Ga naar website navigation Ga naar artikel navigatie Ga naar inhoud

Inhoudelijke voortgang

Hieronder wordt per maatregel de inhoudelijke voortgang van de uitvoering weergegeven. Voor maatregel 4 is dit onderverdeeld in de twee thema’s van het bestedingsplan van de VU en eventuele clustering van maatregelen of acties binnen de thema’s. Daarnaast wordt er binnen de thema’s onderscheid gemaakt tussen de facultaire en VU brede inzet.

Voortgang maatregel 4 (studentbegeleiding)

Thema 1: Soepele in- en doorstroom

Binnen het eerste thema gaat het over de overgangen in het onderwijsstelsel en wat we willen doen om die overgangen zo soepel mogelijk te laten verlopen. Binnen de VU willen we onze studenten zo goed mogelijk begeleiden in het maken van de juiste keuzes en het vinden van aansluiting in de nieuwe opleiding. Ook persoonlijke aandacht is bij de VU belangrijk. Zo spelen mentoren en tutoren een grote rol in de persoonlijke noot in de begeleiding van studenten.

Over het algemeen zijn de projecten binnen dit thema in de afrondende fase of al afgerond. Hieronder volgt per subthema een samenvatting van de voortgang van de uitvoering van de acties.

Facultaire inzet

De voornemens van de facultaire inzet binnen dit thema vielen binnen de volgende type acties:

  1. Mentoren en tutorenprogramma’s versterken/uitbreiden

  2. Inhoudelijke aansluiting met vooropleiding verbeteren door een vorm van bijscholing aan te bieden op inhoudelijke vakken

  3. Welkom terug evenementen voor tweede- en derdejaars, samen met studieverenigingen

1. Mentoren en tutorenprogramma’s versterken/uitbreiden

Meerdere faculteiten hebben in 2021 en 2022 ingezet op het ontwikkelen en/of versterken van het mentoraat en tutoraat bij de opleidingen. In 2023 zijn deze ontwikkelingen voortgezet. FGW heeft diens vernieuwde mentoraat financieel efficiënter gemaakt en zo verduurzaamd voor de toekomst.

2. Inhoudelijke aansluiting met vooropleiding verbeteren

Binnen de faculteiten zijn vele activiteiten ontplooid om de aansluiting met de vooropleiding te verbeteren. De meeste van deze activiteiten waren in 2022 al afgerond. SBE had al eerder ingezet op de organisatie van diverse bootcamps om achterstanden weg te werken. Bij de bacheloropleidingen bleek hier uiteindelijk toch geen behoefte aan te zijn. Voor de masteropleidingen zijn deze ook in 2023 succesvol verlopen. Bij FRT is in 2023 nog verder gewerkt aan stroomlijning van de premaster en intensievere begeleiding van premastergroepen.

3. Welkom terug evenementen voor tweede- en derdejaars

De welkom terug evenementen zijn in 2022 grotendeels afgerond. SBE heeft in 2023 nog enkele activiteiten georganiseerd.

VU brede inzet

Er is in het bestedingsplan voor gekozen om VU breed in te zetten op de volgende subthema’s:

  1. Studiekeuze en voorbereiding op de arbeidsmarkt

  2. Sociale binding voor (of net na) de poort

  3. De aansluiting tussen het voortgezet onderwijs en het hoger onderwijs

1. Studiekeuze en voorbereiding op de arbeidsmarkt

Met betrekking tot het onderwerp studiekeuze zagen we in 2023 grote aantrekkingskracht voor de online studiekeuzetool. Deze kan met ontwikkeling de studiekiezers beter van dienst zijn en gekoppeld worden aan de rest van het studiekeuzeproces. Op basis van input van studiekiezers worden de aanpassingen gedaan, die structureel het online studiekeuze proces verbeteren naar een passende studie voor elke student. Het rapport van het project “studiekeuzecheck” is in 2023 afgerond.

Wat betreft de voorbereiding op de arbeidsmarkt heeft de eerste editie van de VU Career Day plaatsgevonden op 23 februari 2023. Er hebben 138 deelnemers deelgenomen aan de workshops. Een deel daarvan heeft gebruik gemaakt van het Coach Café (50 deelnemers) en/of een foto laten maken bij de LinkedIn fotograaf (126 deelnemers). Over het algemeen was de feedback bij de deelnemende studenten positief. 85 % gaf dan ook aan dat ze weer zouden deelnemen aan de VU Career Day.

2. Sociale binding voor (of net na) de poort

Een aantal activiteiten dat binnen dit subthema valt is inmiddels al afgerond. De ontwikkeling van een pre- student community is deels in 2023 afgerond. In samenwerking met SOZ en IO wordt verder gewerkt aan meer integrale communicatie(middelen) naar prestudenten. Uitgangspunt hierbij is communicatie die zo veel mogelijk aansluit bij de persoonlijke situatie en voorkeuren van de pre-student om hen zo goed mogelijk te begeleiden in het informatieproces en onboarding.

3. De aansluiting tussen het voortgezet onderwijs en het hoger onderwijs

De app om academische vaardigheden van aankomende studenten te versterken is afgerond (in samenwerking met de Erasmus Universiteit Rotterdam, Universiteit Maastricht en Tilburg University) en gaat in 2024 via pilots verder ingezet worden door één van de scholen van het OPeRA netwerk. In totaal zijn 17 clips en lesbrieven gerealiseerd. Er zullen ook Engelse versies van de lesbrieven worden gemaakt.

Thema 2: Welzijn studenten en sociale binding met de opleiding

De VU is een betrokken, open en inclusieve onderwijsomgeving. We willen een welkome plek zijn voor alle studenten. Iedereen moet zich op de juiste plek voelen en waar dat niet zo is moeten er voldoende mogelijkheden zijn om dat aan te kaarten en te verbeteren. De activiteiten vallend onder thema 2 hebben als doel dit mogelijk te maken.

Ook binnen dit thema geldt dat de projecten en activiteiten grotendeels in de afrondende fase verkeren of al afgerond zijn. In vergelijking met thema 1 zien we wel dat een relatief groter aandeel van de middelen nog in 2024 zal worden besteed, en dat is onderdeel van de jaarplannen van de betrokken diensten en faculteiten. Hieronder volgt per subthema een samenvatting van de voortgang van de uitvoering van de acties.

Facultaire inzet

De voornemens van de facultaire inzet binnen dit thema vielen binnen de volgende type acties:

  1. FTE uitbreiding op studieadvies/studentbegeleiding

  2. Onderwijsondersteuning op opleidingsniveau. Kleinere groepen/meer contact/meer sociale binding bewerkstelligen

  3. Opnemen in een curriculum als life skills training. De interventie van Caring Universities kan hiervoor geschikt gemaakt worden

1. FTE uitbreiding op studieadvies/studentbegeleiding

Veel faculteiten hebben ingezet op personele uitbreiding binnen het onderwerp studieadvies en studentbegeleiding. Zo zijn er op meerdere faculteiten extra studieadviseurs aangesteld of zijn tijdelijke contracten verlengd. Dit is in 2023 voortgezet. Bij FRT is verder ingezet op meer personele ondersteuning in de vorm van scriptiecoördinatoren.

2. Onderwijsondersteuning op opleidingsniveau

Op meerdere faculteiten is extra onderwijspersoneel aangenomen ter ondersteuning van het onderwijs en studentenwelzijn. De Rechtenfaculteit heeft in 2022-2023 een pilot gedraaid rond de proactieve benadering van langstudeerders. Deze bestond uit een coachingstraject voor studenten met studievertraging. Het hoofddoel was ondersteuning te bieden aan langstudeerders bij het nemen van beslissingen met betrekking tot hun studie, zodat studenten ofwel hun studie actief weer op pakken of ervoor kiezen om te stoppen. Na evaluatie is besloten de pilot niet voort te zetten.

3. Opnemen in een curriculum als life skills training

Binnen SBE is gekozen om uit te breiden in loopbaanondersteuning voor bachelorstudenten, door het Career Platform in te bedden in het curriculum. In 2023 zijn 8 digitale career modules ontwikkeld. Twee modules zijn geïntegreerd in het tweede jaar van de curricula van de bachelors BK en IBA. De overige modules worden komend collegejaar geïntegreerd. De faculteit RCH heeft trainingen aan studenten geboden onder de titels Fit mind en Het Goede Gesprek. De trainingen waren een succes. De Training rond Digitale Detox werd geannuleerd wegens te weinig animo.

VU brede inzet

Er is voor gekozen om VU breed in te zetten op vier subthema’s:

  1. Uitbreiding van de capaciteit voor studentbegeleiding en studentenwelzijn

  2. Inzet op student engagement

  3. Uitbreiding van het workshop- en interventieaanbod voor studenten

  4. Tools/apps voor studenten op sociale binding en studieskills

1. Uitbreiding van de capaciteit voor studentbegeleiding en studentenwelzijn

Alle activiteiten vallend onder dit subthema zijn in uitvoering of gerealiseerd. Vooruitlopend op de NPO middelen en vanuit de noodzaak om op dit onderwerp snel actie te ondernemen is hier vanuit eigen middelen al eerder in 2021 in geïnvesteerd. Zo zijn er extra studentenpsychologen ingezet waardoor meer studenten met corona-gerelateerde psychische problemen bij hen terecht kunnen en zij sneller kunnen worden geholpen. Per maart 2023 is dit afgerond; de uitbreiding is inmiddels opgenomen in de vaste formatie.

Het Student Wellbeing Point dat in 2022 op de campus is opgericht, is per januari 2023 een vaste service binnen de VU.

2. Inzet op student engagement

Ook de acties die binnen student engagement vallen zijn allen in uitvoering of gerealiseerd. Nieuwe studenten die kampen met isolement en behoefte hebben aan verbinding en sociale contacten weten 3D steeds beter te vinden; het aantal deelnemende studenten nam in 2023 verder toe. De impact van de events is merkbaar door toenemende aantallen en positieve feedback van de studenten. Voor het indienen van aanvragen voor studentinitiatieven is er een formele procedure opgezet. Verenigingen kunnen de aanvraag indienen middels een online formulier die op de VU pagina voor verenigingsbesturen gepubliceerd staat. Inmiddels hebben 12 verenigingen een aanvraag ingediend. Tot slot is in september 2023 het trainingsaanbod voor vertrouwenspersonen van studieverenigingen uitgebreid en werden in totaal drie sessies georganiseerd; twee voor de vertrouwenspersonen en één voor de besturen van studieverenigingen. 25 vertrouwenspersonen hebben de training gevolgd.

3. Uitbreiding van het workshop- en interventieaanbod voor studenten

Na studenten te hebben ondervraagd en met meerdere stakeholders te hebben overlegd, is besloten het project voor het maken van een preventieve digitale gids voor beginnende studenten om te vormen tot het maken van preventieve filmpjes. Het doel van deze filmpjes is om tegenslagen tijdens de studie te normaliseren en stigma rondom mentale gezondheid te verkleinen. De filmpjes worden opgeleverd in 2024. Het andere project wat onder dit subthema valt is het realiseren van een Mindful Library. Dit is een initiatief dat studenten én medewerkers de gelegenheid biedt om mindfulness een plek te geven in hun dagelijkse studeren en werken op de campus. Dit verbindt studenten en medewerkers met elkaar, wat een ‘sense of belonging’ en community versterkt. De verbouwing van een deel van de universiteitsbibliotheek om daar de Mindful Library te realiseren is in de afrondende fase. De opening vindt plaats in februari 2024. Verschillende partners zijn bij dit project betrokken om, wanneer de Mindful Library gereed is, er activiteiten voor studentenwelzijn te organiseren. Dat zijn met name psychologen, mindfulness trainers, NEWConnective voor inhoudelijke programmering en UB-programmamakers. Los van de inrichting van de ruimte zijn verschillende Mindful Meet-ups georganiseerd voor totaal ongeveer 100 studenten. Dit zijn zangworkshops, klankschaalmeditaties en creatieve workshops.

In 2023 zijn twaalf workshops aangeboden op het gebied van studievaardigheden, waarvan drie in het Engels. Onderwerpen waren onder andere efficiënt studeren, presenteren, time management en werken aan je zelfvertrouwen. Ruim 110 studenten hebben deelgenomen aan de workshops. De andere drie acties omvatten interventies die zich op dit moment in de uitvoerende fase bevinden. Zo is er bij eerstejaars psychologiestudenten een pilot gedraaid voor een extra “lifehack” interventie binnen Caring Universities. Daarnaast is de pilot van het peer-to- peer coachingsprogramma (bedoeld om op een laagdrempelige manier sociale interactie tussen studenten te faciliteren) succesvol afgerond. Rond de 20 studenten heeft hieraan deelgenomen onder begeleiding van 4 student facilitators. De evaluatie vanuit de deelnemers en facilitators was zeer positief. Vanaf september 2023 is dit programma doorontwikkeld en opnieuw opgezet voor het tweede semester 2023-2024. Tot slot is in het kader van Goal Setting 2.0 een studiekeuzecoach aangenomen per 01-10-23. Hij draait nu de eerste pilots met individuele coaching. Begin 2024 volgt een pilot met groepscoaching.

4. Tools/apps voor studenten op sociale binding en studieskills

Na studenten te hebben ondervraagd en met meerdere stakeholders te hebben overlegd, is besloten het project voor het maken van een preventieve digitale gids voor beginnende studenten om te vormen tot het maken van preventieve filmpjes. Het doel van deze filmpjes is om tegenslagen tijdens de studie te normaliseren en stigma rondom mentale gezondheid te verkleinen. De filmpjes worden opgeleverd in 2024. Het andere project wat onder dit subthema valt is het realiseren van een Mindful Library. Dit is een initiatief dat studenten én medewerkers de gelegenheid biedt om mindfulness een plek te geven in hun dagelijkse studeren en werken op de campus. Dit verbindt studenten en medewerkers met elkaar, wat een ‘sense of belonging’ en community versterkt. De verbouwing van een deel van de universiteitsbibliotheek om daar de Mindful Library te realiseren is in de afrondende fase. De opening vindt plaats in februari 2024. Verschillende partners zijn bij dit project betrokken om, wanneer de Mindful Library gereed is, er activiteiten voor studentenwelzijn te organiseren. Dat zijn met name psychologen, mindfulness trainers, NEWConnective voor inhoudelijke programmering en UB-programmamakers. Los van de inrichting van de ruimte zijn verschillende Mindful Meet-ups georganiseerd voor totaal ongeveer 100 studenten. Dit zijn zangworkshops, klankschaalmeditaties en creatieve workshops.

Randvoorwaarden

Voor alle bovenstaande ideeën zijn ook bepaalde condities noodzakelijk om ze tot een succes te maken. Zo moet er voor de ‘verhoogde campusactiviteit’ wel voorzieningen en fysieke ruimte beschikbaar zijn, waar campusontwikkeling bij betrokken is. Daarnaast is ook training een belangrijke randvoorwaarde voor succes, bijvoorbeeld voor de extra ingezette studentassistenten, docenten, studie- en studentbegeleiders, mentoren en tutoren. Tenslotte willen we ook goed blijven monitoren wat we doen en of dat de gewenste effecten heeft.

De VU zet daarom in op de volgende concrete acties:

  • Trainingen: Mentoren/tutoren professionaliseren

  • Trainingen: Studentassistenten

  • Trainingen: Professionalisering van docenten

  • Trainingen: Studie- en studentbegeleiders internationale studenten

  • Campusontwikkeling voor de verhoogde campusactiviteit

  • Stelpost monitoring

Alle trainingen zijn inmiddels in uitvoering.

  • Voor de professionalisering van mentoren en tutoren zijn in augustus-september 2023 zijn aan de volgende faculteiten trainingen gegeven: SBE (alle studentmentoren), FGW (alle studentmentoren), FGB (juniordocenten psychologie, mentoren Pedagogiek, junior docenten Bewegingswetenschappen), BETA (één training voor nieuwe mentoren van 6 opleidingen) en FSW (onderdelen van de mentortraining zijn geïntegreerd in de startdag voor studentmentoren van FSW). RCH en GNK verzorgen hun eigen trainingen. Tot slot is er een VU-brede mentoraattraining aangeboden (open inschrijving). Daar hebben 14 mensen aan deelgenomen uit verschillende faculteiten.

  • Het afgelopen jaar zijn door twee CTL-medewerkers vier didactische (en geëvalueerde) pilottrainingen aan Students as Teachers (SAT’s) gegeven. Daar hebben 50 SAT’s gebruik van gemaakt. De kennis en ervaring die met deze pilots zijn opgedaan is verwerkt in een landelijk gecertificeerde basistraining voor SAT’s. Deze training (van drie dagdelen) wordt momenteel voor het eerst gegeven aan SAT’s binnen Rechtsgeleerdheid aan de VU (groepsgrootte 15) , waarvoor na afronding (februari 24) een landelijke erkende ‘StuKO’-Edubadge wordt uitgereikt - een landelijke primeur. Deze gecertificeerde basistraining zal worden geëvalueerd met een enquête en focusinterviews, zodat deze straks volledig aansluit bij de behoeften van de SAT's. Daarnaast start de VU na de zomer met een trainingsprogramma voor docenten die SAT’s opleiden, zodat opleidingen zoveel mogelijk over eigen trainer en expertise beschikken om de onderwijskwaliteit met behulp van SAT’s te borgen. Zo wordt de infrastructuur voor SAT-training verder uitgerold binnen de VU.

  • Wat betreft de professionalisering van docenten wordt er in de BKO aandacht aan studentenwelzijn, maar daar is niet genoeg ruimte om deelnemers echt diepgaander te trainen op dit vlak. Er wordt daarom gezocht naar een andere inbedding, bijvoorbeeld via de mentoraatprogramma’s. De visievorming hierop is in een ver gevorderd stadium, gesprekken met stakeholders verlopen goed, de daadwerkelijke inbedding in de programma's zal een langere adem vragen.

  • Tot slot heeft er een training interculturele communicatie plaatsgevonden voor studie- en studentbegeleiders van internationale studenten en ambtelijke secretarissen van de VU. In 6 groepen hebben ongeveer 80 medewerkers de training doorlopen. De reacties hierop waren positief en de evaluaties uitstekend. De training heeft een 8,3 gekregen. Het vervolg betreft een drieledig aanbod: een basistraining voor nieuwe medewerkers, verdiepende training voor medewerkers die de training reeds hebben gevolgd en een training voor leidinggevenden van MT SOZ en Hoofden onderwijsbureaus. De kosten worden aan de specifieke eenheden doorbelast.

Het bedrag voor campusontwikkeling zal worden ingezet voor ruimtelijke aanpassingen in de gebouwen om de student-gerelateerde processen zoals studenten- en studiebegeleiding beter te faciliteren. De inpassing daarvan is complex en daarom vertraagd. De verwachting is dat dit in 2024 wordt afgerond.

Tot slot is de stelpost monitoring sinds januari 2022 ingevuld met 0,3 fte voor een coördinator NPO projecten Onderwijs. Deze stelpost is eind 2023 afgerond. De coördinatie NPO projecten onderwijs is overgenomen in de vaste formatie.

Voortgang maatregel 5 (Stagecompensatie in de zorg)

Maatregel 5 is specifiek gericht op de faculteiten geneeskunde en tandheelkunde (ACTA). Beiden zetten de NPO middelen in om maatregelen te treffen om verdere vertraging en achterstanden te voorkomen, en om opgelopen studievertraging en achterstanden zo snel mogelijk in te halen en het welzijn van studenten te verbeteren. De beoogde plannen zijn in juli 2021 goedgekeurd door de studentenraad van deze faculteiten. Het beschikbare budget ad € 1.058k was in ons bestedingsplan conform de OCW-toewijzing volledig in 2021 verantwoord, maar we zien in de praktijk dat de activiteiten en bijbehorende bestedingen veelal pas in 2022 zijn gestart en doorlopen naar 2023 en voor een kleiner deel naar 2024.

Geneeskunde heeft zich ingezet voor het uitbreiden van het aantal contracten en plekken voor (wetenschappelijke) stages, uitbreiden van het aantal coschappen, en de ontwikkeling en implementatie van een extra keuzecoschap in een gezondheidscentrum. Al deze activiteiten zijn in de uitvoerende of afrondende fase. Zo is er per februari 2022 is een projectleider ‘Wetenschappelijke Stage’ aangesteld die deze nieuwe stageplekken ontwikkelt en borgt. Op verschillende plekken zijn er daarnaast extra coschapsplekken gecreëerd om de doorstroom van studenten te bevorderen. Zo worden de middelen ingezet om tot een duurzame verbetering van de doorloop in de coschappen voor de komende jaren te komen, door middel van betere match student-patiënt en uitbreiding naar locaties buiten de muren van het ziekenhuis.

ACTA heeft ingezet op uitbreiding van het aantal externe stageplaatsen en op het aanbieden van extra klinisch onderwijs. In totaal zijn er nu 220 stageadressen voor ongeveer 150 studenten die de externe stage hebben doorlopen. Dit is conform planning. Daarmee is in 2022-23 een stabiel en toereikend aantal externe stageplaatsen gerealiseerd. De extra uitbreiding zal voor 2023-24 noodzakelijk zijn voor het wegwerken van de laatste COVID achterstanden in het master3- programma. Het doel is daarna tot een duurzame inrichting van de externe stages in het onderwijs te komen. Master3 of Ma3 is een bepaalde groep masterstudenten.

Om de achterstand van een deel van de MA-studenten (studiejaar 2021-22 en 2022-23) weg te werken is extra klinisch onderwijs aangeboden waarvoor extra personeel is aangesteld en uit drie secties extra personeel is ingezet. Hierdoor is de Ma3 zonder studievertraging afgestudeerd en loopt Master1 in 2022-2023 weer in een regulier programma. Tot slot is er extra ondersteuning voor de planning en roostering aangetrokken, onder meer voor stageondersteuning en voor het Skillslab van ACTA.

Voortgang maatregel 6 (Lerarenopleidingen)

Binnen de lerarenacademie zijn verschillende acties opgezet die zich in 2022 in de uitvoerende of afrondende fase bevinden:

  • Informatievoorzieningen voor studenten verbeteren: in uitvoering. De lerarenacademie versterkt de informatievoorzieningen door een gerichte en persoonlijkere inzet. Er is extra ondersteuning geboden bij het Steunpunt Lerarenopleidingen. Dit steunpunt is er voor eerstelijn hulp voor zittende en toekomstige studenten. Ook is de 'warme bad' aanpak verder ontwikkeld en studenten geven aan zich sneller thuis te voelen. De visitatiecommissie (2022) roemde onze persoonlijke aanpak. We gaan hier ook na NPO mee verder. Verder is er per 1/1/24 een collega (0,8 FTE) vast in dienst gekomen voor Marketing & Communicatie. Hij richt zich op vooral op werving, sociale media (intern en extern), en zorgt voor synergie lerarenopleidingen en EMPO (educ. master voor het Primair Onderwijs).

  • Versterken vakdidactische begeleiding: afrondende fase. Het grootste deel van het budget is bestemd voor versterking van de vakdidactische begeleiding. De junior vakdidactici hebben in 2023 extra stagebezoeken voor hun rekening genomen, het mentoraat mede bemenst en namen klussen van de vakdidactici uit handen zodat studenten per saldo meer individuele aandacht hebben gekregen. Dit werkte uitstekend en heeft ertoe geleid dat één persoon een vaste aanstelling heeft gekregen en twee zijn verlengd (met middelen buiten NPO). Inmiddels is, voorlopig tijdelijk, een vierde junior aangesteld.Investeren in ondersteuning assessment trajecten: afrondende fase. Een aantal senior en junior vakdidactici is ingewerkt om assessments af te nemen. Drie assessoren hebben het opleidingstraject afgerond. Vanaf 2024 werken we aan een vervolg - we kunnen nog steeds meer assessoren gebruiken.Versterken stagebureau: afgerond. De vaste stagecoördinator heeft een uitbreiding van haar aanstelling gekregen om de pieken in de stagetoewijzing op te vangen. Tevens werkt zij aan een eenvoudigere intake.. Door langdurige ziekte is de extra capaciteit helaas niet ten volle benut. Het stagebureau is inmiddels binnen de reguliere begroting versterkt.

  • Extra begeleiding langstudeerders: in uitvoering. Voor studenten die langer over hun studie doen is extra ondersteuning georganiseerd – het zogenaamde bezemklasje. Omdat dit nog niet het gewenste effect had is in 2022 de aanpak veranderd van een wat generiekere naar een wat persoonlijkere aanpak. Dit lijkt te helpen en het gaat steeds beter lopen. Hier wordt na NPO verder vervolg aan gegeven.

  • Aanvullend vaardigheidsonderwijs: in uitvoering. Er is gebleken dat er niet genoeg behoefte was aan het inzetten op extra vaardighedenonderwijs. Daarom is het desbetreffende bedrag op andere wijze ingezet, namelijk door meer aandacht voor blended learning – met name Algemene Didactiek – zodat er meer tijd beschikbaar kwam voor (nog meer) persoonlijke aandacht tijdens de colleges op de VU. Ook is meer aandacht besteed aan de lessen die worden verzorgd voor het NT2-onderwijs. Binnen Algemene didactiek zijn keuzeworkshops aangeboden die zich op specifieke vaardigheden richten (klassemanagement, differentiatie). Dit type workshop kan ook breder, bij alumni en in professionalisering, worden uitgezet. Met dit alles gaan we door en breiden dit uit met andere professionaliseringsactiviteiten (bij voorkeur in overleg met UvA en als onderdeel van de ingestelde onderwijsregio's).

De realisatie van de bestedingen verloopt conform het VU-bestedingsplan.