Voortgang en realisatie
Financiële realisatie
In het Kwaliteitsplan 2.0 is in 2024 € 6,9m aan VU-brede initiatieven toegewezen en € 16,5m aan faculteiten, plus indexatie. De volgende tabel toont de realisatie 2024 in vergelijking met de begroting 2024 op basis van het Kwaliteitsplan VU 2.0, plus indexatie en aanvullende eigen middelen.
Realisatie 2024
STUDIEVOORSCHOTGELDEN VU 2024 |
Begroting |
Realisatie |
Saldo |
Besteding in |
---|---|---|---|---|
Kwaliteitsthema (bedragen in € x1.000) |
2024 |
2024 |
2024 |
% B2024/R2024 |
1. Onderwijsintensiteit |
||||
VU-breed |
927 |
841 |
87 |
90,7% |
Facultair |
8.018 |
12.261 |
-4.243 |
152,9% |
Totaal thema 1 Onderwijsintensiteit |
8.945 |
13.102 |
-4.157 |
146,5% |
2. Begeleiding studenten |
||||
VU-breed |
189 |
342 |
-154 |
181,3% |
Facultair |
1.495 |
1.526 |
-31 |
102,1% |
Totaal thema 2 Begeleiding studenten |
1.684 |
1.868 |
-185 |
111,0% |
3. Studiesucces |
||||
VU-breed |
686 |
1.039 |
-352 |
151,3% |
Facultair |
2.129 |
2.093 |
36 |
98,3% |
Totaal thema 3 Studiesucces |
2.815 |
3.132 |
-317 |
75,0% |
4. Onderwijsdifferentiatie |
||||
VU-breed |
206 |
275 |
-69 |
133,5% |
Facultair |
1.309 |
1.022 |
287 |
78,1% |
Totaal thema 4 Onderwijsdifferentiatie |
1.515 |
1.297 |
218 |
80,3% |
5. Onderwijsfaciliteiten |
||||
VU-breed |
2.971 |
3.226 |
-254 |
108,6% |
Facultair |
1.525 |
1.519 |
6 |
99,6% |
Totaal thema 5 Onderwijsfaciliteiten |
4.496 |
4.744 |
-248 |
105,5% |
6. Docentkwaliteit |
||||
VU-breed |
1.945 |
2.096 |
-152 |
107,8% |
Facultair |
2.045 |
1.491 |
554 |
72,9% |
Totaal thema 6 Docentkwaliteit |
3.990 |
3.588 |
402 |
89,9% |
Totaal VU-breed |
6.924 |
7.819 |
-895 |
112,9% |
Totaal Facultair |
16.521 |
19.912 |
-3.391 |
120,5% |
TOTAAL STUDIEVOORSCHOTGELDEN 2024 |
23.446 |
27.731 |
-4.285 |
118,3% |
TOTAAL BESCHIKBAAR |
24.591 |
24.591 |
- |
112,8% |
VERSCHIL T.O.V. BESCHIKBAAR |
-1.146 |
3.140 |
De begroting voor 2024 bedroeg € 23,5m. Het externe budget is voor 2024 (door indexatie) hoger uitgevallen dan de begroting, namelijk € 24,6m, Uiteindelijk is een bedrag van € 27,7m besteed in 2024. Ten opzichte van het extern beschikbare budget van € 24,6m is 112,8% gerealiseerd, ten opzichte van de in begroting 2024 opgenomen 118,3%. Deze overbesteding was bekend en geprognotiseerd, mede om op een aantal onderwerpen de nog niet bestede middelen over voorgaande jaren alsnog in te lopen.
We zien dat er op alle 6 kwaliteitsthema’s veel voortgang is geboekt. Wanneer we kijken naar de besteding, zien we zowel onder- als overbestedingen op de zowel VU-brede als facultaire projecten. Ook loopt de realisatie niet altijd gelijk met inhoudelijke voortgang.
De besteding is gelijkmatig over alle thema’s verdeeld, waarbij de besteding op thema 1: Onderwijsintensiteit, facultair een hogere besteding kent dan VU-breed. Dit gaat vooral om extra (junior)docenten. Ook thema 4 Onderwijsdifferentiatie en thema 5 Onderwijsfaciliteiten kennen, met name op de VU-brede projecten, een hoge besteding. Als VU laten we op de grote onderwerpen, zoals meer docenten voor het onderwijs, meer en betere studiefaciliteiten en VU-brede investeringen in de docentkwaliteit een hoog realisatiepercentage zien, wat stemt tot grote tevredenheid.
Realisatie periode 2019-2024
STUDIEVOORSCHOTGELDEN VU 2024 |
Begroting |
Realisatie |
Besteding in % |
---|---|---|---|
Kwaliteitsthema (bedragen in € x1.000) |
2019-2024 |
2019-2024 |
B19-24/R19-24 |
1. Onderwijsintensiteit |
|||
VU-breed |
4.342 |
4.215 |
97,1% |
Facultair |
29.149 |
33.341 |
114,4% |
Totaal thema 1 Onderwijsintensiteit |
33.491 |
37.556 |
112,1% |
2. Begeleiding studenten |
|||
VU-breed |
913 |
817 |
89,4% |
Facultair |
5.825 |
4.933 |
84,7% |
Totaal thema 2 Begeleiding studenten |
6.738 |
5.750 |
85,3% |
3. Studiesucces |
|||
VU-breed |
3.679 |
3.606 |
98,0% |
Facultair |
7.990 |
6.930 |
86,7% |
Totaal thema 3 Studiesucces |
11.669 |
10.536 |
90,3% |
4. Onderwijsdifferentiatie |
|||
VU-breed |
1.271 |
1.281 |
100,8% |
Facultair |
5.140 |
405 |
7,9% |
Totaal thema 4 Onderwijsdifferentiatie |
6.411 |
1.686 |
26,3% |
5. Onderwijsfaciliteiten |
|||
VU-breed |
17.052 |
15.528 |
91,1% |
Facultair |
5.130 |
5.168 |
100,7% |
Totaal thema 5 Onderwijsfaciliteiten |
22.181 |
20.696 |
93,3% |
6. Docentkwaliteit |
|||
VU-breed |
8.635 |
7.589 |
87,9% |
Facultair |
6.808 |
4.434 |
65,1% |
Totaal thema 6 Docentkwaliteit |
15.442 |
12.023 |
77,9% |
Totaal VU-breed |
35.891 |
33.036 |
92,0% |
Totaal Facultair |
60.041 |
58.859 |
98,0% |
TOTAAL STUDIEVOORSCHOTGELDEN 2024 |
95.933 |
91.894 |
95,8% |
TOTAAL BESCHIKBAAR |
91.518 |
91.518 |
100,4% |
VERSCHIL T.O.V. BESCHIKBAAR |
4.415 |
377 |
Wanneer we kijken naar de periode 2019-2024 ligt het bestedingspercentage op 100,4% ten opzichte van het extern beschikbare budget en op 95,8% ten opzichte van de totale begroting. Over deze periode bedroeg het extern beschikbare budget vanuit OCW € 91,5m, dat is in de begroting aangevuld met € 4,4m aan eigen VU-middelen (ingezet op de thema’s Onderwijsintensiteit en Onderwijsfaciliteiten), waardoor de totale begroting € 95,9m bedroeg. Hier tegenover stond een totaal bedrag aan bestedingen over de periode 2019-2024 van € 91,9m. De totale besteding over deze periode bedraagt € 377K hoger t.o.v. het beschikbare externe budget en € 4,0m lager ten opzichte van de totale begroting aan studievoorschotgelden.
Thema 1 kent met de activiteit activerende onderwijsvormen/blended learning VU-breed een iets lagere besteding dan begroot. De VU-brede middelen op dit thema zijn grotendeels op facultair niveau in projectvorm ingezet, waarbij we zien dat de besteding voornamelijk op de facultaire projecten wordt verwerkt. Daardoor lijkt het alsof de VU-brede besteding achterblijft bij de facultaire besteding. Bij thema 2, begeleiding studenten, zien we dat de activiteiten goed op gang zijn gekomen en grotendeels zijn gerealiseerd en dat de besteding hierbij iets achter is gebleven. Door Corona is op een aantal projecten vertraging opgelopen, bijvoorbeeld rondom Studeerbaarheid als onderdeel van het project Studeren met een Functiebeperking. Thema 3 kent een onderbesteding op de activiteit studiesucces taalvaardigheid. Hier zien we minder animo van studenten dan verwacht. We zien hier een effect van Corona en minder internationale studenten voor Basic Dutch on Campus.
Op thema 4 zien we bij talentontwikkeling in de faculteiten een onderbesteding, terwijl de realisatie ten aanzien van talentontwikkeling via VU-brede activiteiten op schema loopt. Op thema 5 Onderwijsfaciliteiten is de vertraging die in 2021 is ontstaat ingelopen. Het Network for Teaching and Learning is in 2023 ondergebracht in het nieuw opgericht Centre for Teaching and Learning. Zowel op facultair niveau als voor het Centre for Teaching en Learning zijn de doelen inhoudelijk behaald en ook de middelen nagenoeg besteed. Op thema 6 docentkwaliteit heeft een deel van de facultaire activiteiten niet plaats kunnen vinden door Corona of is hierdoor vertraagd. Voor een deel is een herbestemming gezocht in afstemming met de decentrale medezeggenschap. Een ander deel is alsnog in 2024 uitgevoerd.
Op de inhoudelijke besteding van deze thema’s zal hierna een toelichting worden gegeven. De middelen over de periode 2019 t/m 2024 zijn, met een iets andere onderverdeling dan begroot, volledig ingezet.
Wij vinden het belangrijk om de gerealiseerde uitbreidingen en verbeteringen te kunnen continueren, zodat studenten met of zonder studiebeurs hier ook in 2025 en verdere jaren van kunnen profiteren. We zijn dan ook verheugd met de afspraak in het Bestuursakkoord dat de middelen voor verbetering van onderwijskwaliteit behouden zullen blijven en worden toegevoegd aan onze rijksbijdrage. In 2024 zijn we in goed overleg met de medezeggenschap begonnen met de uitwerking van de plannen waarmee de bereikte resultaten tot en met 2024 kunnen worden geborgd voor de jaren daarna.
Inhoudelijke toelichting op bereikte resultaten per Kwaliteitsthema
In dit hoofdstuk geven we deze resultaten op geaggregeerd niveau weer per subvoornemen binnen de 6 kwaliteitsthema’s voor een helder overzicht van de totale voortgang. In de tabellen is opgenomen wat de voornemens waren, welke voortgang is geboekt en waar we staan ten opzichte van de te realiseren maatregelen. Hierbij maken we gebruik van de volgende aanduidingen die gelden als je over de breedte van de VU-brede plannen en facultaire plannen kijkt:
-
Volledig gerealiseerd: beoogd resultaat is behaald en project afgerond
-
Afgeblazen: dit project is geannuleerd. Beoogd resultaat niet behaald. Bij gerealiseerd resultaat wordt toegelicht waarom.
-
Grotendeels gerealiseerd: beoogd resultaat is niet op alle onderdelen behaald.
Daarnaast is helder gemaakt of er aanpassingen zijn gedaan ten opzichte van het Kwaliteitsplan 2.0. Daartoe is in de laatste kolom het beoogd resultaat over de gehele periode opgenomen over de breedte van de VU brede plannen en facultaire projecten. Hierbij is aangegeven of deze gelijk aan het plan zijn zoals opgenomen in het Kwaliteitsplan 2.0 (gelijk aan plan) of dat deze door vertraging of intensivering is bijgesteld ten opzichte van het Kwaliteitsplan 2.0 (bijstelling resultaat). Indien het resultaat is bijgesteld, staat in de laatste kolom het bijgestelde resultaat weergegeven.
Bij de verantwoording is tot slot in de tabellen een onderscheid gemaakt tussen centraal en decentraal niveau.
Thema 1 Onderwijsintensiteit
1a. Meer docenten
Doelen 2024 behaald, financiële uitnutting boven begroting |
Mate van realisatie |
Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) |
Begroting t/m 2024 |
Realisatie |
Nog te besteden middelen |
---|---|---|---|
1a. Meer docenten |
€ 18.804 |
€ 20.454 |
-/ € 1.650 |
Decentraal |
€ 18.804 |
€ 20.454 |
-/- € 1.650 |
Onderwerp |
Doel |
Gerealiseerd resultaat t/m 2024 |
Beoogd resultaat t/m 2024 |
---|---|---|---|
Decentraal |
|||
Intensiteit onderwijs |
De intensiteit van het onderwijs verhogen en tegelijkertijd de werkdruk voor docenten verlagen. |
Volledig gerealiseerd: er is beleid gemaakt voor de inzet van studentassistenten in het bacheloronderwijs; studentassistenten zijn ingezet voor extra werkcolleges, inzet van masterstudenten is geëvalueerd en ongewijzigd voorgezet. |
Gelijk aan plan: inzet van studentassistenten is geëvalueerd en eventueel bijgesteld. |
Juniordocenten |
Het doel is om activerend onderwijs van hoog niveau aan te bieden. |
Volledig gerealiseerd: Extra (junior)docenten zijn aangesteld om practica en werkgroepen te verzorgen. Bij de meeste faculteiten is het aantal aangestelde docenten gelijk aan of hoger dan het beoogd resultaat. Zo zijn bij de bètafaculteit bijv. 59 juniordocenten voor 0,8 fte aangesteld bovenop de juniordocenten vanuit de reguliere begroting (beoogd was 34 extra juniordocenten) en bij de FGB is 20 fte juniordocenten aangesteld in aanvulling op de reguliere begroting (beoogd was 17 fte). |
Bijstelling resultaat: Nog meer juniordocenten zijn aangesteld om practica en werkgroepen te verzorgen. |
1b. Meer activerende onderwijsvormen
Doelen 2024 behaald, financiële uitnutting boven begroting |
Mate van realisatie |
Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) |
Begroting t/m 2024 |
Realisatie |
Nog te besteden middelen |
---|---|---|---|
1b. Activerend blended onderwijs |
€ 14.506 |
€ 17.224 |
-/- € 2.717 |
Centraal |
€ 4.342 |
€ 4.215 |
€ 127 |
Decentraal |
€ 10.165 |
€ 13.009 |
-/- € 2.844 |
Onderwerp |
Doel |
Gerealiseerd resultaat 2019 - 2024 |
Beoogd resultaat t/m 2024 |
---|---|---|---|
Centraal |
|||
Activerend blended onderwijs |
De intensiteit van het onderwijs verhogen en tegelijkertijd de werkdruk voor docenten verlagen. |
Grotendeels gerealiseerd: In elk curriculum wordt gewerkt aan de implementatie van Activerend Blended Onderwijs, dit wordt bij iedere faculteit ondersteund vanuit het VU Centre for Teaching and Learning (CTL). We beoordelen de realisatie als ‘grotendeels’ gerealiseerd omdat de nadruk de afgelopen jaren verschoven van ‘blended’ naar ‘activerend’. Dit omdat na COVID ‘terug naar de campus’ belangrijk onderdeel van het beleid werd. De benodigde ondersteuning voor blended learning is geborgd bij de onderwijswerkplaats van het CTL en veel faculteiten hebben een eigen ICT&O team dat ondersteunt. De middelen zijn t.o.v. de begroting meer op decentraal dan op centraal niveau ingezet. |
Gelijk aan plan: Per 2024 is een groot deel van de curricula geheel of deels blended ingericht. Per 2024 is de benodigde ondersteuning bij blended learning geborgd binnen de universiteit. |
Decentraal |
|||
Activerend Onderwijs |
De ambitie is om een volledig pakket aan educatieve vormen te ontwikkelen, inclusief een blended learning approach die aansluit bij de onderwijsvisie van de VU. |
Volledig gerealiseerd: Bij alle faculteiten zijn steeds meer vakken volgens een activerende en blended benadering vormgegeven. Hiervoor is extra personeel aangesteld, zowel docenten als activerend blended onderwijs-ondersteuners. |
Gelijk aan plan: Activerend onderwijs is een integraal onderdeel van het facultaire aanbod. |
Thema 2 Studentbegeleiding
2a. Versterken studieadvies
Doelen 2024 behaald, financiële uitnutting blijft achter |
Mate van realisatie |
Uitnutting financieel |
Onderwerp (x €1.000) |
Begroting t/m 2024 |
Realisatie |
Nog te besteden middelen |
---|---|---|---|
2a. Versterken studieadvies |
€ 1.225 |
€866 |
€ 358 |
Centraal |
€ 61 |
€ 17 |
€ 44 |
Decentraal |
€ 1.164 |
€ 849 |
€ 315 |
Onderwerp |
Doel |
Gerealiseerd resultaat t/m 2024 |
Beoogd resultaat 2024 |
---|---|---|---|
Centraal |
|||
Kwaliteit studieadvies |
Professionaliseren van studieadviseurs |
Volledig gerealiseerd: In totaal hebben vanaf 2020 37 deelnemers aan de BKS deelgenomen en deze succesvol afgerond. |
Gelijk aan plan: Per 2024 hebben we 30 nieuwe BKS (basiskwalificatie studieadviseur) gerealiseerd |
Decentraal |
|||
Versterken studieadvies |
Meer en betere begeleiding studenten |
Volledig gerealiseerd: De capaciteit voor studieadvies, studentbegeleiding en loopbaanoriëntatie is verder uitgebreid en de kwaliteit van de begeleiding is verder vormgegeven en geborgd. |
Gelijk aan plan: De capaciteit en kwaliteit van het studieadvies is gerealiseerd en geconsolideerd. |
2b. Meer mentoren/tutoren
Doelen 2024 behaald, financiële uitnutting blijft achter |
Mate van realisatie |
Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) |
Begroting t/m 2024 |
Realisatie |
Nog te besteden middelen |
---|---|---|---|
2b. Meer mentoren/tutoren |
€ 4.102 |
€ 3.433 |
€ 669 |
Decentraal |
€ 4.102 |
€ 3.433 |
€ 669 |
Onderwerp |
Doel |
Gerealiseerd resultaat t/m 2024 |
Beoogd resultaat 2024 |
---|---|---|---|
Decentraal |
|||
Mentoraat of tutoraat versterken/vergroten |
Mentoraat/tutoraat professioneler en duurzamer maken, capaciteit uitbreiden |
Volledig gerealiseerd: Er is extra menskracht ingehuurd voor tutoraat en mentoraat. Bij verschillende faculteiten (oa SBE en FGW) is het mentoraat of tutoraat op basis van een evaluatie opnieuw ingericht. Bij RCH is de leerlijn Persoonlijke en Professionele en Identiteit (PPI) (waaronder studievaardigheden) doorontwikkeld en in de bacheloropleidingen ingezet. |
Gelijk aan plan: Mentor en tutorprogramma’s zijn geëvalueerd en verbeterd. De studievaardighedenlijn bij RCH wordt succesvol in al hun bacheloropleidingen ingezet. |
2c. Begeleiding specifieke studentgroepen
Doelen 2024 behaald, financiële uitnutting op begroting |
Mate van realisatie |
Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) |
Begroting t/m 2024 |
Realisatie |
Nog te besteden middelen |
---|---|---|---|
2c. Begeleiding specifieke studentgroepen |
€ 1.242 |
€ 1.185 |
€ 56 |
Centraal |
€ 845 |
€ 800 |
€ 45 |
Decentraal |
€ 397 |
€ 385 |
€ 11 |
Onderwerp |
Doel |
Gerealiseerd resultaat t/m 2024 |
Beoogd resultaat 2024 |
---|---|---|---|
Centraal |
|||
Studeren met een functiebeperking |
De algemene toegankelijkheid voor studenten met een beperking verbeteren, incl. verbetering informatievoorziening en inclusiviteit van het onderwijs |
Volledig gerealiseerd: De fysieke en digitale toegankelijkheid van de VU, en de informatievoorzieningen daaromtrent, is geoptimaliseerd. Daarnaast wordt studenten met een ondersteuningsbehoefte meer flexibiliteit in onderwijs- en toetsingsvormen aangeboden vanuit doelgroepgerichte studentbegeleiding en maatwerkvoorzieningen. |
Gelijk aan plan: Per 2024 is de algemene toegankelijkheid van de VU geoptimaliseerd en per 2024 is sprake van meer flexibiliteit in onderwijs- en toetsingsvormen, zodat deze beter aansluiten bij behoeften van (groepen) studenten. |
Decentraal |
|||
Begeleiden specifieke studentgroepen |
Ondersteuning specifieke studentgroepen is geborgd |
Volledig gerealiseerd: begeleiding en coördinatie van studentondersteuning is opgezet en geborgd, waarin welzijn en specifieke studentgroepen een belangrijke plaats vervult. Er is diversiteitsbeleid uitgevoerd op facultair niveau. Ook is ondersteuning en uitbreiding van de coördinatie voor internationale programma’s gerealiseerd en een breed palet aan activiteiten voor studenten t.b.v. voorbereiding op de arbeidsmarkt (Career Services) gerealiseerd en geborgd. |
Gelijk aan plan: In 2024 hebben wij de begeleiding van specifieke studentgroepen geborgd. |
Thema 3 Studiesucces
3a. Overgang vo-wo
Doelen 2024 behaald, financiële uitnutting boven begroting |
Mate van realisatie |
Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) |
Begroting t/m 2024 |
Realisatie |
Nog te besteden middelen |
---|---|---|---|
3a. Overgang vo-wo |
€ 1.295 |
€ 1.327 |
-/- € 32 |
Decentraal |
€ 1.295 |
€ 1.327 |
-/- € 32 |
Onderwerp |
Doel |
Gerealiseerd resultaat t/m 2024 |
Beoogd resultaat 2024 |
---|---|---|---|
Decentraal |
|||
Overgang vo-wo |
De overgang van VO naar WO versoepelen en studiekeuzebegeleiding zo organiseren dat een student zich zo vroeg en goed mogelijk aan zijn opleiding kan binden. |
Volledig gerealiseerd: Bij SBE is de inzet van de Studiekeuzecheck geëvalueerd en wordt actief ingezet op voorlichting op scholen. Ook is bij SBE een kwalitatieve toegangseis ingesteld, geëvalueerd en besloten deze te houden. Bij geneeskunde is programmatisch toetsen ingevoerd en de cursus BinnesteBuiten (voor een zachte landing) geïmplementeerd en geborgd met een draaiboek. Bij RCH zijn 25 kennisclips ingezet als standaard onderdeel van het curriculum om overgang vo-wo te verbeteren, ontvingen alle eerstejaars de publicatie ‘Slimmer studeren’ en welkomsinformatie. Bij FGW is het aanbod aansluitingsonderwijs uitgebreid en via het Pre-University College aangeboden en geborgd. |
Gelijk aan plan: Matching en studiekeuzeactiviteiten zijn geëvalueerd en evt.verbeterd. Succesvolle activiteiten in het eerste jaar zijn opgenomen als standaard onderdelen. |
3b. Mixed Classroom
Doelen 2024 behaald, financiële uitnutting op begroting |
Mate van realisatie |
Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) |
Begroting t/m 2024 |
Realisatie |
Nog te besteden middelen |
---|---|---|---|
3b. Mixed Classroom |
€ 294 |
€ 274 |
€ 22 |
Centraal |
€ 82 |
€ 86 |
-/- € 4 |
Decentraal |
€ 213 |
€ 186 |
€ 27 |
Onderwerp |
Doel |
Gerealiseerd resultaat t/m 2024 |
Beoogd resultaat 2024 |
---|---|---|---|
Centraal |
|||
Mixed Classroom voor studenten |
VU breed aanbod voor studenten ontwikkelen ter ondersteuning van het onderwijsconcept van Mixed Classroom |
Volledig gerealiseerd: Het Unpack Your Study, ontwikkeld op basis van het Mixed Classroom (MC)-model, met MC gerelateerde doelen, wordt aan alle uitgaande studenten aangeboden. Het Master Integration Programme is expliciet belegd bij een projectmedewerker. Er zijn verschillende evenementen georganiseerd om een inclusief leerklimaat in verschillende masterprogramma's te bevorderen. Verschillende opleidingen organiseren workshops of andere kennisdeling voor studenten om kennis te nemen van het MC model. In de laatste jaren is de focus meer gelegd op inclusief onderwijs als doel; het MC model is hierbij een middel. Zie ook de resultaten van Mixed classroom docenten. |
Gelijk aan plan: Per 2024 weten alle studenten weten wat het Mixed Classroom model hun brengt en van hen vraagt. Ook buiten het onderwijs is er Mixed Classroom aanbod voor studenten (informatie, workshops). |
Decentraal |
|||
Mixed Classroom |
Implementatie onderwijsconcept Mixed Classroom in vakken/ opleidingen |
Volledig gerealiseerd: Training Mixed Classroom is ingezet. Docenten hebben de training Mixed Classroom gevolgd en het mixed classroom model is bij een aantal opleidingen en vakken geïmplementeerd. Op basis van leerdoelen analyses met verbetersuggesties is het Mixed Classroom onderwijsconcept verder geïmplementeerd. De verbeteringen zijn doorgevoerd, ondersteund door het Centre for Teaching and Learning. |
Gelijk aan plan: Mixed classroom concept is verder ontwikkeld en geïmplementeerd en onderdeel van de onderwijscultuur. |
3c. Taalvaardigheid studenten
Doelen 2024 grotendeels behaald, financiële uitnutting blijft achter |
Mate van realisatie |
Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) |
Begroting t/m 2024 |
Realisatie |
Nog te besteden middelen |
---|---|---|---|
3c. Taalvaardigheid studenten |
€ 1.029 |
€ 803 |
€ 225 |
Centraal |
€ 744 |
€ 607 |
€ 136 |
Decentraal |
€ 285 |
€ 195 |
90 |
Onderwerp |
Doel |
Gerealiseerd resultaat t/m 2024 |
Beoogd resultaat 2024 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Centraal |
|||||||
Taalvaardigheid studenten |
Versterken van de communicatieve en taalvaardigheden van studenten door het aanbieden van (extra-curriculaire) taalcursussen, taalondersteuning en leerlijnen communicatieve vaardigheden Engels en Nederlands |
Volledig gerealiseerd: Het aanbod aan taalcursussen voor studenten is overzichtelijk beschikbaar en is mede met de kwaliteitsmiddelen vernieuwd en uitgebreid. Alle opleidingen besteden in hun curriculum aandacht aan communicatieve- en taalvaardigheden. Voorbeelden zijn de vernieuwde cursussen Basic Dutch on Campus, Academisch Nederlands Plus, scriptiecoaching en workshops. In lijn met de VU Taalstrategie is er aanvullend aandacht besteed aan de meerwaarde van taaldiversiteit, onder meer met de ontwikkeling van MOOCs, aandacht voor taaldiversiteit in het 'Mixed Classroom' onderwijsconcept en de introductie van de 'dag van de moedertaal' (doelgroep zowel docenten als studenten). |
Gelijk aan plan: Per 2024 zijn taalcursussen aan studenten ingebed in de reguliere lijn en communicatiekanalen. |
||||
Decentraal |
|||||||
Taalvaardigheid studenten |
Engelse en Nederlandse taalvaardigheden van (internationale) studenten verbeteren |
Grotendeels gerealiseerd: Er zijn cursussen en trainingen verzorgd, maar het blijkt lastig voldoende studenten een taalcursus te laten volgen. Bij één faculteit is het beoogd resultaat bijgesteld en de middelen in afstemming met de facultaire GV anders ingezet. Verder zijn een taaltoets en bijspijkercursus afgenomen, is facultair taalbeleid voortgezet, extra ondersteuning vanuit het Taalcentrum ingezet bij nakijken van papers en voor de module Academic writing in English. |
Gelijk aan plan/deels bijgesteld: De aandacht voor taalvaardigheid en onder studenten is integraal onderdeel van het onderwijs aan studenten door adequaat aanbod van taalonderwijs. |
3d. Informatievoorziening studiekeuzes
Doelen 2024 behaald, financiële uitnutting op begroting |
Mate van realisatie |
Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) |
Begroting t/m 2024 |
Realisatie |
Nog te besteden middelen |
---|---|---|---|
3d. Informatievoorziening studiekeuzes |
€ 436 |
€ 397 |
€ 39 |
Decentraal |
€ 436 |
€ 397 |
€ 39 |
Onderwerp |
Doel |
Gerealiseerd resultaat t/m 2024 |
Beoogd resultaat 2024 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|
Decentraal |
||||||
Keuze masteropleiding |
Studenten beter informeren over de keuze voor de masteropleiding. |
Volledig gerealiseerd: de masterdag is geëvalueerd en veranderingen zijn geïmplementeerd, de voorlichting aan 2e en 3e jaars is geïntensiveerd, er zijn career events georganiseerd en relaties met alumni zijn versterkt. |
Gelijk aan plan: Verbeteringen in de masterdagen en events zijn doorgevoerd en studenten beschikken over adequate informatie over (doorstroom)masters. |
3e. Overstap arbeidsmarkt
Doelen 2024 behaald, financiële uitnutting in lijn met begroting |
Mate van realisatie |
Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) |
Begroting t/m 2024 |
Realisatie |
Nog te besteden middelen |
---|---|---|---|
3e. Overstap arbeidsmarkt |
€ 5.555 |
€ 4.568 |
€ 986 |
Centraal |
€ 363 |
€ 247 |
€ 116 |
Decentraal |
€ 5.192 |
€ 4.321 |
€ 871 |
Onderwerp |
Doel |
Gerealiseerd resultaat t/m 2024 |
Beoogd resultaat 2024 |
---|---|---|---|
Centraal |
|||
Career Services |
Studenten beter ondersteunen bij overstap arbeidsmarkt middels career offices/services |
Volledig gerealiseerd: Door de kwaliteitsgelden is het gelukt om VU brede middelen aan te schaffen zoals 123test. Deze tool is toegankelijk voor elke VU student en biedt verschillende capaciteitentesten en loopbaantesten aan welke vervolgens met career officers binnen de faculteit besproken kunnen worden. Wegens succes hebben we de licentie verlengd t/m 2026. Daarnaast is de VU ook nog steeds partner van het event ITEA. Een belangrijk event voor internationaal en internationaal georiënteerde studenten. Ze kunnen kennismaken met bedrijven die ook niet native speakers aannemen. Daarnaast is er ook binnen elke faculteit een aanspreekpunt voor Career Services gerealiseerd. Elke zes weken vindt er een interfacultair careersoverleg plaats, waarin we kennis en ervaringen met elkaar delen en VU brede projecten (123test, VU Career Skills Day en ITEA) afstemmen. Een aantal jaar geleden is ervoor gekozen om op VU-breed niveau niet betrokken te zijn bij het TECH020 evenement, omdat dit evenement een bepaalde groep studenten aantrekt en het dus niet gaat om een VU-breed evenement of project. |
Gelijk aan plan: Elke faculteit voorziet in een aanbod van career services voor elke student, bestaande uit drie componenten (bewustwording, competenties, netwerken). |
Decentraal |
|||
Aansluiting arbeidsmarkt |
Studenten beter voorbereiden op de overstap naar de arbeidsmarkt |
Volledig gerealiseerd: Er zijn vele activiteiten ontplooit binnen faculteiten om studenten beter voor te bereiden op de overstap naar de arbeidsmarkt: uitbreiding carrièredagen, update alumni-pagina’s op de website uitbreiding stagemogelijkheden, inrichting careerportal/stagedatabank, diverse workshops en events, bijv de workshop ‘How to make a success of your first job”, uitbreiding online aanbod Career Services, initiëren van werkveldadviescommissies, organisatie van alumni-events, werken met portfolio’s in de masters met onder meer loopbaangerichte competenties, loopbaanbegeleiding via gesprekken en events, meer aandacht voor vaardigheden in het curriculum, breed aanbod van services voor studenten in samenwerking met het werkveld. |
Gelijk aan plan: Faculteiten voorzien in een aanbod van career services voor elke student. |
3f. Evidence based onderwijs
Doelen 2024 grotendeels behaald, financiële uitnutting boven begroting |
Mate van realisatie |
Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) |
Begroting t/m 2024 |
Realisatie |
Nog te besteden middelen |
---|---|---|---|
3f. Evidence based onderwijs |
€ 1.529 |
€ 1.676 |
-/- € 147 |
Centraal |
€ 1.453 |
€ 1.656 |
-/- € 202 |
Decentraal |
€ 76 |
€ 20 |
€ 56 |
Onderwerp |
Doel |
Gerealiseerd resultaat t/m 2024 |
Beoogd resultaat 2024 |
---|---|---|---|
Centraal |
|||
VU Analytics |
Versterken van evidence based onderwijs, begeleiding van studenten en onderwijsbeleid dankzij inzichten uit VU Analytics. |
Grotendeels gerealiseerd: Het beoogd resultaat van Evidence-based persoonlijke adviezen bleek niet haalbaar i.v.m. tekortkoming van data. In plaats daarvan is kwalitatief onderzoek toegevoegd aan het adviespakket. Instroom- en doorstroomprognoses worden actief gebruikt om onderwijsbehoeften beter te voorspellen en hierop in te spelen. Deze prognoses zijn gedeeltelijk ook doorgetrokken naar Finance. Daarmee zijn de prognoses ingebed in de ontwikkeling van onderwijsbeleid. VU Analytics heeft zich doorontwikkeld naar Education Analytics en zijn rol als boegbeeld in data-analyse binnen het hoger onderwijs behouden en verder uitgebouwd in Nederland. Samenwerking met wetenschappers binnen en buiten de instelling is geïntensiveerd. Dat geldt ook voor samenwerking binnen de VU met andere afdelingen, diensten en faculteiten. |
Extra doelen: Het gebruik van de analyses en inzichten neemt toe. Er zijn per 2024 Evidence based persoonlijke adviezen en studentbegeleiding voor studenten en docenten (op basis van toestemming) beschikbaar. |
Decentraal |
|||
Evidence based onderwijs |
Evalueren effectiviteit onderwijswijzigingen mbv Student Analytics |
Afgeblazen: Bij één faculteit is het project om onderwijswijzigingen te evalueren gestopt ivm stopgezet promotietraject: de middelen zijn bij een ander SVM-project ingezet. Grotendeels gerealiseerd: bij een andere faculteit zijn in 2024 projecten gestart die aanpassingen in het onderwijs evalueren en op basis waarvan in 2025 een toolbox met innovatieve studiesucces bevorderende maatregelen wordt opgeleverd. |
Bijstelling beoogd resultaat: promotieonderzoek naar evaluatie onderwijswijzigingen gestopt. Overige gelijk aan plan: Aanpassingen in het onderwijs zijn geëvalueerd en verbeterpunten geformuleerd. |
3g. Studentenwelzijn
Doelen 2024 behaald, financiële uitnutting op begroting |
Mate van realisatie |
Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) |
Begroting t/m 2024 |
Realisatie |
Nog te besteden middelen |
---|---|---|---|
3g. Studentenwelzijn |
€ 1.462 |
€ 1.442 |
€ 20 |
Centraal |
€ 987 |
€ 1.009 |
-/- € 22 |
Decentraal |
€ 475 |
€ 433 |
€ 42 |
Onderwerp |
Doel |
Gerealiseerd resultaat t/m 2024 |
Beoogd resultaat 2024 |
---|---|---|---|
Centraal |
|||
Studentenwelzijn |
Bevorderen studentenwelzijn |
Volledig gerealiseerd: Binnen het project studentenwelzijn zijn de afgelopen vier jaar (2021-2024) meerdere resultaten bereikt. In 2022 is de visie op studentenwelzijn vastgesteld door het CvB. Die visie wordt VU-breed gedragen. De VU beschikt over duidelijke (digitale) informatie over studentenwelzijn, gericht op zowel studenten als docenten en studentbegeleiders. Voor studenten omvat dit onder andere een verbeterde webpagina, een welzijnsjaarkalender met activiteiten en initiatieven en de integratie van studentenwelzijn in het introductieweekprogramma. Voor docenten en studentbegeleiders zijn er signaleringstools en een toolkit beschikbaar, waarmee alle informatie over studentenwelzijn eenvoudig toegankelijk is. De VU biedt haar studenten jaarlijks een VU Health & Wellbeing Week op de VU-campus aan. De VU legt meer focus op bewustzijn en preventie van mentale problemen en het stimuleren van mental fitness. Behaalde mijlpalen: trainingen gericht op mentale weerbaarheid/ levensstijl; preventieve videocampagne, life skills in mentoraat (bachelor psychologie); opnemen vroegsignalering in BKO- lesmateriaal; peer to peer coachingsprogramma; mindfulnest en awareness campagnes rondom sociale veiligheid. Daarnaast werkt de VU actief aan het creëren van een veilige studieomgeving die het welzijn van studenten positief beïnvloedt. |
Gelijk aan plan: Per 2024 werkt de VU vanuit een integrale aanpak verder aan het welzijn van haar studenten, uitgaande van een inspirerende visie en uitgebreide, adequate informatie over studentenwelzijn. Er wordt jaarlijks een health & wellbeing week voor de studenten op de VU campus georganiseerd, er is een platform ingericht dat de sociale binding van studenten met elkaar en met de VU bevordert, er zijn tools beschikbaar voor docenten en studentbegeleiders ter bevordering van preventie en vroegsignalering van studiestress en –vertraging, (specifieke) behoeften van (groepen) studenten zijn onderdeel van de kwaliteitscriteria bij onderwijsinnovatie en er zijn waarborgen ontwikkeld voor een veilig en inclusief studieklimaat binnen de VU. |
Caring Universities |
eHealth interventies ontwikkelen voor studenten |
Volledig gerealiseerd: Inmiddels behelst het platform moodlift.nl 10 verschillende interventies, waarmee meer is gerealiseerd dan was beoogd (minimaal 6 was het beoogde resultaat). Studenten worden bij de interventies begeleid door een e-coach. Dit zijn 3e jaars psychologie studenten die het vak Low Intensity Treatment (LIT) volgen. Via dit vak lopen ze stage bij Caring Universities en doen ze praktische ervaring op. Jaarlijks wordt er tussen november en februari een survey uitgestuurd naar alle studenten van de deelnemende universiteiten en hogescholen. De uitkomsten worden vertaald naar een verslag, die terug te vinden zijn op de website. |
Gelijk aan plan: Er is een infrastructuur gebouwd met daarin minimaal zes verschillende interventies, een doorlopende poule aan studentcoaches en jaarlijkse metingen, die desgewenst internationaal vergeleken kunnen worden. |
Goal Setting |
Uitrollen van goal setting interventie met als doel om het welzijn en studiesucces van studenten te verhogen en uitval te verlagen. |
Volledig gerealiseerd: De Studiekeuzecheck is als project afgerond en is per 1/10/22 onderdeel van het aanmeldproces van de VU. Studenten beschikken zelf ook over de resultaten van de Studiekeuzecheck en kunnen deze desgewenst inbrengen bij een gesprek met de studieadviseur. Het belangrijkste doel van dit project is om met de Kwaliteitsmiddelen het studiesucces en studiekeuzeproces van studenten te verbeteren. De Goal-setting-interventie werd ingezet voor enkele cohorten van de Faculteit Gedrags- en Bewegingswetenschappen. De resultaten daarvan waren echter te beperkt en er is besloten daar niet verder mee te gaan. Daarop is de inspanning gericht op de andere onderdelen. De Your VUture spellen, ontwikkeld door de VU Onderwijswerkplaats, worden steeds vaker ingezet, nu door zeven opleidingen. In deze spellen is de SKC ingebed. De spellen geven studenten een beter inzicht in hun studieloopbaan en worden zeer gewaardeerd. Daarnaast vond in 2023-2024 een succesvolle pilot van het Keuze Coaching-programma plaats, waarbij het stressniveau rondom studiekeuze bij studenten significant afnam van 3,9 naar 2,2 (schaal 1-5). Dit project heeft bijgedragen aan de persoonlijke ontwikkeling van studenten. |
Bijstelling: De algemene doelenstelleninterventie van EUR-RSM wordt omgezet naar studiekeuzedoelenstellingen. Concreet wordt nu beoogd de impact van de VU StudieKeuzeCheckvragenlijst (SKC) te gaan verhogen door gedurende het 1e bachelorjaar de SKC herhaald in te zetten en te koppelen aan studiekeuzecoaching. Per 2024 moeten alle studenten die voor de keuze van studieswitch of studieuitval staan gebruik kunnen gaan maken van de SKC bij gesprekken met de studieadviseur. |
Decentraal |
|||
Sociale veiligheid |
Sociale veiligheid vergroten door ontwikkelen van beleid en richtlijnen, tools en trainingen voor studenten en docenten. |
Volledig gerealiseerd: De campagne #zouikwatzeggen is ontwikkeld in 2019. De #zouikwatzeggen-app is binnen opleiding GNK geïmplementeerd. Amsterdam UMC heeft de app breed geïmplementeerd. Meerdere ziekenhuizen werken inmiddels met de app. In 2021 is een training voor tutoren geïmplementeerd. |
Gelijk aan plan: Bij GNK is beleid sociale veiligheid en passend trainingsaanbod in samenwerking met alliantiepartner en affiliatieziekenhuizen ontwikkeld en geïmplementeerd. |
Studentbetrokkenheid |
Het doel is om hier de algehele studentbetrokkenheid te vergroten |
Volledig gerealiseerd: Er is een koppeling gemaakt tussen FSR en sociale activiteiten binnen het mentoraat. De FSR e studieverenigingen zijn betrokken bij (sociale) activiteiten t.b.v. welzijn en betrokkenheid van studenten. Er worden diverse sociale activiteiten georganiseerd (mentor café etc). Een ontwikkelde module student engagement binnen mentoraat draagt ook bij aan welzijn van onze studenten. |
Gelijk aan plan: Bij FGW hebben we een geolied systeem van studentbetrokkenheid, een community of learners |
Thema 4 Onderwijsdifferentiatie
4a. Versterken profiel
Doelen 2024 grotendeels behaald, financiële uitnutting boven begroting |
Mate van realisatie |
Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) |
Begroting t/m 2024 |
Realisatie |
Nog te besteden middelen |
---|---|---|---|
4a. Versterken profiel |
€ 3.491 |
€ 3.507 |
-/- € 16 |
Centraal |
€ 1.227 |
€ 1.262 |
-/- € 35 |
Decentraal |
€ 2.265 |
€ 2.246 |
€ 19 |
Onderwerp |
Doel |
Gerealiseerd resultaat t/m 2024 |
Beoogd resultaat 2024 |
---|---|---|---|
Centraal |
|||
Community Service Learning |
De mogelijkheden voor studenten uitbreiden om via Community Service Learning (CSL) hun kennis in te zetten voor het oplossen van prangende maatschappelijke vraagstukken. |
Volledig gerealiseerd: Alle studenten hebben de mogelijkheid om aan een CSL-studieonderdeel deel te nemen (VU brede minor binnen de bachelor, en interdisicplinary CSL-module binnen de master). Ook bieden diverse opleidingen van alle faculteiten cursussen met een CSL-component aan. De structuur voor verduurzaming bestaat naast de minor en de iCSL module uit een thematische aanpak. Binnen deze aanpak werken docenten, partners en studenten van verschillende opleidingen faculteiten samen in een kenniscoalitie om een complex vraagstuk door middel van CSL-projecten te adresseren. De kenniscoalities zijn betrokken bij alle fases van het onderzoek, co-design, co-creatie en co-disseminatie. Om docenten te blijven ondersteunen en inspireren worden vier jaarlijkse learning labs aangeboden, maakt CSLonderdeel uit van de BKO en SKO en is een toolbox beschikbaar. |
Gelijk aan plan: Per 2024 hebben alle studenten de mogelijkheid om aan CSL-deel te nemen en is een model voor verduurzaming van CSL binnen de VU opgesteld. |
A Broader Mind |
De VU wil haar studenten de mogelijkheid bieden om zich op academisch, persoonlijk en maatschappelijk vlak, breder te ontwikkelen: studenten toerusten om in deze wereld succesvol en betekenisvol te kunnen zijn. |
Niet volledig gerealiseerd: Alle bachelorstudenten hebben in 2024 de mogelijkheid om deel te nemen aan de Broader Mind Course door voor het vak te kiezen als keuzevak, of als onderdeel van hun te volgen curriculum. Jaarlijks nemen ongeveer 500 studenten deel aan deze Broader Mind Course (in 2024 hebben 528 studenten deelgenomen aan de Broader Mind Course). Op de website Onderwijs geven aan de VU (toolbox) worden voorbeelden getoond om docenten te inspireren. A Broader Mind for Students (ABM4S) wordt aangeboden als een leerlijn met elementen van ABM4S in elk studiejaar: A Broader Mind Course, minor, en iCSL vakken in de master. The Happiness Course is een Honours vak dat ook gekozen kon worden door Honours studenten. Het promotieonderzoek naar het effect van de Broader Mind Course is afgerond. De promotie zal in 2025 plaatsvinden. Een R&D-groep heeft onderzoek gedaan naar verankering van de eindtermen in de bacheloropleidingen en een instrument ontwikkeld voor opleidingen om dit verder te onderzoeken en implementeren op opleidingsniveau. |
Bijstelling: Per 2024 nemen jaarlijks 1000 studenten deel aan de ABMcourse, zijn de ABM-eindtermen opgenomen in alle bacheloropleidingen, is de toolbox goed gevuld met een variatie aan goede voorbeelden. Voor masterstudenten zal het onderwijsaanbod later worden gerealiseerd. |
Decentraal |
|||
Ontwikkeling van leerlijnen |
Ontwikkeling en integratie van leerlijnen binnen verschillende faculteiten |
Volledig gerealiseerd: Bij FGB is het methodenonderwijs onderzocht en stapsgewijs aangepast en is een leerlijn laag intensief behandelen geïmplementeerd bij Psychologie. De helpdesk voor methodenonderwijs bij FGB is actief en uitgebreid. Bij RCH is Law in Action op een voor studenten herkenbare wijze geïntegreerd in vakken van alle opleidingen. Bij FSW is in het methodenonderwijs R geïmplementeerd en een AI-track in MSc Public Administration gestart. |
Gelijk aan plan: leerlijnen zijn geïmplementeerd, geëvalueerd en waar nodig aangepast. |
Opleidingsportfolio |
Faculteiten bieden een afgewogen, herkenbaar en onderscheidend opleidingsportfolio dat aansluit bij maatschappelijke vraagstukken. |
Grotendeels gerealiseerd: Faculteiten hebben hun opleidingenportfolio geëvalueerd en diverse maatregelen genomen om te komen tot een helder omlijnd onderwijsaanbod. Zo heeft SBE onder meer een zelfstandige bachelor Econometrics and Data Science (EDS) geïmplementeerd (gestart in 2024) . Het minorenportfolio wordt jaarlijks geëvalueerd. In september 2023 heeft de master Marketing 3 specialisaties geïntroduceerd. Het curriculum van Economie en Bedrijfseconomie wordt herzien en het aanbod van masters is geëvalueerd en wordt herzien. RCH heeft het aanbod van bachelor en masteropleidingen in 2024 geanalyseerd. Aanpassingen volgen in 2025. Bij RCH wordt de deeltijdoptie uitgefaseerd omdat deze varianten nauwelijks gebruikt worden. FSW heeft de AI-track in bestuurskunde gerealiseerd en transdisciplinair onderwijs doorontwikkeld. Computationele methoden en multimethodisch werken zijn in diverse onderdelen bij FSW versterkt. FRT heeft vanwege het vertrek van de PTHU extra ingezet op versterking van de Theologie en Religie Studies. Bij FGW zijn Environmental Humanities, Digital Humanities en een module A Broader Mind (door)ontwikkeld. Digital Humanities is gestart in pilot opleidingen (nog niet in het gehele onderwijsaanbod). Environmental Humanities is in de Research Master opgezet en in 2023 gestart |
Gelijk aan plan: Het beoogde eindresultaat is een helder, omlijnd onderwijsaanbod in BA, MA, RMA binnen de betreffende faculteiten. |
4b. Interdisciplinair samenwerken
Doelen 2024 behaald, financiële uitnutting op begroting |
Mate van realisatie |
Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) |
Begroting t/m 2024 |
Realisatie |
Nog te besteden middelen |
---|---|---|---|
4b. Interdisciplinair samenwerken |
€ 1.384 |
€ 1.363 |
€ 21 |
Decentraal |
€ 1.384 |
€ 1.363 |
€ 21 |
Onderwerp |
Doel |
Gerealiseerd resultaat t/m 2024 |
Beoogd resultaat 2024 |
---|---|---|---|
Decentraal |
|||
Studentparticipatie in het onderwijs |
Bevorderen participatie van studenten in multidisciplinaire onderwijsprojecten bij GNK |
Volledig gerealiseerd: Het SVM-project om coschappen extramuraal te organiseren is eind 2022 gerealiseerd en afgerond. De bestaande studentenpoli bij GNK zijn in 2023 verder doorontwikkeld en geïntegreerd in de coschappen (masters). In totaal zijn 536 plekken gecreëerd in 4 coschappen voor deelname aan een Studentenpoli activiteit. Daarnaast zijn er 368 plekken in 3 Studentenpoli projecten gecreëerd die op korte termijn geïntegreerd kunnen worden in bestaande coschappen. Het platform STUDIOO (studentenplatform) en Springlab wordt bij GNK onderhouden en gerund door studenten. Meerdere onderwijs- en studentinitiatieven worden via het platform STUDIOO gecommuniceerd. |
Gelijk aan plan: Coschap in de regio ontwikkeld met verschillende zorgaanbieders, studentenpoli is geïmplementeerd in de masters en STUDIOO loopt. |
Interdisciplinair onderwijs |
Gezamenlijk leren hoe interdisciplinair onderwijs goed vorm te geven en uit te voeren. |
Volledig gerealiseerd: Bij FSW zijn 6 geheel nieuwe interdisciplinaire Social Sciences for Society (SS4S) cursussen ontwikkeld en ingebed in de opleidingen. Er zijn interdisciplinaire vakken in de masters en bachelorprogramma's. |
Gelijk aan plan: 6 nieuwe SS4S cursussen. Voortdurende professionalisering m.b.t. interdisciplinair onderwijs. |
4c. Talentontwikkeling
Doelen 2024 grotendeels behaald, inzet en besteding loopt achter bij plan |
Mate van realisatie |
Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) |
Begroting t/m 2024 |
Realisatie |
Nog te besteden middelen |
---|---|---|---|
4c. Talentontwikkeling |
€ 1.1.551 |
€ 369 |
€ 1.182 |
Centraal |
€ 15 |
€ 19 |
-/- € 4 |
Decentraal |
€ 1.536 |
€ 350 |
€ 1.186 |
Onderwerp |
Doel |
Gerealiseerd resultaat t/m 2024 |
Beoogd resultaat 2024 |
---|---|---|---|
Centraal |
|||
Honours in de master |
Ook in de master krijgt het honoursprogramma een plek |
Afgeblazen in 2021. Er is vanaf 2019 een begin gemaakt met de ontwikkeling van de vakken Honours in de Master. Er zijn toen twee vakken geïdentificeerd als geschikt voor een Masters Honours programma te weten: ondernemerschap en methodology. Dit bleek echter niet levensvatbaar, waarna eind 2021 besloten om dit project af te blazen. |
Bijstelling: afgesloten. |
Decentraal |
|||
Talentontwikkeling |
Studenten stimuleren hun talenten maximaal te ontwikkelen. |
Grotendeels gerealiseerd: Het honoursprogramma bij Psychologie en bij SBE is in 2020 aangepast. Bij FSW zijn drie internationale bachelortracks ontwikkeld en geïmplementeerd. Bij RCH is in 2023 een extra UD aangesteld om een leerlijn Ethiek & Diversiteit te ontwikkelen, de leerlijn is geïntegreerd in verschillende delen van het curriculum. Bij FRT is het ingezette talentbeleid voortgezet,is er een talent policy officer ingezet die talentbeleid heeft opgesteld en geïmplementeerd. Concreet heeft dit geleid tot een facultaire scriptieprijs en Jan Brouwer scriptieprijs. Bij GNK is met de realisatie van drie workshops binnen de leerlijn Wetenschap in SpringLab het project afgesloten. De aanvankelijk geformuleerde doelstellingen zijn niet allen bereikt, maar bleken niet meer relevant. Bij FSW zijn drie internationale bachelortracks ontwikkeld en geïmplementeerd. |
Bijstelling: Bij GNK is het beoogd resultaat bijgesteld: de focus ligt nu op het stimuleren van wetenschappelijk talent via extra curriculaire workshops. Bij FGB worden de andere honoursprogramma’s niet meer aangepast. Gelijk aan plan: Gedifferentieerd onderwijsaanbod en talentbeleid geïmplementeerd. |
Thema 5 Onderwijsfaciliteiten
5a. studenten on campus werken
Doelen 2024 behaald, financiële uitnutting in lijn met begroting |
Mate van realisatie |
Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) |
Begroting t/m 2024 |
Realisatie |
Nog te besteden middelen |
---|---|---|---|
5a. studenten on campus werken |
€ 7.454 |
€ 7.177 |
€ 276 |
Centraal |
€ 7.339 |
€ 7.104 |
€ 235 |
Decentraal |
€ 115 |
€ 73 |
€ 41 |
Onderwerp |
Doel |
Gerealiseerd resultaat t/m 2024 |
Beoogd resultaat 2024 |
---|---|---|---|
Centraal |
|||
Roosters en intekenen faciliteren voor studenten |
Het duurzaam opleveren van uitstekende studieroosters en optimaal benutten van schaarse onderwijsruimtes |
Volledig gerealiseerd: Er is een nieuwe roosterapplicatie in gebruik genomen (Termtime), de website MyTimetable voor studenten en docenten is beschikbaar en de kwaliteit van het planningsproces is op orde. Het project is in mei 2022 afgerond. De implementatie van nieuw intekenbeleid is in 2021 gerealiseerd. Met de nieuwe regeling Intekenen is de tevredenheid van studenten verhoogd en het aantal vragen en klachten verminderd. Daarnaast is de informatievoorziening voor docenten verbeterd. |
Gelijk aan plan: het project Onderwijsplanning is afgerond. Per 2024 worden studenten en de organisatie beter ondersteund bij het inschrijfproces. |
Studieplekken en studieruimtes |
Verbetering kwaliteit, kwantiteit en vindbaarheid studieplekken en kwaliteit en flexibiliteit van studieruimtes |
Volledig gerealiseerd: De uitbreiding en kwalitatieve upgrade van de studieplekken in het Hoofdgebouw is gerealiseerd. Daarbij hebben in de B-torenop de studieplekverdiepingen ook projectteam/samenwerkingsruimten een upgrade gekregen. Met de introductie van de PLEQ-app zijn de plekken op campusniveau ook goed vindbaar en is er een beeld van de drukte/bezetting van iedere studieplekzone. Via PLEQ kunnen de samenwerkingsruimten sinds 2024 ook gereserveerd worden. Het project is afgerond. In totaal zijn er eind 2024 1100 studieplekken, dat zijn er 200 meer dan het beoogd resultaat. Grotendeels gerealiseerd: De realisatie van de flexibele onderwijsruimtes is vertraagd, twee pilotruimten zijn aangepast en geëvalueerd. Op basis hiervan is in 2024 een plan voor de hele campus gemaakt. Realisatie zal nog 2 jaar duren (vanuit de reguliere investeringsbegroting). |
Gelijk aan plan: Per 2024 heeft de VU de kwaliteit en de vindbaarheid van 900 studieplekken in het Hoofdgebouw verbeterd en is het totaal aantal beschikbare plekken in het Hoofdgebouw uitgebreid met 400 stuks. In 2024 zijn de kwaliteit en flexibiliteit van de faciliteiten van circa 160 onderwijsruimten op de campus verbeterd. |
Decentraal |
|||
Sociale ruimte en studieplekken |
Inrichting van sociale ruimte en studieplekken met goede up-to-date faciliteiten |
Volledig gerealiseerd: In 2023 is de verbouwing voor sociale ruimtes voor studentactiviteiten van FRT gestart. De FSR van FRT heeft een aantal sociale activiteiten georganiseerd. |
Gelijk aan plan: In 2024 is er een bloeiend FRT Community Forum en zijn faciliteiten van studieplekken passend bij de activerende werkvormen. |
5b. Ondersteuning innovatief onderwijs
Doelen 2024 behaald, financiële uitnutting in lijn met begroting |
Mate van realisatie |
Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) |
Begroting t/m 2024 |
Realisatie |
Nog te besteden middelen |
---|---|---|---|
5b. Ondersteuning innovatief onderwijs |
€ 14.599 |
€ 13.427 |
€ 1.171 |
Centraal |
€ 9.571 |
€ 8.425 |
€ 1.147 |
Decentraal |
€ 5.028 |
€ 5.003 |
€ 24 |
Onderwerp |
Doel |
Gerealiseerd resultaat t/m 2024 |
Beoogd resultaat 2024 |
---|---|---|---|
Centraal |
|||
Digitaal toetsen |
Inzet op digitale toetsing met mobiele apparaten, online proctoring voor specifieke doelgroepen |
Volledig gerealiseerd: Het eerste project Toetsen met Mobiele Apparaten is eind 2022 opgeleverd. In het NU gebouw is een structurele toetsruimte ingericht (NU 1B05) waar digitaal getoetst kan worden op laptops in zowel tentamen- als onderwijsweken. In september 2022 zijn nog eens 1019 digitale toetsplekken op de VU-campus opgeleverd, waar getoetst wordt op vaste desktops of op laptops. Daarmee is het totale aanbod digitale toetsplekken (inclusief de 124 plekken gecreëerd in het eerste project) opgeschaald van 758 naar 1901. Begin 2023 is gestart met fase 2 van het project opschaling digitale toetscapaciteit en is het totale aanbod digitale toetsplekken verhoogd naar ruim 3000. Hierbij zijn de bijgehorende dienstverlening en opslag van devices opgeschaald en gerealiseerd. Vanuit de studievoorschotmiddelen is in 2019-2020 een pilot ontwikkeld en afgerond voor online proctoring voor studenten met een beperking. Deze pilot is op veel grotere schaal uitgevoerd vanwege COVID-19. |
Gelijk aan plan: Per 2024 is digitaal toetsen een standaard onderdeel van ons onderwijs. Er wordt hierbij gekeken naar toetsen met mobiele apparaten in samenhang met andere opties zoals online proctoring of Bring Your Own Device. De bredere inzet van online proctoring wordt buiten de studievoorschotmiddelen verder onderzocht. |
Digitaal onderwijsmateriaal |
Stimuleren van gebruik van e-books, open onderwijsmateriaal |
Grotendeels gerealiseerd: Het project E-books, om het gebruik hiervan te stimuleren,is in 2021 gestopt. De opgeleverde usability study wees uit dat beoogd resultaat niet haalbaar is. Aanbevelingen uit deze usability study zijn opgepakt, maar niet met behulp van financiering uit de SVM. De focus is verlegd naar open leermaterialen en juist auteursrechterlijk gebruik in de electronische leeromgeving Canvas. . Vanuit de UB wordt het open en beschikbaar maken van onderwijsmateriaal ondersteund. Versnellen met Edusources (nationale voorziening ter ontsluiting van digitaal leermateriaal) is afgerond en in samenwerking met SURF geëvalueerd. |
Gelijk aan plan: In 2024 wordt er significant meer interactief onderwijsleermateriaal gebruikt in het onderwijs wordt deelgenomen aan nationale voorziening ter ontsluiting van digitaal leermateriaal. |
Digitale tools en opnamestudio |
Inrichten van een systeem rondom de begeleiding, beoordeling en archivering van eindwerken en vernieuwing van de opnamestudio |
Volledig gerealiseerd: De digitale ondersteuning van eindwerken via OnStage is opgeleverd en digitale ondersteuning is beschikbaar. Het project is in 2024 afgerond. Na een Europees aanbestedingstraject is voor de applicatie OnStage een contract gesloten in 2022. Deze applicatie verbetert de begeleiding van studenten bij eindwerken o.a. door beter overzicht voor begeleiders en coördinatoren, doordat de juiste (beoordelings)formulieren gebruikt worden en volgens regelgeving rondom veiligheid en AVG gewerkt wordt. De relevante documentatie rondom het eindwerk wordt gearchiveerd in de applicatie en is opvraagbaar voor bijvoorbeeld accreditaties. In 2023 een beheerorganisatie ingericht (business en lijnondersteuning door IT en decentrale ondersteuning bij faculteiten). De ondersteuning is voor alle regulier bekostigde opleidingen beschikbaar. Het project is opgeleverd en digitale ondersteuning is beschikbaar (applicatie, lijnondersteuning door IT en SOZ, decentrale ondersteuning bij faculteiten). De vernieuwing van de opname studio is gerealiseerd. |
Gelijk aan plan: Voor alle regulier bekostigde opleidingen is digitale ondersteuning van eindwerken beschikbaar. De opnamestudio is vernieuwd. |
VU NT&L |
Het netwerk financiert en faciliteert experimenten en onderzoek t.a.v. VU breed in te zetten software en beheer, ze financieren en beheren de VU Onderwijswerkplaats. Daarnaast organiseren ze communicatie en events etc |
Volledig gerealiseerd: Het experimenteren en opschalen van breed in te zetten softwarepakketten voor onderwijs is structureel gevat in een Innovatiefunnel. Gedurende de looptijd van de financiering zijn meerdere applicaties gelicenseerd en in gebruik genomen (Perusall, FeedbackFruits en meer, onder andere AI-applicaties in de laatste twee jaar), in afstemming met contractbeheer, privacy, security, beheer e.d. Communicatie is structureel geborgd evenals een groot scala aan evenement (workshops, VU brede events, vieringen van BKO, SKO-uitreikingen, VU Onderwijsdag, VU EdTech dag en meer). |
Gelijk aan plan: Aanvullende softwarepakketten en hardware die in de loop van 2021, 2022 en 2023 worden geselecteerd. Hierbij wordt in 2022 een traject ingezet voor een rationalisatieslag: welke functies zijn overlappend en welke kernfunctionaliteiten moeten na 2024 worden behouden (t.a.v. financieringsmogelijkheden na 2024). |
Decentraal |
|||
Ondersteuning innovatief onderwijs |
Verbetering van digitale ondersteuning van het onderwijs en verwante faciliteiten ten behoeve van studenten, docenten en opleidingen |
Volledig gerealiseerd: Faculteiten ondersteunen docenten en studenten met ondersteunende medewerkers en student-assistenten. Bij FSW is bijvoorbeeld een permanent Canvas team ingericht en een actief blended learning team. En FGW heeft een medewerker voor ondersteuning van docenten bij innovatief lesgeven aangesteld. Daarnaast is ingezet op extra financiering voor het uitwerken van vernieuwingen (via calls). Zo heeft In 2023 heeft SBE de Education Grants geïnitieerd om onderwijsinnovatie te stimuleren. In 2023 zijn vier grants vergeven. In 2024 zijn opnieuw vier grants toegekend. |
Gelijk aan plan: Docenten worden ondersteund (bv Academic course support bij FSW), en gestimuleerd met geld voor onderwijsinnovaties of plekken voor uitwisseling (bv werkplaats bij FSW, ICT&O unit bij FGW) |
Spring Lab bij GNK |
Een fysieke en digitale ruimte opzetten die studenten de mogelijkheid biedt om zich in uiteenlopende medische en academische vaardigheden te bekwamen. |
Volledig gerealiseerd: SpringLab VU is opgericht met de SVM, gestart als pilot in 2019-2020 en uitgegroeid tot een van de meest vooraanstaande en innovatieve onderwijsinitiatieven binnen de VU. Dit platform, waar studenten centraal staan en actief deelnemen aan de co-creatie van onderwijs, heeft geleid tot indrukwekkende resultaten en brede erkenning. Dit heeft geresulteerd in het winnen van de tweede prijs van de NRO Nederlandse Onderwijspremie 2024. Jaarlijks nemen meer dan 1800 studenten deel aan de lessen. Afgelopen jaar is geïnvesteerd in aanschaf van Hololenzen in combinatie met met de software Gig-XR-HoloPatient en HoloScenario. Acute geneeskunde scenario's kunnen hiermee worden getraind. |
Gelijk aan plan: Het Springlab voor het oefenen van praktische medische en academische vaardigheden is ingericht (fysiek en digitaal) en ingebed in het geneeskunde curriculum. |
Thema 6 Docentkwaliteit
6a. Professionalisering docenten
Doelen 2024 behaald, financiële uitnutting blijft achter |
Mate van realisatie |
Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) |
Begroting t/m 2024 |
Realisatie |
Nog te besteden middelen |
---|---|---|---|
6a. Professionalisering docenten |
€ 5.856 |
€ 3.839 |
€ 2.016 |
Centraal |
€ 3.163 |
€ 2.310 |
€ 852 |
Decentraal |
€ 2.693 |
€ 1.529 |
€ 1.164 |
Onderwerp |
Doel |
Gerealiseerd resultaat t/m 2024 |
Beoogd resultaat 2024 |
---|---|---|---|
Centraal |
|||
Leergangen |
Professionaliseringstrajecten voor (junior)docenten aanbieden |
Volledig gerealiseerd: Over de hele periode zijn er in totaal 225 juniordocenten die een vorm van opleiding hebben (gehad). Dit is aanzienlijk meer dan de beoogde 70 juniordocenten. Er zijn verschillende trajecten: Tot 2023 hebben 131 juniordocenten een opleiding in een juniordocenttraject gehad. Daarnaast is er een broedplaats voor juniordocenten opgezet, waar juniordocenten die niet aan trajecten mee kunnen doen, toch losse workshops kunnen volgen. Ruim 120 docenten hebben zich hiervoor aangemeld. Een deel daarvan zit in de trajecten. Ongeveer 60 extra juniordocenten zitten wel in de Broedplaats, maar niet in de officiële trajecten. In 2023 is daar de BKO speciaal voor judo's bijgekomen. In 2023 zijn daarin 18 judo's gestart (certificering is in mei 2025) en in 2024 zijn er 16 gestart (certificering is in mei 2026). Voor de Pioneers of Education waren er in 2024, 7 deelnemers. Ook het beoogd resultaat van de SKO is ruimschoots behaald. Vanaf 2020 t/m 2024 hebben ongeveer 250 deelnemers de SKO behaald. Jaarlijks hebben ongeveer 50 deelnemers de SKO behaald (beoogd was jaarlijks ten minste 30). In 2024 hebben 56 deelnemers de SKO behaald. 67 deelnemers hebben de LOL in totaal afgerond. In najaar 2024 zijn 12 deelnemers gestart. In 2023 hebben promovendi wel deelgenomen aan de community voor professionalisering van promovendi, maar niet afgemaakt. Er is een herontwerp van het traject gemaakt, waar in het najaar van 2023 24 deelnemers mee zijn gestart. In 2024 hebben 39 deelnemers het traject gevolgd en een deelcertificaat behaald. Een aantal van hen heeft twee deelcertificaten behaald. In 2024 zijn 54 deelcertificaten uitgereikt. Ongeveer 100 PhD-ers hebben sinds 2020 deelgenomen aan dit traject. Daarmee is het beoogd resultaat behaald. |
Gelijk aan plan: Per 2024 hebben we in totaal 70 juniordocenten opgeleid/in opleiding; SKO neemt jaarlijks met tenminste 30 toe; hebben 60 medewerkers de LOL afgerond; hebben 60 deelnemers het PhD teaching practice & supervision traject gevolgd en een deelcertificaat behaald. |
Projecten Learn academy |
Herontwerp BKO en continu professionaliseringsaanbod is ontworpen en wordt gevolgd |
Volledig gerealiseerd: Er is voor docenten een CTL-ontwikkelpad ontworpen in de vorm van een honingraat, dat ondersteunend is bij hun verdere professionalisering. Dit betreft een continue ontwikkelpad van van start-to-teach t/m na de LOL. . Daarbij is ter toelichting een whitepaper geschreven (https://vu.nl/nl/nieuws/2024/een-ontwikkelpad-voor-docenten-in-het-hoger-onderwijs). Het ontwikkelpad is opgenomen als best practice in een onlangs verschenen rapport van Graham (2025, p.31).) https://www.rhgraham.org/resources/2025-Global-mapping-report.pdf |
Gelijk aan plan: In 2024 is een professionaliseringslijn ontstaan waar docenten jaarlijks met plezier minimaal 1 module/traject van kunnen volgen. |
Decentraal |
|||
Professionaliseringstrajecten |
Het doel is om de (junior) docenten van de faculteiten een professionaliseringstraject aan te bieden dat bij hen en de facultaire context past. |
Grotendeels gerealiseerd: Er zijn door faculteiten bijeenkomsten, cursussen en leergangen aangeboden, welke goed bezocht worden door docenten. FGB heeft bijvoorbeeld onderwijsdagen verzorgd, de opkomst was wisselend. Ook zijn materiele lasten van juniordocenten en deelname aan onderwijscongressen gefinancierd. |
Professionaliseringstrajecten voor (junior)docenten zijn gereed en worden verzorgd; facultaire onderwijsdagen, workshops en bijeenkomsten worden goed bezocht door docenten. |
6b. Ondersteuning innovatief lesgeven
Doelen 2024 grotendeels behaald, financiële uitnutting lager dan begroot |
Mate van realisatie |
Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) |
Begroting t/m 2024 |
Realisatie |
Nog te besteden middelen |
---|---|---|---|
6b. Ondersteuning innovatief lesgeven |
€ 3.844 |
€ 3.159 |
€ 685 |
Centraal |
€ 1.274 |
€ 941 |
€ 333 |
Decentraal |
€ 2.590 |
€ 2.218 |
€ 352 |
Onderwerp |
Doel |
Gerealiseerd resultaat t/m 2024 |
Beoogd resultaat 2024 |
---|---|---|---|
Centraal |
|||
Mixed classroom docenten |
Mixed classroom trainingen verzorgen voor docenten waardoor de Mixed Classroomvisie en -uitgangspunten VU-breed worden uitgedragen en versterkt dragen bij tot een inclusieve, prikkelende omgeving voor alle medewerkers en studenten. |
Volledig gerealiseerd: Er is een toegankelijke infrastructuur ingericht waarmee docenten ondersteund worden. Zo is het Mixed Classroom concept geïntegreerd in de in de leergangen BKO/SKO/LOL en opgenomen in het continue ontwikkelaanbod voor docenten (de “honingraat”) van CTL. Er staat een team van ±10 Mixed Classroom specialisten die docenten/faculteiten ondersteunen bij adoptie van het Mixed Classroom model in curriculum, ontwerp of implementatie. Het Mixed Classroom in Practice programma wordt 2 keer per jaar aangeboden vanuit CTL (Blended programma van 6 weken, kosteloos toegankelijk voor VU docenten). Er zijn trainingen voor docententeams op maat, reguliere (lunch) workshops voor individuele docenten of workshops voor docententeams op maat. Er zijn diverse publicaties gerealiseerd: - Tweede handboek: Mixed Classroom in Blended Education - Publicatie peer reviewed artikel “Hot Moments in classrooms” - Publicatie peer reviewed artikel: "Design and implementation of MIXED model" |
Gelijk aan plan: De Mixed Classroom aanpak is onderdeel van het curriculum van elke student, wat inhoudt dat in elk curriculum voldoende docenten volgens de visie van het model lesgeven. |
Taalbeleid docenten |
Docenten die Engelstalig lesgeven trainen in hun taalvaardigheid en lesgeven in het Engels |
Volledig gerealiseerd: Ten tijde van het opstellen van de doelstellingen was er in het kader van internationalisering veel aandacht voor de ontwikkeling van Engelse taalvaardigheid van docenten. De observatievariant en de oral assessment worden gebruikt voor het toetsen van de Engelse taalvaardigheid van docenten. Ook zijn er diverse verdiepende cursussen spreek- en schrijfvaardigheid voor docenten ontwikkeld om hun taalvaardigheid te verbeteren ter bevordering van de onderwijskwaliteit. Het Taalcentrum heeft de taalvaardigheidstoets voor docenten verder ontwikkeld en geüpdatet. Deze worden aangeboden door het Academic Language Programme. |
Gelijk aan plan: Per 2024 worden twee type toetsen voor docenten aangeboden; de observatievariant en de oral assessment. |
Didactische ondersteuning |
Aanbieden van laagdrempelige didactische ondersteuning; helpdesk en/of assistentie op de werkplek en handleidingen |
Volledig gerealiseerd: Laagdrempelige ondersteuning is ingericht en wordt gevonden door docenten. Docenten kunnen coaching on the job aanvragen, waarbij zij ondersteund worden op te werkplek. Per jaar komen ca. 40-60 vragen binnen. Docenten worden gekoppeld aan een CTL-trainer. Ze voeren een intakegesprek en bepalen welke ondersteuning passend is. Vervolgens begeleidt de CTL-trainer de docent op de werkplek. |
Gelijk aan plan: Elke docent kan gebruik maken van laagdrempelige onderwijsondersteuning, digitaal en op de werkplek. |
Decentraal |
|||
Innovatiemiddelen |
Stimuleren ontwikkelen innovatief onderwijs door innovatiebudget voor docenten |
Grotendeels gerealiseerd: Bij FGB zijn jaarlijks innovatieve onderwijsprojecten ondersteund en best-practices gedeeld. Het innovatiefonds bij GNK is vanaf 2023 gestart: jaarlijks wordt er een innovatieprijs uitgereikt. Het AUC heeft het innovatiebudget ingezet via het aanvragen van “Educational Development Initiatives”, hiermee zijn diverse cursussen innovatief vormgegeven. Bij RCH zijn cursussen en workshops i.s.m. het CTL opgezet en aangeboden. En worden best practices gedeeld binnen de faculteit. |
Gelijk aan plan: In 2024 zijn de wensen die in de opleidingen leven t.a.v. het ontwikkelen van innovatief onderwijs in de verschillende curricula geïmplementeerd. |
Ondersteuning docenten |
Cursussen en coaching ten behoeve van het blended onderwijsconcept. |
Volledig gerealiseerd: Faculteiten hebben capaciteit voor ondersteuning en/of ontwikkeling van docenten op het gebied van blended learning uitgebreid. Faculteiten ondernemen diverse activiteiten voor een levendige professionaliseringscultuur, bijvoorbeeld onderwijslunches, een onderwijsfestival, en diverse intervisiebijeenkomsten en workshops rondom innovatief onderwijs. |
Gelijk aan plan: Docenten hebben zich ontwikkeld en passen blended learning toe in hun onderwijs en er is een levendige professionaliseringscultuur. |
Toetskwaliteit |
De kwaliteit van toetsen verbeteren doordat docenten zijn onderlegd in het maken van toetsen, toetsdossiers en toetsplannen. |
Grotendeels gerealiseerd: Bij FGB is in de afgelopen jaren het facultair toetsbeleid stapsgewijs geïmplementeerd Het facultair toetsbeleid is in lijn met het VU-toetsbeleid en is eind 2024, inclusief recente aanpassingen (digitaal toetsen, nieuwe werkwijze examencommissie), geïmplementeerd in alle opleidingen. Bij SBE zijn over de gehele periode extra uren per vak toegekend voor het verbeteren van de toetskwaliteit en inhuur van externe deskundigheid. Jaarlijks zijn workshops toetsmatrijzen gerealiseerd. |
Gelijk aan plan: Het facultair toetsbeleid is in alle opleidingen van FGB geïmplementeerd. Toetsdossiers volgens opzet SBE zijn voltooid en het proces in relatie tot leerdoelen en eindtermen is geëvalueerd, bijgesteld en voltooid. |
6c. VU NT&L
Doelen 2024 behaald, financiële uitnutting boven begroting |
Mate van realisatie |
Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) |
Begroting t/m 2024 |
Realisatie |
Nog te besteden middelen |
---|---|---|---|
6c. VU NT&L |
€ 4.131 |
€ 4.338 |
-/-€ 207 |
Centraal |
€ 4.131 |
€ 4.338 |
-/- € 207 |
Onderwerp |
Doel |
Gerealiseerd resultaat t/m 2024 |
Beoogd resultaat 2024 |
---|---|---|---|
Centraal |
|||
Network Teaching & Learning |
Het opzetten en draaiende houden van het VU NT&L |
Volledig gerealiseerd: Door fusie in 2023 van VU NT&L en Learn! Academy is VU NT&L opgegaan in het nieuwe VU Centre for Teaching & Learning. Hiermee is een sterk fundament voor stabiliteit van activiteiten voor onderwijsinnovatie gerealiseerd. Via de VU Onderwijswerkplaats, toegankelijk gesitueerd in het NU-gebouw, wordt alle informatie rondom onderwijstools bijgehouden en wordt de VU-site Onderwijsgeven aan de VU (waarin ook alle informatie van andere diensten rondom onderwijs wordt gebundeld) beheerd. De VU Onderwijswerkplaats is de plek voor onderwijsinnovatie waar wordt samengewerkt met diensten en faculteiten en advisering plaatsvindt. Door de fusie met LEARN! Academy resulterend in het VU CTL is deze functie extra versterkt. Noemenswaardige resultaten: - Tweewekelijks VU EduNews & stories naar > 4000 medewerkers - Meer dan 50 didactische tips verspreid - Organisatie VU Onderwijsdag, VU EdTech dag, VU AI in Onderwijsdag, > 40 workshops/jaar, samenwerking met andere Universiteiten t.a.v. de workshops - Volledig draaiend proces voor maken van Kennisclips en Podcasts in de zogeheten Pop-up studio - Goed draaiend team van student-assistenten in kader van Students-as-Partners |
Gelijk aan plan: Per 2024 is VU NT&L hét onderwijsinnovatiecentrum van de VU waarin wordt samengewerkt door diensten en faculteiten, waar onderwijsinnovatie, -advisering en -professionalisering hand in hand gaan en de mogelijkheden van het NU-gebouw ten volle benut worden. |
6d. Duurzame loopbaan
Doelen 2024 grotendeels behaald, financiële uitnutting blijft achter |
Mate van realisatie |
Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp |
Begroting t/m 2024 |
Realisatie |
Nog te besteden middelen |
---|---|---|---|
6d. Duurzame loopbaan |
€ 1.572 |
€ 636 |
€ 936 |
Decentraal |
€ 1.572 |
€ 636 |
€ 936 |
Onderwerp |
Doel |
Gerealiseerd resultaat t/m 2024 |
Beoogd resultaat 2024 |
---|---|---|---|
Decentraal |
|||
Carrièrelijn |
Het belang van onderwijsprestaties benadrukken. Professionalisering past bij de rol van docenten zoals in het Raamwerk Onderwijsprestaties is vastgelegd. |
Grotendeels gerealiseerd: BKO- en SKO-trainingen zijn ingezet. Docenten krijgen cursus Engels C1 aangeboden. PhD-studenten krijgen training aangeboden voor behalen startkwalificatie onderwijs. Een steeds groter aantal PhD-ers heeft een startkwalificatie onderwijs. SBE blijft wat achter op de norm van de VU met name doordat Tenure Trackers vijf jaar krijgen om BKO te behalen, terwijl ze al na 2 jaar BKO plichtig zijn. De nieuwe bevorderingscriteria zijn geëvalueerd en er is een voorstel voor aanpassing van de bevorderingscriteria. |
Gelijk aan plan: Bij SBE volgen van Raamwerk Onderwijsprestaties, de startkwalificatie onderwijs voor PhD-studenten is afgerond en evaluatie van nieuwe bevorderingscriteria is afgerond. |