Het studentensucces en studentenwelzijn vergroten
We richten het onderwijs zo in, dat we een klimaat scheppen voor welzijn en succes van studenten. Daarbij bieden we goede begeleiding, zodat ze uitstekend voorbereid en veerkrachtig de arbeidsmarkt betreden. Om dit doel te verwezenlijken, hadden we in 2024 vooral aandacht voor de volgende onderwerpen.
Investeren in binding en betrokkenheid van studenten
Om de studievoortgang te bevorderen, investeren opleidingen in de binding en betrokkenheid van studenten. Dat doen zij onder andere door mentoren en tutoren in te zetten en met peer-to-peerprogramma’s. Een mooi voorbeeld van studentenbetrokkenheid bij de opleiding is de leerlijn Professionele en Persoonlijke Identiteit bij de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. Met interactieve en activerende werkvormen laat deze leerlijn studenten hun studietijd inrichten op een manier die past bij henzelf en hun ambities, zodat zij er het maximale uit halen.
Student Kwalificatie Onderwijs
Studenten kunnen bij de VU onderwijs verzorgen in de rol van Students as Teachers. Om hen goed voor te bereiden op hun taak, is er een nationaal project Student Kwalificatie Onderwijs (StuKO). De VU is hierin een van de trekkers. We hebben een training ontwikkeld waarmee studenten deze kwalificatie behalen. Ze krijgen dan een StuKO-Edubadge (een digitaal certificaat). In 2024 hebben ruim dertig studenten deelgenomen aan deze training en hun badge gekregen.
Ondersteuningsbehoeften van studenten in kaart brengen
Het Infopunt Studeren met een Functiebeperking/Disability Office heeft nauw samengewerkt met het in 2024 opgerichte studentenplatform Disability RendezVU om de ondersteuningsbehoeften van studenten in kaart te brengen. De studenten en de rector magnificus hebben de successen en de uitdagingen besproken. Samen hebben ze een prioriteitenlijst opgesteld om de dienstverlening voor studenten met ondersteuningsvragen te verbeteren.
Regionaal samenwerken aan aansluiting tussen voortgezet en hoger onderwijs
We werken al langere tijd samen met onderwijsinstellingen in de regio om de aansluiting tussen het voortgezet onderwijs (vo) en het hoger onderwijs (ho) te versterken. Dat doen we via ons Pre-University College; Bètapartners en AlfaGammapartners van VU, UvA en vo-scholen; en OPeRA van 4 ho-instellingen en 112 vo-scholen. In 2024 hebben we deze samenwerkingen voortgezet.
Studentenwelzijn
Studentenwelzijn was in 2024 landelijk een belangrijk thema. Wij bieden daarvoor een stimulerende leeromgeving, vraaggestuurde studentbegeleiding door studentbegeleiders, en preventieve en curatieve begeleiding bij ongewenst gedrag en om de sociale veiligheid te behouden. Ons Student Wellbeing Point biedt laagdrempelige begeleiding aan, organiseert bewustwordingscampagnes en verwijst tijdig naar studentbegeleiders.
Studie- en studentenverenigingen spelen ook een grote rol in het welzijn van studenten. In 2024 hebben we verschillende activiteiten georganiseerd om via verenigingen de mentale gezondheid en het welzijn van studenten te bevorderen. Vier studie- en studentenverenigingen namen deel aan Maskerclass, een vijf maanden durend traject om duurzaam beleid te ontwikkelen voor mentale gezondheid en studentenwelzijn.