Onderwijs: Voortgang en realisatie 2024
Inzet van de middelen
NPO GELDEN VU per subvoornemen; |
Totaal Ontvangen |
Realisatie |
Realisatie |
Realisatie |
Realisatie |
Realisatie |
Stand |
---|---|---|---|---|---|---|---|
VU-breed + facultair - Maatregel 4 t/m 6 (bedragen in € x1.000) |
NPO |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2021-2024 |
31.12.2024 |
4. Studentbegeleiding |
|||||||
M4.T1 Soepele in- en doorstroom |
490 |
0 |
227 |
177 |
61 |
465 |
25 |
M4.T2 Welzijn studenten en sociale binding met de opleiding |
5.592 |
262 |
1.995 |
1.428 |
2.045 |
5.730 |
-138 |
Totaal Maatregel 4: Begeleiding Studenten |
6.082 |
262 |
2.221 |
1.605 |
2.106 |
6.195 |
-113 |
5. Stageoffensief |
1.058 |
11 |
472 |
576 |
- |
1.058 |
- |
Totaal Maatregel 5: Stageoffensief |
1.058 |
11 |
472 |
576 |
- |
1.058 |
- |
6. Lerarenopleiding |
720 |
360 |
360 |
- |
- |
720 |
- |
Totaal Maatregel 6: Lerarenopleiding |
720 |
360 |
360 |
- |
- |
720 |
- |
TOTAAL NPO GELDEN 2024 |
7.861 |
633 |
3.053 |
2.181 |
2.106 |
7.974 |
-113 |
Na een verlate start in 2021 heeft er een inhaalslag plaatsgevonden, met name in 2023 en 2024. Het is verheugend om te kunnen constateren dat de toegekende middelen volledig zijn ingezet voor de doelen die waren beoogd met het NPO.
Inhoudelijke voortgang
Hieronder worden per maatregel de resultaten van de uitvoering weergegeven. Voor maatregel 4 is dit onderverdeeld in de twee thema’s van het bestedingsplan van de VU en eventuele clustering van maatregelen of acties binnen de thema’s. Daarnaast is binnen de thema’s onderscheid gemaakt tussen de facultaire en de VU-brede inzet.
Voortgang maatregel 4 (studentbegeleiding)
Thema 1: Soepele in- en doorstroom
Binnen het eerste thema gaat het over de overgangen in het onderwijsstelsel en wat gedaan kan worden om die overgangen zo soepel mogelijk te laten verlopen. Binnen de VU willen we de studenten zo goed mogelijk begeleiden in het maken van de juiste keuzes en het vinden van aansluiting met hun nieuwe opleiding. Ook persoonlijke aandacht is bij de VU belangrijk. Zo spelen mentoren en tutoren een grote rol in de persoonlijke begeleiding van studenten.
De projecten binnen dit thema zijn afgerond Hieronder volgt per subthema een samenvatting van de resultaten van de inzet van de middelen.
Facultaire inzet
De facultaire inzet binnen dit thema viel binnen de volgende typen acties:
-
Mentoren en tutorenprogramma’s versterken/uitbreiden
-
Inhoudelijke aansluiting met vooropleiding verbeteren door een vorm van bijscholing aan te bieden op inhoudelijke vakken
-
Welkom terug evenementen voor tweede- en derdejaars bachelor, samen met studieverenigingen
1. Mentoren en tutorenprogramma’s versterken/uitbreiden
Meerdere faculteiten hebben in 2021 en 2022 ingezet op het ontwikkelen en/of versterken van het mentoraat en tutoraat bij hun opleidingen. In 2023 en 2024 zijn deze ontwikkelingen voortgezet. De Faculteit der Geesteswetenschappen (FGW) heeft het vernieuwde mentoraat financieel efficiënter gemaakt en zo verduurzaamd voor de toekomst. Bij de Faculteit der Bètawetenschappen (BETA) is facultair beleid ontwikkeld: 'Raamwerk mentoraat/tutoraat BETA' (2020-2021) in samenwerking met de medezeggenschap, en de implementatie heeft plaatsgevonden in (bijna) alle opleidingen (2021-2024). De evaluatie is uitgevoerd. De verwachte vaststelling en opvolging vinden plaats begin 2025.
2. Inhoudelijke aansluiting met vooropleiding verbeteren
Binnen de faculteiten zijn vele activiteiten ontplooid om de aansluiting met de vooropleiding te verbeteren. De meeste van deze activiteiten waren in 2022 afgerond. De economische faculteit SBE had eerder ingezet op de organisatie van diverse bootcamps om achterstanden weg te werken. Bij de bacheloropleidingen bleek hier uiteindelijk toch geen behoefte aan te zijn. Voor de masteropleidingen verlopen de jaarlijks terugkerende bootcamps succesvol. Bij de Faculteit der Religie en Theologie (FRT) is in 2023 verder gewerkt aan stroomlijning van het premasterprogramma en intensievere begeleiding van premastergroepen. Bij de Faculteit der Tandheelkunde (ACTA) zijn kennisclips ontwikkeld en in het onderwijs ingezet om zelfstudie te bevorderen.
3. Welkom terug evenementen voor tweede- en derdejaars
De welkom terug evenementen zijn in 2022 grotendeels afgerond. SBE heeft in 2022, 2023 en 2024 verschillende activiteiten georganiseerd, zowel met een meer structureel karakter (zoals een maandelijkse inlooplunch) als met een meer ad hoc karakter.
VU-brede inzet
Er is in het bestedingsplan voor gekozen om VU-breed in te zetten op de volgende subthema’s:
-
Studiekeuze en voorbereiding op de arbeidsmarkt
-
Sociale binding voor (of net na) de poort
-
De aansluiting tussen het voortgezet onderwijs en het hoger onderwijs
1. Studiekeuze en voorbereiding op de arbeidsmarkt
Met betrekking tot het onderwerp studiekeuze bleek in 2023 dat de online studiekeuzetool een grote aantrekkingskracht had. Deze tool kon met doorontwikkeling de studiekiezers beter van dienst zijn en gekoppeld worden aan de rest van hun studiekeuzeproces. Op basis van input van studiekiezers zijn aanpassingen gedaan, die het online-studiekeuzeproces structureel verbeterden naar een passende studie voor elke student. Het rapport van het project “studiekeuzecheck” is in 2023 afgerond. Verder zijn tijdens de open dagen verschillende sessies georganiseerd voor zowel studiekiezers als ouders, die in het teken stonden van studiekeuze en arbeidsmarkt.
Wat betreft de voorbereiding op de arbeidsmarkt heeft de eerste editie van de VU Career Day plaatsgevonden op 23 februari 2023. Er hebben 138 deelnemers meegedaan aan de workshops. Een deel daarvan heeft gebruik gemaakt van het Coach Café (50 deelnemers) en/of een foto laten maken bij de LinkedIn-fotograaf (126 deelnemers). Over het algemeen was de feedback bij de deelnemende studenten positief. 85 % gaf dan ook aan dat ze weer zouden deelnemen aan de VU Career Day. In 2024 hebben ongeveer 300 studenten deelgenomen aan het event. Dat is een verdubbeling van het aantal deelnemers. Volgens de beoordeling hebben studenten waardevolle inzichten opgedaan, die ze kunnen inzetten bij het maken van de stap naar de arbeidsmarkt.
In 2024 heeft een succesvolle train-de-trainer sessie plaatsgevonden voor de training 'Maak van je eerste baan/stage een succes'. Alle faculteiten hebben deelgenomen en de workshop opgenomen in hun carrièreaanbod. Na het volgen van de train-de-trainer sessie zijn de faculteiten verantwoordelijk voor het geven van de workshop binnen hun eigen faculteit. Daarnaast is er een gids voor internationale studenten ontwikkeld, die podcasts, praktische tips en interviews met VU-alumni bevat. Deze gids biedt waardevolle handvatten voor internationale studenten die na hun studie de Nederlandse arbeidsmarkt willen betreden. De gids wordt in 2025 gepubliceerd.
2. Sociale binding voor (of net na) de poort
De activiteiten die binnen dit subthema vallen, zijn afgerond. De ontwikkeling van een pre-student community is deels in 2023 afgerond. In samenwerking met SOZ en IO werkte C&M in 2024 verder aan meer integrale communicatie(middelen) naar pre-studenten. Uitgangspunt hierbij was communicatie die zo veel mogelijk aansluit bij de persoonlijke situatie en voorkeuren van de pre-student. Op deze manier wordt de pre-student zo goed mogelijk begeleid in het informatieproces en de onboarding. Om specifieke groepen zittende studenten wegwijs te maken op de VU zijn filmpjes gemaakt over studentenmedezeggenschap en studeren met een functiebeperking. In samenwerking met studentenorganisaties zijn activiteiten opgezet om studenten met een migratieachtergrond meer betrokken te krijgen bij het studentenleven/VU/studentenorganisaties. Ook zijn podcasts en filmpjes gecreëerd, gericht op de missie om diversiteit te omarmen en studenten met een migratieachtergrond de weg te wijzen op het gebied van studentenwelzijn, representatie van vrouwen, time management en financiën.
3. De aansluiting tussen het voortgezet onderwijs en het hoger onderwijs
De app om academische vaardigheden van aankomende studenten te versterken is afgerond (in samenwerking met de Erasmus Universiteit Rotterdam, Universiteit Maastricht en Tilburg University) en is in 2024 via een pilot ingezet door één van de scholen van het OPeRA netwerk. De app voldeed aan de verwachtingen. In totaal zijn 17 clips en lesbrieven gerealiseerd. Er zijn ook Engelse versies van de lesbrieven gemaakt. In 2024 is tijdens een OPeRA-event aandacht aan dit onderwerp besteed. De app wordt verder ondersteund via OPeRA.
Thema 2: Welzijn studenten en sociale binding met de opleiding
De VU is een betrokken, open en inclusieve onderwijsomgeving. De VU wil een welkome plek zijn voor alle studenten. Iedereen moet zich op de VU thuis voelen en waar dat niet zo is moeten er voldoende mogelijkheden zijn om dat aan te kaarten en te verbeteren. De activiteiten vallend onder thema 2 hadden als doel dit mogelijk te maken.
Ook binnen dit thema geldt dat de projecten en activiteiten zijn afgerond. In vergelijking met thema 1 zien we wel dat een relatief groter aandeel van de middelen nog in 2024 is besteed. Hieronder volgt per subthema een samenvatting van de uitgevoerde acties.
Facultaire inzet
De facultaire inzet binnen dit thema viel binnen de volgende typen acties:
-
FTE uitbreiding op studieadvies/studentbegeleiding
-
Onderwijsondersteuning op opleidingsniveau. Kleinere groepen/meer contact/meer sociale binding bewerkstelligen
-
Opnemen in een curriculum als life skills training. De interventie van Caring Universities kon hiervoor geschikt gemaakt worden
1. FTE uitbreiding op studieadvies/studentbegeleiding
Veel faculteiten hebben ingezet op personele uitbreiding op studieadvies en studentbegeleiding. Zo zijn op meerdere faculteiten extra studieadviseurs aangesteld of zijn tijdelijke contracten verlengd. Dit is in 2024 voortgezet. Bij FRT is verder ingezet op meer personele ondersteuning in de vorm van scriptiecoördinatie en premastercoördinatie gedurende de jaren 2021-2024. Bij de Rechtenfaculteit kregen eerstejaarsstudenten binnen de leerlijn Professionele en Persoonlijke Identiteit (PPI) een PPI-coach toegewezen die laagdrempelig bereikbaar is voor studenten. Er wordt door PPI-coaches en studieadviseurs ingezet op het vroegtijdig signaleren van studenten met mogelijke problemen.
2. Onderwijsondersteuning op opleidingsniveau
Op meerdere faculteiten is extra onderwijspersoneel aangenomen ter ondersteuning van het onderwijs en studentenwelzijn. De Rechtenfaculteit heeft in 2022-2023 een pilot gedraaid rond de proactieve benadering van langstudeerders. Deze bestond uit een coachingstraject voor studenten met studievertraging. Het hoofddoel was ondersteuning te bieden aan langstudeerders bij het nemen van beslissingen met betrekking tot hun studie, zodat studenten ofwel hun studie actief weer op pakten of ervoor kozen om de studie te staken. Na evaluatie is besloten de pilot niet voort te zetten. Bij SBE is een coachtraject gestart voor bachelorstudenten met studievertraging, waaraan in totaal 108 studenten hebben deelgenomen. In 2023-2024 hebben studieadviseurs de train-de-trainer training gevolgd voor de workshops 'Making Choices' en 'Growth Mindset', zodat zij deze vanaf het academisch jaar 2024-2025 zelfstandig aan studenten kunnen geven.
3. Opnemen in een curriculum als life skills training
Binnen SBE is gekozen om uit te breiden in loopbaanondersteuning voor bachelorstudenten, door het Career Platform in te bedden in het curriculum. In 2023 zijn 8 digitale career modules ontwikkeld. Twee modules zijn geïntegreerd in het tweede jaar van de curricula van de bachelors BK en IBA. De overige twee modules zijn in 2024 geïntegreerd. Het Career Platform is volledig geïntegreerd met het overige Career Services aanbod. Sinds medio 2023 hebben circa 5.500 studenten zich aangemeld bij de Career Platform Canvas omgeving. De faculteit RCH heeft naast het bestaande VU-aanbod aanvullende trainingen aangeboden voor studenten. De workshop 'Vooruit met je scriptie' was een groot succes en werd vier keer gegeven. De Plan en Doe-groepen worden redelijk goed bezocht en blijven, met enkele aanpassingen, onderdeel van het aanbod.
VU-brede inzet
Er is voor gekozen om VU-breed in te zetten op vier subthema’s:
-
Uitbreiding van de capaciteit voor studentbegeleiding en studentenwelzijn
-
Inzet op student engagement
-
Uitbreiding van het workshop- en interventieaanbod voor studenten
-
Tools/apps voor studenten op sociale binding en studieskills
1. Uitbreiding van de capaciteit voor studentbegeleiding en studentenwelzijn
Alle activiteiten vallend onder dit subthema zijn gerealiseerd. Vooruitlopend op de NPO middelen en vanuit de noodzaak om op dit onderwerp snel actie te ondernemen is hier vanuit eigen middelen al eerder in 2021 in geïnvesteerd. Zo zijn extra studentenpsychologen ingezet waardoor meer studenten met corona-gerelateerde psychische problemen bij hen terecht konden en zij sneller konden worden geholpen. Waar in 2021 en begin 2022 nog klachten van studenten waren over de lange wachttijd voor een afspraak met een studentenpsycholoog, zijn die vanaf medio 2022 verstomd.Het Student Wellbeing Point dat in 2022 op de campus is opgericht, is per januari 2023 een vaste service binnen de VU.
Er zijn doorlopend zeven plan- en doe (discipline, overzicht, evenwicht) groepen gegeven, waarvan circa 30% in het Engels. Tot juli 2024 werd hiervoor een student-assistent ingezet, die de coördinatie verzorgde en ook één of twee van de groepen begeleidde. Daarnaast verrichtte zij administratieve taken en deed zij de coördinatie van de inloopspreekuren van de studentenpsychologen, waardoor de studentenpsychologen meer tijd beschikbaar hadden voor gespreksvoering.
2. Inzet op student engagement
Ook de acties, die binnen student engagement vallen, zijn gerealiseerd. Nieuwe studenten die kampen met isolement en behoefte hebben aan verbinding en sociale contacten weten het Life is Better in 3D programma steeds beter te vinden; het aantal deelnemende studenten ligt jaarlijks rond de 4.000, waarvan ongeveer 50% regelmatige terugkerende studenten zijn, 20% eenmalig deelneemt en 30% af en toe terugkomt. Twee studentassistenten verzorgen deze programma's. De impact van de events is merkbaar door toenemende aantallen en positieve feedback van de studenten. Voor het indienen van aanvragen voor studentinitiatieven is een formele procedure opgezet. Verenigingen kunnen de aanvraag indienen middels een online formulier dat op de VU-pagina voor verenigingsbesturen gepubliceerd staat. In totaal zijn in 2024 41 aanvragen ingediend, waarvan 30 aanvragen volledig of gedeeltelijk zijn gehonoreerd. Tot slot is in 2024 is het trainingsaanbod voor vertrouwenscontactpersonen binnen verenigingen verder geprofessionaliseerd en uitgebreid. Er werden in totaal vier sessies georganiseerd; twee sessies in februari en twee in oktober. 87 vertrouwenscontactpersonen hebben de training gevolgd.
3. Uitbreiding van het workshop- en interventieaanbod voor studenten
In 2024 zijn elf extracurriculaire workshops gegeven op het gebied van studievaardigheden, waarvan vier in het Engels. Onderwerpen waren efficiënt studeren, presenteren, time management en werken aan je zelfvertrouwen. De workshops werden zowel online, hybride als op campus gegeven.
Ruim 70 studenten hebben deelgenomen aan de workshops. De andere drie acties zijn eveneens in 2024 afgerond. Binnen de opleidingen Psychologie (vanaf 2022), Pedagogiek (vanaf 2022) en Geneeskunde (vanaf 2023) zijn de bestaande mentorprogramma’s doorontwikkeld met de integratie van life skills in het onderwijsprogramma. Binnen deze drie opleidingen raken jaarlijks naar schatting 650 studenten bekend met de e-health modules van Caring Universities. Tot nu toe zijn studenten tevreden over de inhoud van de modules, echter vinden ze het prettig om zelf te kunnen kiezen waaraan ze willen werken.
Daarnaast is de pilot van het peer-to-peer coachingsprogramma, dat gericht is op het laagdrempelig faciliteren van sociale interactie tussen studenten en het werken aan persoonlijke ontwikkelingsdoelen, succesvol afgerond. Rond de 20 studenten hebben hieraan deelgenomen onder begeleiding van 4 student facilitators. De evaluatie vanuit de deelnemers en facilitators was zeer positief. Tot slot is in het kader van het project Goal Setting 2.0 een studiekeuzecoach aangenomen per 01-10-23. In 2024 verzorgde hij zowel pilots met individuele - als met groepscoaching. In 2024 is een succesvolle pilot met 'twijfelende' studenten gedraaid. Daarnaast is ExploreYouVUture uitgebouwd met een extra hulplijn (de studiekeuzecoach) en zijn er voorbereidende opdrachten met betrekking tot persoonlijke ontwikkeling van studenten toegevoegd.
4. Tools/apps voor studenten op sociale binding en studieskills
Na studenten te hebben ondervraagd en met meerdere stakeholders te hebben overlegd, is besloten het project voor het maken van een preventieve digitale gids voor beginnende studenten om te vormen tot het maken van preventieve filmpjes. Het doel van deze filmpjes is om tegenslagen tijdens de studie te normaliseren en stigma rondom mentale gezondheid te verkleinen. De filmpjes zijn opgeleverd en verspreid in 2024. Het andere project wat onder dit subthema valt is het realiseren van een Mindful Library. Dit is een initiatief dat studenten én medewerkers de gelegenheid biedt om mindfulness een plek te geven in hun dagelijkse studeren en werken op de campus. Dit verbindt studenten en medewerkers met elkaar, wat de ‘sense of belonging’ en community versterkt. De verbouwing van een deel van de universiteitsbibliotheek om daar de Mindful Library te realiseren is afgerond. De opening vond plaats in februari 2024. Verschillende partners zijn bij dit project betrokken om er activiteiten voor studentenwelzijn te organiseren. Dat zijn met name studentenpsychologen, mindfulness trainers, NEWConnective voor inhoudelijke programmering en UB-programmamakers. Los van de inrichting van de ruimte zijn verschillende Mindful Meet-ups georganiseerd en bevat de Library honderden boeken over mindfulness, zowel fysieke exemplaren als e-books.
Randvoorwaarden
Voor alle bovenstaande initiatieven waren ook bepaalde condities noodzakelijk om ze tot een succes te maken. Zo moesten voor de ‘verhoogde campusactiviteit’ voorzieningen en fysieke ruimte beschikbaar zijn, waar campusontwikkeling bij betrokken was. Daarnaast was ook training een belangrijke randvoorwaarde voor succes, bijvoorbeeld voor de extra ingezette studentassistenten, docenten, studie- en studentbegeleiders, mentoren en tutoren. Tenslotte was het van belang te blijven monitoren wat was gedaan en of dat de gewenste effecten had. De VU zette daarom in op de volgende concrete acties:
-
Trainingen: Mentoren/tutoren professionaliseren
-
Trainingen: Studentassistenten
-
Trainingen: Professionalisering van docenten
-
Trainingen: Studie- en studentbegeleiders internationale studenten
-
Campusontwikkeling voor de verhoogde campusactiviteit
-
Stelpost monitoring
Alle trainingen zijn uitgevoerd:
-
Voor de professionalisering van mentoren en tutoren zijn in augustus-september 2023 aan de volgende faculteiten trainingen gegeven: SBE (alle studentmentoren), FGW (alle studentmentoren), FGB (juniordocenten Psychologie, mentoren Pedagogiek, junior docenten Bewegingswetenschappen), BETA (één training voor nieuwe mentoren van 6 opleidingen) en FSW (onderdelen van de mentortraining zijn geïntegreerd in de startdag voor studentmentoren van FSW). RCH en GNK verzorgen hun eigen trainingen. FRT en ACTA hadden geen behoefte. Tot slot is een VU-brede mentoraattraining aangeboden (open inschrijving). Daar hebben 10 mensen aan deelgenomen uit verschillende faculteiten.
-
De training voor studentassistenten (of liever: Students as Teachers) bleek te voorzien in een grote vraag. De afgelopen jaren zijn door twee CTL-medewerkers vier didactische (en geëvalueerde) pilottrainingen aan Students as Teachers (SAT’s) gegeven. Daar hebben 55 SAT’s gebruik van gemaakt. De kennis en ervaring die met deze pilots zijn opgedaan is verwerkt in een landelijk gecertificeerde basistraining voor SAT’s. Deze training (van drie dagdelen) werd in 2023 voor het eerst gegeven aan SAT’s binnen Rechtsgeleerdheid aan de VU (groepsgrootte 15), waarvoor na afronding (februari 2024) een landelijke erkende ‘StuKO’-Edubadge is uitgereikt - een landelijke primeur. Deze gecertificeerde basistraining is geëvalueerd met een enquête en focusinterviews, zodat deze straks volledig aansluit bij de behoeften van de SAT's. In 2024 is in structurele samenwerking met verschillende faculteiten en scholen (FSW, SBE, Rechten) tot stand gekomen, met het doel om alle studenten die onderwijstaken vervullen de trainingen aan te bieden. Andere opleidingen hebben een soortgelijke wens uitgesproken. Deze trainingen zullen de komende jaren blijvend worden aangeboden. Daarnaast is ook een trainingsprogramma voor docenten die SAT’s opleiden gestart, zodat opleidingen zoveel mogelijk over eigen trainer en expertise beschikken om de onderwijskwaliteit met behulp van SAT’s te borgen. Zo wordt de infrastructuur voor SAT-training verder uitgerold binnen de VU.
Uit de evaluaties blijkt dat studenten de training hoog waarderen. Impactonderzoek toont ook aan dat de training helpt om meer bekwaam en zelfverzekerder voor de klas te staan. De edubadge (die voldoet aan de richtlijnen van het landelijke StuKO-project) wordt door deelnemende studenten als een welkome aanvulling op hun cv beschouwd. Een aantal deelnemende studenten heeft na hun afstuderen zelfs een positie als junior-docent verkregen. Deze groep geeft aan dat de training (en de edubadge) hen daarbij heeft geholpen.
Naast de didactische basistraining (3 dagdelen, 20 uur werklast) zijn in 2024 ook trainingen voor Students as Teachers aangeboden (1 dagdeel, 3 uur, geen edubadge). Daaraan hebben in 2024 zo’n 40 studenten deelgenomen. Het ging dan met name om studenten met een kleine onderwijsaanstelling en specifieke leervragen; deze training heeft een intervisie-achtig karakter. Deze groep is niet meegenomen in het 'beoogd resultaat'. Omdat deze training ook duidelijk in een behoefte voorziet, zal hij blijvend worden aangeboden (3 keer per jaar). -
Wat betreft de professionalisering van docenten wordt in de BKO aandacht besteed aan studentenwelzijn, maar er was niet voldoende ruimte om deelnemers echt diepgaand op dit gebied te trainen. Daarom is er gezocht naar een andere inbedding, wat gelukt is via de training voor mentoren en een aparte training over het coachen van studenten, gericht op docenten en studieadviseurs. Daarnaast is studentenwelzijn inmiddels geïntegreerd in verschillende cursussen en trainingen binnen CTL.
-
Tot slot heeft een training interculturele communicatie plaatsgevonden voor studie- en studentbegeleiders van internationale studenten en ambtelijk secretarissen van de VU. In 6 groepen hebben ongeveer 80 medewerkers de training doorlopen. De reacties hierop waren positief en de evaluaties uitstekend. De training heeft een 8,3 gekregen.
Het bedrag voor campusontwikkeling is ingezet voor ruimtelijke aanpassingen in de gebouwen om de student-gerelateerde processen zoals student- en studiebegeleiding beter te faciliteren. Er zijn aanvullende voorzieningen gerealiseerd voor studentbegeleiding, zoals spreekkamers voor studentendecanen en -psychologen. Deze worden medio maart 2025 in gebruik genomen.
Tot slot is de stelpost monitoring sinds januari 2022 ingevuld met 0,3 fte voor een coördinator NPO-projecten Onderwijs. Deze stelpost is eind 2023 afgerond. De coördinatie NPO-projecten onderwijs is als taak belegd bij een vaste medewerker.
Voortgang maatregel 5 (Stagecompensatie in de zorg)
Maatregel 5 is specifiek gericht op de faculteiten geneeskunde en tandheelkunde (ACTA). Beiden zetten de NPO-middelen in om maatregelen te treffen om verdere vertraging en achterstanden te voorkomen, en om opgelopen studievertraging en achterstanden zo snel mogelijk in te halen en het welzijn van studenten te verbeteren. De beoogde plannen zijn in juli 2021 goedgekeurd door de studentenraden van deze faculteiten. Het beschikbare budget ad € 1.058k zou in het bestedingsplan conform de OCW-toewijzing volledig in 2021 worden ingezet, maar in de praktijk zijn de activiteiten en bijbehorende bestedingen veelal in 2022 gestart en liepen door naar 2023 en, voor een kleiner deel, naar 2024.
Geneeskunde heeft zich ingezet voor het uitbreiden van het aantal contracten en plekken voor (wetenschappelijke) stages, uitbreiden van het aantal coschappen, en de ontwikkeling en implementatie van een extra keuzecoschap in een gezondheidscentrum. Al deze activiteiten zijn afgerond. Zo is per februari 2022 een projectleider ‘Wetenschappelijke Stage’ aangesteld die deze nieuwe stageplekken ontwikkelt en borgt. Er zijn steeds meer diverse wetenschappelijke stageplekken verworven, die worden aangeboden op een overzichtelijk platform. Op verschillende plekken zijn daarnaast extra coschapsplekken gecreëerd om de doorstroom van studenten te bevorderen. Het aantal studentenpoli-werkplekken is in 2024 verder uitgebreid. Ook zijn coschapsplekken gecreëerd bij extramurale zorginstellingen, waaronder wijkzorg en kinderrevalidatie. Het doel van deze pilots was dat studenten een beter beeld kregen van de zorg, wat die zorg voor de patiënt betekende, en de beroepsprofielen van artsen buiten het ziekenhuis. De pilot is met 5 samenwerkingspartners gestart en is succesvol verlopen. Er vindt opschaling plaats waardoor meer coassistenten een bredere blik ontwikkelen en meer capaciteit kan worden benut. Tot slot zijn de middelen ingezet om tot een duurzame verbetering van de doorloop in de coschappen voor de komende jaren te komen, door middel van betere match student-patiënt en uitbreiding naar locaties buiten de muren van het ziekenhuis. Er zijn pilots ontwikkeld die in 2024-25 worden uitgevoerd.
ACTA heeft ingezet op uitbreiding van het aantal externe stageplaatsen en op het aanbieden van extra klinisch onderwijs. In totaal zijn er 220 stageadressen voor ongeveer 150 studenten die de externe stage hebben doorlopen. Dit is conform planning gegaan. Daarmee is in 2022-23 een stabiel en toereikend aantal externe stageplaatsen gerealiseerd. De extra uitbreiding was voor 2023-24 noodzakelijk voor het wegwerken van de laatste COVID achterstanden in het Master3-programma.
Om de achterstand van een deel van de masterstudenten (studiejaar 2021-22 en 2022-23) weg te werken is extra klinisch onderwijs aangeboden, waarvoor extra personeel is aangesteld en uit drie secties extra personeel is ingezet. Hierdoor is Master3 zonder studievertraging afgestudeerd en loopt Master1 in 2022-2023 weer in een regulier programma. Tot slot is extra ondersteuning voor de planning en roostering aangetrokken, onder meer voor stageondersteuning en voor het Skillslab van ACTA.
Voortgang maatregel 6 (Lerarenopleidingen)
Binnen de lerarenacademie zijn verschillende acties opgezet die in 2023 zijn afgerond:
-
Informatievoorzieningen voor studenten verbeteren. De lerarenacademie versterkt de informatievoorzieningen door een gerichte en persoonlijkere inzet. Er is extra ondersteuning geboden bij het Steunpunt Lerarenopleidingen. Dit steunpunt is er voor eerstelijnshulp voor zittende en toekomstige studenten. Ook is de 'warme bad' aanpak verder ontwikkeld en studenten geven aan zich sneller thuis te voelen. De visitatiecommissie (2022) roemde de persoonlijke aanpak. Dit wordt ook na NPO doorgezet. Verder is per 1/1/24 een collega (0,8 FTE) vast in dienst gekomen voor Marketing & Communicatie die zich richt op werving, sociale media (intern en extern), en zorgt voor synergie lerarenopleidingen en EMPO (Educatieve Master voor het Primair Onderwijs).
-
Versterken vakdidactische begeleiding. Het grootste deel van het budget was bestemd voor versterking van de vakdidactische begeleiding. De junior vakdidactici hebben in 2023 extra stagebezoeken voor hun rekening genomen, het mentoraat mede bemenst en namen klussen van de vakdidactici uit handen zodat studenten per saldo meer individuele aandacht hebben gekregen. Dit werkte uitstekend en heeft ertoe geleid dat één persoon een vaste aanstelling heeft gekregen en twee zijn verlengd (met middelen buiten NPO). Inmiddels is, voorlopig tijdelijk, een vierde junior aangesteld.
-
Investeren in ondersteuning assessment trajecten. Een aantal senior en junior vakdidactici is ingewerkt om assessments af te nemen. Drie assessoren hebben in 2023 het opleidingstraject afgerond. In 2024 is gewerkt aan een vervolg.
-
Versterken stagebureau. De vaste stagecoördinator heeft een uitbreiding van haar aanstelling gekregen om de pieken in de stagetoewijzing op te vangen. Tevens werkt zij aan een eenvoudigere intake. Door langdurige ziekte is de extra capaciteit helaas niet ten volle benut. Het stagebureau is inmiddels binnen de reguliere begroting versterkt.
-
Extra begeleiding langstudeerders. Voor studenten die langer over hun studie doen is extra ondersteuning georganiseerd – het zogenaamde bezemklasje. Omdat dit nog niet het gewenste effect had is in 2022 de aanpak veranderd van een wat generiekere naar een wat persoonlijkere aanpak. Dit lijkt te helpen en het gaat steeds beter lopen. Hier wordt na NPO verder vervolg aan gegeven.
-
Aanvullend vaardigheidsonderwijs. Er is gebleken dat er niet genoeg behoefte was aan het inzetten op extra vaardighedenonderwijs. Daarom is het desbetreffende bedrag op andere wijze ingezet, namelijk door meer aandacht voor blended learning – met name Algemene Didactiek – zodat meer tijd beschikbaar kwam voor (nog meer) persoonlijke aandacht tijdens de colleges op de VU. Ook is meer aandacht besteed aan de lessen die worden verzorgd voor het NT2-onderwijs. Binnen Algemene didactiek zijn keuzeworkshops aangeboden die zich op specifieke vaardigheden richten (klassenmanagement, differentiatie). Dit type workshop kan ook breder, bij alumni en in professionalisering, worden uitgezet. Met dit alles gaan we door en breiden dit uit met andere professionaliseringsactiviteiten (bij voorkeur in overleg met UvA en als onderdeel van de ingestelde onderwijsregio's).