartners en affiliatieziekenhuizen ontwikkeld en geïmplementeerd. | € 46.443 | € 56.666 | € 82.221 |
Studentbetrokkenheid | Het doel is om hier de algehele studentbetrokkenheid te vergroten | Gelijk aan plan: Bij FGW hebben we een geolied systeem van studentbetrokkenheid, een community of learners. |
Thema 4 Onderwijsdifferentiatie
4a. Versterken profiel
Voortgang
Doelen 2021 grotendeels behaald, financiële uitnutting blijft iets achter | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
Onderwerp | Doel | Gerealiseerd resultaat t/m 2021 | Begroting t/m 2021 | Realisatie t/m 2021 |
Centraal | ||||
Community Service Learning (CSL) | De mogelijkheden voor studenten uitbreiden om via Community Service Learning hun kennis in te zetten voor het oplossen van prangende maatschappelijke vraagstukken. | Op schema: Er is een VU framework CSL opgesteld in de vorm van een online toolbox. Dit zijn handvatten voor docenten om onderwijsvormen met CSL activiteiten te ontwikkelen en te integreren in het onderwijs. De kwaliteits- en ethische maatstaven zijn in deze toolbox verwerkt. De VU biedt in alle faculteiten cursussen aan waarin CSL is geïntegreerd. | € 618.773 | € 618.773 |
A Broader Mind (ABM) | De VU wil haar studenten de mogelijkheid bieden om zich op academisch, persoonlijk en maatschappelijk vlak, breder te ontwikkelen: studenten toerusten om in deze wereld succesvol en betekenisvol te kunnen zijn. | Op schema: In 2021 zijn de eindtermen Broader Mind voor bachelors (niveau 300) vastgesteld. Voor de Broader Mind Course hebben in 2021 ongeveer 500 studenten zich aangemeld, ruim 350 hebben een certificaat behaald.Realisatie van de toolbox met goede voorbeelden gaat minder snel dan gehoopt. | ||
Decentraal | ||||
Ontwikkeling van leerlijnen | Ontwikkeling en integratie van leerlijnen binnen verschillende faculteiten | Deels vertraagd: Bij FGB is het methodenonderwijs aangepast en is een leerlijn laag intensief behandelen geïmplementeerd bij Psychologie. Bij RCH is Law in Action breder uitgerold. Bij FSW is de aanpak van het multimethodisch onderwijs vertraagd door Corona. | € 890.026 | € 706.461 |
Opleidingsportfolio | Faculteiten bieden een afgewogen, herkenbaar en onderscheidend opleidingsportfolio dat aansluit bij maatschappelijke vraagstukken. | Deels vertraagd: Bij FRT is de bachelor Religie en Theologie van start gegaan. Bij FSW is Sociologie curriculum tegen het licht gehouden en verbeterd. SBE heeft nieuwe bachelors en minoren in voorbereiding en is nieuwe specialisaties gestart. Bij FGW zijn Environmental en Digital Humanities doorontwikkeld. Rechten heeft de aanpassing van het opleidingsportfolio doorgeschoven naar 2024. |
De centrale projecten worden ook nog uit andere bronnen gefinancierd en de totale begroting is groter dan hier staat, dus de studievoorschotmiddelen zijn hier volledig besteed.
Vooruitblik
Onderwerp | Doel | Beoogd resultaat 2024 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
Centraal | |||||
Community Service Learning | De mogelijkheden voor studenten uitbreiden om via Community Service Learning hun kennis in te zetten voor het oplossen van prangende maatschappelijke vraagstukken. | Gelijk aan plan: Per 2024 hebben alle studenten de mogelijkheid om aan CSL deel te nemen en is een model voor verduurzaming van CSL binnen de VU opgesteld. | € 189.110 | € 189.111 | € 189.110 |
A Broader Mind | De VU wil haar studenten de mogelijkheid bieden om zich op academisch, persoonlijk en maatschappelijk vlak, breder te ontwikkelen: studenten toerusten om in deze wereld succesvol en betekenisvol te kunnen zijn. | Bijstelling: Per 2024 nemen jaarlijks 1000 studenten deel aan de ABMcourse, zijn de ABM eindtermen opgenomen in alle bacheloropleidingen, is de toolbox goed gevuld met een variatie aan goede voorbeelden. Voor masterstudenten zal het onderwijsaanbod later worden gerealiseerd. | |||
Decentraal | |||||
Ontwikkeling van leerlijnen | Ontwikkeling en integratie van leerlijnen binnen verschillende faculteiten | Gelijk aan plan: leerlijnen zijn geïmplementeerd, geëvalueerd en waar nodig aangepast. | € 355.716 | € 402.541 | € 500.061 |
Opleidingsportfolio | Faculteiten bieden een afgewogen, herkenbaar en onderscheidend opleidingsportfolio dat aansluit bij maatschappelijke vraagstukken. | Gelijk aan plan: Het beoogde eindresultaat is een helder, omlijnd onderwijsaanbod in BA, MA, RMA binnen de betreffende faculteiten. |
4b. Interdisciplinair samenwerken
Voortgang
Doelen 2021 niet geheel behaald, financiële uitnutting blijft iets achter | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
Onderwerp | Doel | Gerealiseerd resultaat t/m 2021 | Begroting t/m 2021 | Realisatie t/m 2021 |
Decentraal | ||||
Studentparticipatie in het onderwijs | Bevorderen participatie van studenten in multidisciplinaire onderwijsprojecten bij Geneeskunde | Op schema: Project coschap in de regio is gestart, Studentenpoli binnen coschap inwendige geneeskunde, chirurgie en psychiatrie/neurologie is geïmplementeerd. Nu opgeschaald voor masterfase. Studenten participeren in onderwijsprojecten binnen de faculteit door oprichting van STUDIOO (studentenplatform). | € 510.323 | € 425.105 |
Interdisciplinair onderwijs | Gezamenlijk leren hoe interdisciplinair onderwijs goed vorm te geven en uit te voeren. | Vertraagd: Ontwikkeling van nieuwe SS4S-vakken bij FSW is een jaar opgeschoven vanwege coronadruk. In het najaar 2021 zijn voor 6 cursussen de grote lijnen en globale inhoud bedacht. |
Vooruitblik
Onderwerp | Doel | Beoogd resultaat 2024 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
Decentraal | |||||
Studentparticipatie in het onderwijs | Bevorderen participatie van studenten in multidisciplinaire onderwijsprojecten bij Geneeskunde | Gelijk aan plan: Coschap in de regio ontwikkeld met verschillende zorgaanbieders, studentenpoli maakt onderdeel uit van het GNK curriculum en STUDIOO loopt. | € 317.495 | € 231.164 | € 280.229 |
Interdisciplinair onderwijs | Gezamenlijk leren hoe interdisciplinair onderwijs goed vorm te geven en uit te voeren. | Gelijk aan plan: 6 nieuwe SS4S cursussen. Voortdurende professionalisering mbt interdisciplinair onderwijs. |
4c. Talentontwikkeling
Voortgang
Deelthema loopt, inzet en besteding lopen achter bij plan | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
Onderwerp | Doel | Gerealiseerd resultaat t/m 2021 | Begroting t/m 2021 | Realisatie t/m 2021 |
Centraal | ||||
Honours in de master | Ook in de master krijgt het honoursprogramma een plek | Afgeblazen: De Honours in de Mastervakken gaan er niet komen. Dit onderdeel is eind 2021 afgeblazen, de (financiële) planning bleek niet realistisch. De vakken zijn in de basis ontwikkeld, maar er is onvoldoende basis voor een honoursprogramma in de master; daar is structurele ondersteuning voor nodig en dat kan niet uit deze middelen. | € 15.000 | € 19.430 |
Decentraal | ||||
Talentontwikkeling | Studenten stimuleren hun talenten maximaal te ontwikkelen. | Vertraagd: Honoursprogramma’s zijn aangepast bij FGB en SBE, er is een medewerker Talentbeleid aangesteld bij FRT. Bij FSW zijn drie internationale bachelors tracks ontwikkeld en geïmplementeerd. Verschillende initiatieven op dit thema zijn nog niet gestart door Corona. | € 433.635 | € 188.289 |
Door drukte door corona had honoursonderwijs niet de hoogste prioriteit. Het zijn programma’s voor relatief weinig studenten, er is voor gekozen de beschikbare tijd in dingen te steken die zoveel mogelijk studenten ten goede kwamen.
Vooruitblik
Onderwerp | Doel | Beoogd resultaat 2024 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
Decentraal | |||||
Talentontwikkeling | Studenten stimuleren hun talenten maximaal te ontwikkelen. | Bijstelling: Bij FGB worden de andere honoursprogramma’s niet meer aangepast. | € 336.911 | € 298.489 | € 383.331 |
Thema 5 Onderwijsfaciliteiten
5a. studenten on campus werken
Voortgang
Deelthema loopt, inzet en besteding lopen achter bij plan | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
Onderwerp | Doel | Gerealiseerd resultaat t/m 2021 | Begroting t/m 2021 | Realisatie t/m 2021 |
Centraal | ||||
Roosters en intekenen faciliteren voor studenten | Het duurzaam opleveren van uitstekende studieroosters en optimaal benutten van schaarse onderwijsruimtes | Afgerond/op schema: | € 2.471.934 | € 1.571.950 |
Er is een nieuwe roosterapplicatie in gebruik genomen (Termtime), de website MyTimetable voor studenten en docenten is beschikbaar en de kwaliteit van het planningsproces is op orde. | ||||
De regeling Intekenen is herzien. | ||||
Studieplekken en studieruimtes | Verbetering kwaliteit, kwantiteit en vindbaarheid studieplekken en kwaliteit en flexibiliteit van studieruimtes | Deels vertraagd: Voor de vindbaarheid van studieplekken hebben we een overzicht op vu.nl en Canvas gezet van welk type plekken waar te vinden zijn. In het hoofdgebouw heeft UB sensoren geplaatst: studenten kunnen online zien wat de bezetting is per verdieping. Naast de eerder gerealiseerde 500 studieplekken uit andere middelen, zijn in 2021 nog geen nieuwe studieplekken gerealiseerd (vnl door langere levertijden). We hebben samen met studenten een ontwerp gemaakt, dat op dit moment (begin 2022) wordt uitgevoerd. | ||
In 2021 is de voorbereiding gestart voor het flexibel inrichten van 2 vlakke collegezalen. Daarnaast is echter buiten de kwaliteitsmiddelen om meer dan de helft van de ruimten van de VU voorzien van faciliteiten t.b.v. online en hybride onderwijs. In 2022 volgt de rest. | ||||
Decentraal | ||||
Gebruikersmaterialen | Digitale tandheelkundige onderwijsmiddelen inzetten | Afgerond: Uitbreiden van het standaardpakket verbruiksmaterialen is gerealiseerd | € 32.534 | € 22.493 |
Sociale ruimte en studieplekken | Inrichting van sociale ruimte en studieplekken met goede up-to-date faciliteiten | Vertraagd: Tijdens de COVID-19 pandemie zijn verbouwactiviteiten grotendeels stil komen te liggen. |
Vooruitblik
Onderwerp | Doel | Beoogd resultaat 2024 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
Centraal | |||||
Roosters en intekenen faciliteren voor studenten | Het duurzaam opleveren van uitstekende studieroosters en optimaal benutten van schaarse onderwijsruimtes | Gelijk aan plan: het project Onderwijsplanning is reeds afgerond. | € 829.528 | € 2.547.379 | € 466.130 |
Studieplekken en studieruimtes | Verbetering kwaliteit, kwantiteit en vindbaarheid studieplekken en kwaliteit en flexibiliteit van studieruimtes | Gelijk aan plan: Per 2024 heeft de VU de kwaliteit en de vindbaarheid van 900 studieplekken in het Hoofdgebouw verbeterd en is het totaal aantal beschikbare plekken in het Hoofdgebouw uitgebreid met 400 stuks. | |||
Decentraal | |||||
Gebruikersmaterialen | Digitale tandheelkundige onderwijsmiddelen inzetten | Bijstelling: COVID-19 heeft een groot effect op de manier van leren gehad. Begin 2022 is een start gemaakt om te inventariseren waar de actuele behoefte bij de studenten ligt en passend is bij de nieuwe blended activerende werkvormen. | € 22.890 | € 22.890 | € 23.913 |
Sociale ruimte en studieplekken | Inrichting van sociale ruimte en studieplekken met goede up-to-date faciliteiten | Gelijk aan plan: In 2024 is er een bloeiend FRT Community Forum en zijn faciliteiten van studieplekken passend bij de activerende werkvormen. |
5b. Ondersteuning innovatief onderwijs
Voortgang
Doelen 2021 grotendeels behaald, financiële uitnutting blijft achter | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
Onderwerp | Doel | Gerealiseerd resultaat t/m 2021 | Begroting t/m 2021 | Realisatie t/m 2021 |
Centraal | ||||
Digitaal toetsen | Inzet op digitale toetsing met mobiele apparaten, online proctoring voor specifieke doelgroepen | Afgerond/Op schema: In oktober 2021 zijn 8 tentamens gehouden op mobiele apparaten, dat waren totaal ruim 600 afgenomen digitale tentamens. Er is een zaal op de VU ingericht als digitale toetsruimte. | € 2.811.369 | € 1.960.811 |
Digitaal onderwijsmateriaal | Stimuleren van gebruik van e-books, open onderwijsmateriaal | Afgerond/Op schema: pilots zijn afgerond. Er is inzicht in aanbod en gebruik van interactieve content en e-books in het onderwijs. | ||
Digitale tools en opnamestudio | Inrichten van een systeem rondom de begeleiding, beoordeling en archivering van eindwerken en vernieuwing van de opnamestudio | Deels vertraagd: Er zijn meer dan 500 docenten getraind in het gebruik van verschillende nieuwe gereedschappen. | ||
VU NT&L | Het netwerk financiert en faciliteert experimenten en onderzoek t.a.v. VU breed in te zetten software en beheer, ze financieren en beheren de VU Onderwijswerkplaats. Daarnaast organiseren ze communicatie en events etc. | Op schema: Het financieren van de VU-brede licenties voor FeedbackFruits, Mentimeter, Xerte, Persuall, BuddyCheck, Easygenerator en deel UB auteursrechttools is gerealiseerd. Ook zijn werkplekken voor medewerkers en student-assistenten en apparatuur voor inzet en experimenteren VU Onderwijswerkplaats gefinancierd. | ||
Decentraal | ||||
Ondersteuning innovatief onderwijs | Verbetering van digitale ondersteuning van het onderwijs en verwante faciliteiten ten behoeve van studenten, docenten en opleidingen | Op schema: Faculteiten ondersteunen docenten en studenten met materialen (bv headsets), er zijn ondersteunende medewerkers en student-assistenten, er zijn spreekuren en workshops. | € 1.184.841 | € 1.324.810 |
Spring Lab bij Geneeskunde | Een fysieke en digitale ruimte opzetten die studenten de mogelijkheid biedt om zich in uiteenlopende medische en academische vaardigheden te bekwamen. | Versneld: Al verder dan beoogd resultaat. Fysieke ruimte beschikbaar; Materiaal aangeschaft; er staat heel programma, pilotstatus voorbij. |
Vooruitblik
Onderwerp | Doel | Beoogd resultaat 2024 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
Centraal | |||||
Digitaal toetsen | Inzet op digitale toetsing met mobiele apparaten, online proctoring voor specifieke doelgroepen | Gelijk aan plan: Per 2024 is digitaal toetsen een standaard onderdeel van ons onderwijs. Er wordt hierbij gekeken naar toetsen met mobiele apparaten in samenhang met andere opties zoals online proctoring of Bring Your Own Device. | € 2.307.521 | € 2.518.557 | € 1.797.054 |
Digitaal onderwijs- materiaal | Stimuleren van gebruik van e-books, open onderwijsmateriaal | Gelijk aan plan: In 2024 wordt er significant meer interactief onderwijsleermateriaal gebruikt in het onderwijs wordt deelgenomen aan nationale voorziening ter ontsluiting van digitaal leermateriaal. | |||
Digitale tools en opnamestudio | Inrichten van een systeem rondom de begeleiding, beoordeling en archivering van eindwerken en vernieuwing van de opnamestudio | Gelijk aan plan: Voor alle regulier bekostigde opleidingen is digitale ondersteuning van eindwerken beschikbaar.De opnamestudio is vernieuwd. | |||
VU NT&L | Het netwerk financiert en faciliteert experimenten en onderzoek t.a.v. VU breed in te zetten software en beheer, ze financieren en beheren de VU Onderwijswerkplaats. Daarnaast organiseren ze communicatie en events etc. | Gelijk aan plan: Aanvullende software pakketten en hardware die in de loop van 2021, 2022 en 2023 worden geselecteerd. Hierbij wordt in 2022 een traject ingezet voor een rationalisatieslag: welke functies zijn overlappend en welke kernfunctionaliteiten moeten na 2024 worden behouden (t.a.v. financieringsmogelijkheden na 2024). | |||
Decentraal | |||||
Ondersteuning innovatief onderwijs | Verbetering van digitale ondersteuning van het onderwijs en verwante faciliteiten ten behoeve van studenten, docenten en opleidingen | Gelijk aan plan: Docenten worden ondersteund (bv Academic course support bij FSW), en gestimuleerd met geld voor onderwijsinnovaties of plekken voor uitwisseling (bv werkplaats bij FSW, ICT&O unit bij FGW) | € 1.036.044 | € 1.188.815 | € 1.309.061 |
Spring Lab bij Geneeskunde | Een fysieke en digitale ruimte opzetten die studenten de mogelijkheid biedt om zich in uiteenlopende medische en academische vaardigheden te bekwamen. | Gelijk aan plan: Het Springlab voor het oefenen van praktische medische en academische vaardigheden is ingericht (fysiek en digitaal) en ingebed in het geneeskunde curriculum. |
Thema 6 Docentkwaliteit
6a. Professionalisering docenten
Voortgang
Doelen 2021 behaald, financiële uitnutting blijft iets achter | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
Onderwerp | Doel | Gerealiseerd resultaat t/m 2021 | Begroting t/m 2021 | Realisatie t/m 2021 |
Centraal | ||||
Leergangen | Professionaliseringstrajecten voor (junior)docenten aanbieden | Versneld: In totaal zijn er 64 juniordocenten opgeleid, waarvan 47 door studievoorschotmiddelen gefinancierd (beoogd was 40). Afgelopen jaar hebben 48 deelnemers de SKO gevolgd en behaald (beoogd was jaarlijks 30). | € 1.853.508 | € 1.837.932 |
Projecten Learn academy | Herontwerp BKO en continu professionaliseringsaanbod is ontworpen en wordt gevolgd | Versneld: In 2021 is de pilot van het nieuwe BKO traject gedraaid. Continu professionaliseringsaanbod is ontworpen en wordt gevolgd, het heeft oa de volgende modules opgeleverd: (1) Lesson Study in het HO: ontwikkeld, nog niet uitgevoerd. (2) Bouwen aan Sterke Onderwijsteams: ontwikkeld en 1e groep is bijna klaar. (3) Start-to-teach dag: ontwikkeld en uitgevoerd. | ||
Decentraal | ||||
Professionaliserings- trajecten | Het doel is om de (junior) docenten van de faculteiten een professionaliseringstraject aan te bieden dat bij hen en de facultaire context past | Op schema: Er worden door faculteiten bijeenkomsten, cursussen en leergangen aangeboden. | € 586.255 | € 552.855 |
Vooruitblik
Onderwerp | Doel | Beoogd resultaat 2024 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
Centraal | |||||
Leergangen | Professionaliseringstrajecten voor (junior)docenten aanbieden | Gelijk aan plan: Per 2024 hebben we in totaal 70 juniordocenten opgeleid/in opleiding; SKO neemt jaarlijks met tenminste 30 toe; hebben 60 medewerkers de LOL afgerond; hebben 60 deelnemers het PhD teaching practice & supervision traject gevolgd en een deelcertificaat behaald. | € 691.123 | € 806.686 | € 834.468 |
Projecten Learn academy | Herontwerp BKO en continu professionaliseringsaanbod is ontworpen en wordt gevolgd | Gelijk aan plan: In 2024 is een professionaliseringslijn ontstaan waar docenten jaarlijks met plezier minimaal 1 module/traject van kunnen volgen. | |||
Decentraal | |||||
Professionaliserings- trajecten | Het doel is om de (junior) docenten van de faculteiten een professionaliseringstraject aan te bieden dat bij hen en de facultaire context past | Gelijk aan plan: Professionaliseringstrajecten voor (junior)docenten zijn gereed en worden verzorgd; | € 530.412 | € 673.095 | € 623.696 |
6b. Ondersteuning innovatief lesgeven
Voortgang
Doelen 2021 grotendeels behaald, financiële uitnutting blijft achter | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
Onderwerp | Doel | Gerealiseerd resultaat t/m 2021 | Begroting t/m 2021 | Realisatie t/m 2021 |
Centraal | ||||
Mixed classroom docenten | Mixed classroom trainingen verzorgen voor docenten waardoor de Mixed Classroomvisie en -uitgangspunten VU-breed worden uitgedragen en versterkt dragen bij tot een inclusieve, prikkelende omgeving voor alle medewerkers en studenten. | Op schema: Inmiddels zijn er 6 trainers binnen Learn!Academy getraind en ervaren in het geven van Mixed Classroom trainingen, workshops en advies. Het Mixed Classroom onderwijs model is uitgebreid en doorontwikkeld met een white paper voor het omgaan met moeilijke momenten tijdens werkgroepen en colleges: “Hot Moments”. Binnen de VU Start To Teach Day, de BKO en de SKO wordt het Mixed Classroom concept op verschillende niveaus ingezet. Het concept is geïntegreerd in het VU brede aanbod en de ondersteuning van Learn! | € 560.062 | € 489.969 |
Academy rondom Activerend Blended Onderwijs (PLG’s). Een MC-trainer doorloopt het LOL-programma om het MC gedachtegoed in volgende trajecten als uitvoerend trainer nog beter te kunnen integreren. Er is een onderzoeksvoorstel geschreven bijdragend aan de evaluatie van het Mixed Classroom concept. De evaluatie van het MC concept is gaande. Er is gewerkt aan een Mixed Classroom Curriculum Scan. | ||||
Taalbeleid docenten | Docenten die Engelstalig lesgeven trainen in hun taalvaardigheid en lesgeven in het Engels | Op schema: De cursussen Engels voor docenten zijn aangeboden. Hieraan is een aanbod cursussen Engels voor ondersteunend personeel toegevoegd. Deze zijn ontwikkeld door het Taalcentrum. Daarnaast is een licentie voor vertaaltool DeepL aangeschaft. Ook is een begin gemaakt met het maken van een VU-brede termininologielijst. | ||
Didactische ondersteuning | Aanbieden van laagdrempelige didactische ondersteuning; helpdesk en/of assistentie op de werkplek en handleidingen | Op schema: Een visie op laagdrempelige onderwijsondersteuning is geschreven; Coaching on the job wordt nog steeds geboden. Voortdurende updates en uitbreiding van handleidingen op Canvas online education + eerste omzetting informatiebronnen naar vu.nl is gerealiseerd binnen project VU NT&L. | ||
Decentraal | ||||
Innovatiemiddelen | Stimuleren ontwikkelen innovatief onderwijs door innovatiebudget voor docenten | Deels vertraagd: FGB en AUC hebben innovatie gestimuleerd door capaciteit uit te breiden en budget beschikbaar te stellen voor ideeën van docenten. Bij GNK is start van het project uitgesteld door Corona. Bij FSW moeten de projecten nog starten, budget is pas per 2022 beschikbaar. | € 701.560 | € 567.175 |
Ondersteuning docenten | Cursussen en coaching ten behoeve van het blended onderwijsconcept. | Op schema: FGW, AUC hebben capaciteit uitgebreid. Bij RCH en FSW starten projecten pas later. | ||
Toetskwaliteit | De kwaliteit van toetsen verbeteren doordat docenten zijn onderlegd in het maken van toetsen, toetsdossiers en toetsplannen. | Op schema: Bij FGB en SBE zijn toetsen waar nodig aangepast, zijn extra uren toegekend per vak voor verbeteren toetskwaliteit; SBE heeft een toetsdeskundige ingehuurd en workshops toetsmatrijzen georganiseerd. |
Door de pandemie zijn niet alle geraamde kosten uitgegeven. Docenten hadden hun handen vol aan online lesgeven en kwamen minder toe aan cursussen.
Vooruitblik
Onderwerp | Doel | Beoogd resultaat 2024 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
Centraal | |||||
Mixed classroom docenten | Mixed classroom trainingen verzorgen voor docenten waardoor de Mixed Classroomvisie en -uitgangspunten VU-breed worden uitgedragen en versterkt dragen bij tot een inclusieve, prikkelende omgeving voor alle medewerkers en studenten. | Gelijk aan plan: De Mixed Classroom aanpak is onderdeel van het curriculum van elke student, wat inhoudt dat in elk curriculum voldoende docenten volgens de visie van het model lesgeven. | € 209.919 | € 195.245 | € 195.243 |
Taalbeleid docenten | Docenten die Engelstalig lesgeven trainen in hun taalvaardigheid en lesgeven in het Engels | Gelijk aan plan: Per 2024 worden twee type toetsen voor docenten aangeboden; de observatievariant en de oral assessment. | |||
Didactische ondersteuning | Aanbieden van laagdrempelige didactische ondersteuning; helpdesk en/of assistentie op de werkplek en handleidingen | Gelijk aan plan: Elke docent kan gebruik maken van laagdrempelige onderwijsondersteuning, digitaal en op de werkplek. | |||
Decentraal | |||||
Innovatiemiddelen | Stimuleren ontwikkelen innovatief onderwijs door innovatiebudget voor docenten | Gelijk aan plan: In 2024 zijn de wensen die in de opleidingen leven t.a.v. het ontwikkelen van innovatief onderwijs in de verschillende curricula geïmplementeerd. | € 539.968 | € 562.482 | € 622.118 |
Ondersteuning docenten | Cursussen en coaching ten behoeve van het blended onderwijsconcept. | Gelijk aan plan: Docenten hebben zich ontwikkeld en passen blended learning toe in hun onderwijs en er is een levendige professionaliseringscultuur | |||
Toetskwaliteit | De kwaliteit van toetsen verbeteren doordat docenten zijn onderlegd in het maken van toetsen, toetsdossiers en toetsplannen. | Gelijk aan plan: Het facultair toetsbeleid is in alle opleidingen van FGB geïmplementeerd. Toetsdossiers volgens opzet SBE zijn voltooid en het proces in relatie tot leerdoelen en eindtermen is geëvalueerd, bijgesteld en voltooid. |
6c. VU NT&L
Voortgang
Doelen 2021 niet geheel behaald en besteding loopt achter bij plan | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
Onderwerp | Doel | Gerealiseerd resultaat t/m 2021 | Begroting t/m 2021 | Realisatie t/m 2021 |
Centraal | ||||
Network Teaching & Learning | Het opzetten en draaiende houden van het VU NT&L | Deels vertraagd: De onderwijswerkplaats is verhuisd (nog niet geheel i.v.m. leveringsproblemen). Tevens is er gewerkt aan de zichtbaarheid en herkenning van de onderwijswerkplaats voor docenten. Eerste planvorming voor voortzetting VU NT&L na 2024 heeft plaatsgevonden. Verduurzaming loopt iets achter door onzekerheid over financieringsbron na 2024. | € 1.450.174 | € 875.130 |
Vooruitblik
Onderwerp | Doel | Beoogd resultaat 2024 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
Centraal | |||||
Network Teaching & Learning | Het opzetten en draaiende houden van het VU NT&L | Gelijk aan plan: Per 2024 is VU NT&L hét onderwijs- innovatiecentrum van de VU waarin wordt samengewerkt door diensten en faculteiten, waar onderwijsinnovatie, -advisering en -professionalisering hand in hand gaan en de mogelijkheden van het NU-gebouw ten volle benut worden. | € 762.572 | € 830.045 | € 864.794 |
6d. Duurzame loopbaan
Voortgang
Doelen 2021 grotendeels behaald, financiële uitnutting blijft achter | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
Onderwerp | Doel | Gerealiseerd resultaat t/m 2021 | Begroting t/m 2021 | Realisatie t/m 2021 |
Decentraal | ||||
Carrièrelijn | Het belang van onderwijsprestaties benadrukken. Professionalisering past bij de rol van docenten zoals in het Raamwerk Onderwijsprestaties is vastgelegd. | Deels vertraagd: Bij SBE is norm van BKO en SKO behaald en hebben de eerste PhD-studenten hebben hun startkwalificatie onderwijs behaald. Door tijdgebrek is de evaluatie van bevorderingscriteria nog niet gestart, maar er is wel een nieuwe Taskforce aangesteld die zich o.a. over de carrièrelijn gaat buigen. | € 397.472 | € 270.222 |
Vooruitblik
Onderwerp | Doel | Beoogd resultaat 2024 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
Decentraal | |||||
Carrièrelijn | Het belang van onderwijsprestaties benadrukken. Professionalisering past bij de rol van docenten zoals in het Raamwerk Onderwijsprestaties is vastgelegd. | Gelijk aan plan: Bij SBE volgen van Raamwerk Onderwijsprestaties, de startkwalificatie onderwijs voor PhD-studenten is afgerond en evaluatie van nieuwe bevorderingscriteria is afgerond. | € 320.324 | € 350.614 | € 409.938 |