2.1 Eigen vermogen

Het verloop van het eigen vermogen is als volgt:

(bedragen x € 1.000)

Stand per

Bestemming

Overige

Stand per

01.01.2021

resultaat

mutaties

31.12.2021

Algemene reserve

-5.627

Bestemmingsreserve sectorgelden

-405

Private bestemmingsreserve

Privaat bestemmingsfonds

Wettelijke reserve

ontwikkeling software

Totaal eigen vermogen

Het eigen vermogen is conform de OCW verslaggevingsrichtlijnen (RJ 660) ingedeeld naar vrije algemene reserves en bestemmingsreserves. Op de bestemmingsreserves rust een door de organisatie zelf aangebrachte bestedingsbeperking. Dit zijn zowel centrale als facultaire bestedingsbeperkingen.

Op grond van RJ 660 artikel 206 wordt het eigen vermogen gesegmenteerd naar publieke en private middelen. Het eigen vermogen en de bestanddelen waaruit deze is opgebouwd zijn in beginsel publiek, tenzij de private herkomst kan worden aangetoond.

De publieke bestemmingsreserve sectorgelden is gevormd uit de sectorplanmiddelen van OCW ten behoeve van de versterking van het wetenschappelijk onderzoek. Deze middelen zijn toegevoegd aan de lumpsum van iedere universiteit en zijn gekoppeld aan inhoudelijke sectorplannen en begrotingen. De nog niet bestede middelen worden toegevoegd aan de bestemmingsreserve, de in het verslagjaar bestede middelen worden onttrokken aan de bestemmingsreserve. De private bestemmingsreserve komt overeen met de omvang van het eigen vermogen van VU Holding B.V., die in de enkelvoudige jaarrekening vande VU is verwerkt als deelneming tegen netto vermogenswaarde. Vanwege het private karakter van de activiteiten van VU Holding B.V. is dit deel van het eigen vermogen aangemerkt als een private bestemmingsreserve.

Het private bestemmingsfonds betreft een ontvangen donatie bestemd voor de Faculteit Religie & Theologie.

Het aandeel derden in de geconsolideerde jaarrekening van de VU heeft betrekking op het minderheidsaandelenbelang van 20% bij Taalcentrum-VU B.V., waarin VU Holding B.V. een meerderheidsbelang van 80% heeft. Vanwege de verplichting tot integrale consolidatie van een meerderheidsbelang leidt dit tot een verschil tussen de geconsolideerde en de enkelvoudige jaarrekening van de VU met de omvang van het aandeel derden in het eigen vermogen. Het verschil bedraagt per 31 december 2021 € 195K.