Voortgang en realisatie
Financiële realisatie
In het Kwaliteitsplan 2.0 is in 2023 € 9,1m aan VU-brede initiatieven toegewezen en € 13,2m aan faculteiten, plus indexatie. De volgende tabel toont de realisatie 2023 in vergelijking met de begroting 2023 op basis van het Kwaliteitsplan VU 2.0, plus indexatie en aanvullende eigen middelen.
Realisatie 2023
STUDIEVOORSCHOTGELDEN VU 2023 | Begroting | Realisatie | Saldo | Besteding in |
---|---|---|---|---|
Kwaliteitsthema (bedragen in € x1.000) | 2023 | 2023 | 2023 | % B2023/R2023 |
1. Onderwijsintensiteit | ||||
VU-breed | 1.074 | 614 | 460 | 57,2% |
Facultair | 6.257 | 8.138 | -1.881 | 130,1% |
Totaal thema 1 Onderwijsintensiteit | 7.331 | 8.752 | -1.421 | 119,4% |
2. Begeleiding studenten | ||||
VU-breed | 186 | 101 | 85 | 54,3% |
Facultair | 1.324 | 997 | 327 | 75,3% |
Totaal thema 2 Begeleiding studenten | 1.510 | 1.098 | 412 | 72,7% |
3. Studiesucces | ||||
VU-breed | 674 | 667 | 7 | 99,0% |
Facultair | 1.613 | 1.490 | 123 | 92,4% |
Totaal thema 3 Studiesucces | 2.287 | 2.157 | 130 | 75,0% |
4. Onderwijsdifferentiatie | ||||
VU-breed | 207 | 173 | 34 | 83,6% |
Facultair | 1.018 | 927 | 91 | 91,1% |
Totaal thema 4 Onderwijsdifferentiatie | 1.225 | 1.100 | 125 | 80,3% |
5. Onderwijsfaciliteiten | ||||
VU-breed | 5.395 | 4.575 | 820 | 84,8% |
Facultair | 1.324 | 1.380 | -56 | 104,2% |
Totaal thema 5 Onderwijsfaciliteiten | 6.719 | 5.955 | 764 | 88,6% |
6. Docentkwaliteit | ||||
VU-breed | 1.662 | 1.150 | 512 | 69,2% |
Facultair | 1.711 | 892 | 819 | 52,1% |
Totaal thema 6 Docentkwaliteit | 3.373 | 2.042 | 1.331 | 60,5% |
Totaal VU-breed | 9.198 | 7.280 | 1.918 | 79,1% |
Totaal Facultair | 13.247 | 13.824 | -577 | 104,4% |
TOTAAL STUDIEVOORSCHOTGELDEN 2023 | 22.445 | 21.104 | 1.341 | 94,0% |
TOTAAL BESCHIKBAAR | 20.754 | 20.754 | - | 101,7% |
VERSCHIL T.O.V. BESCHIKBAAR | 1.691 | 350 |
Het beschikbare budget voor 2023 bedroeg € 22,4m. Het externe budget van € 20,8m, samen met een aanvulling uit eigen VU-middelen (€ 1,7m), zorgen voor het begrote bedrag van € 22,4m. Hiervan is uiteindelijk een bedrag van € 21,1m besteed in 2023. Ten opzichte van het extern beschikbare budget van € 20,8m is 101,7% gerealiseerd, ten opzichte van de in begroting 2023 opgenomen 94,0%.
Net als in voorgaande jaren, loopt de overall besteding van de studievoorschotmiddelen op schema. Per project of eenheid kan dit verschillen.
We zien dat er op alle 6 kwaliteitsthema’s veel voortgang is geboekt. Wanneer we kijken naar de onderbesteding, zien we zowel onderbestedingen op de VU-brede als facultaire projecten. Ook loopt de realisatie niet altijd gelijk met inhoudelijke voortgang.
Voor thema 1 kent met name de activiteit activerende onderwijsvormen/blended learning een lagere besteding. De VU-brede middelen op dit thema zijn grotendeels op facultair niveau in projectvorm ingezet, waarbij we zien dat de besteding op de facultaire projecten wordt gereageerd. Daardoor lijkt het alsof de VU-brede besteding achter blijft. De facultaire besteding laat daardoor een overbesteding zien. Bij thema 2, begeleiding studenten, zien we dat de activiteiten goed op gang komen, maar dat de besteding achterblijft. Door Corona is op een aantal projecten vertraging opgelopen, bijvoorbeeld rondom Studeerbaarheid als onderdeel van het project Studeren met een Functiebeperking. Thema 3 kent vooral een onderbesteding op de activiteit studiesucces taalvaardigheid. Hier zien we minder animo van studenten.
Op thema 4 zien we bij talentontwikkeling in de faculteiten een ruime onderbesteding, terwijl de realisatie ten aanzien van talentontwikkeling op schema loopt. Op thema 5 Onderwijsfaciliteiten is de vertraging die in 2021 is ontstaat ingelopen. Het Network for Teaching and Learning is in 2023 ondergebracht in het nieuw opgericht Centre for Teaching and Learning. Materiele kosten voor het Netwerk for Teaching and Learning vielen lager uit dan begroot. Dat geldt ook voor de ondersteuning in de faculteiten van innovatief onderwijs. Faculteiten zullen dit in 2024 alsnog uitvoeren. Op thema 6 docentkwaliteit heeft een deel van de facultaire activiteiten niet plaats kunnen vinden door Corona of is hierdoor vertraagd. Voor een deel wordt een herbestemming gezocht in afstemming met de decentrale medezeggenschap. Voor een ander deel wordt dit alsnog in 2024 uitgevoerd.
Faculteiten hebben aangegeven dat zij de onderdelen van de plannen waarop tot nu toe vertraging is ontstaan alsnog willen uitvoeren in 2024. De VU-brede projecten hebben in 2023 een inhaalslag laten zien.
Realisatie periode 2019-2023
STUDIEVOORSCHOTGELDEN VU 2023 | Begroting | Realisatie | Nog in te zetten | Besteding in % |
---|---|---|---|---|
Kwaliteitsthema (bedragen in € x1.000) | 2019-2023 | 2019-2023 | middelen 2019-2023 | B19-23/R19-23 |
1. Onderwijsintensiteit | ||||
VU-breed | 3.414 | 1.874 | 1.540 | 54,9% |
Facultair | 21.322 | 22.580 | -1.258 | 105,9% |
Totaal thema 1 Onderwijsintensiteit | 24.736 | 24.454 | 282 | 98,9% |
2. Begeleiding studenten | ||||
VU-breed | 717 | 474 | 243 | 66,1% |
Facultair | 4.327 | 3.407 | 920 | 78,7% |
Totaal thema 2 Begeleiding studenten | 5.044 | 3.881 | 1.163 | 76,9% |
3. Studiesucces | ||||
VU-breed | 2.942 | 2.567 | 375 | 87,3% |
Facultair | 5.920 | 4.837 | 1.083 | 81,7% |
Totaal thema 3 Studiesucces | 8.862 | 7.404 | 1.458 | 83,5% |
4. Onderwijsdifferentiatie | ||||
VU-breed | 1.036 | 1.007 | 29 | 97,2% |
Facultair | 3.876 | 3.030 | 846 | 78,2% |
Totaal thema 4 Onderwijsdifferentiatie | 4.912 | 4.037 | 875 | 82,2% |
5. Onderwijsfaciliteiten | ||||
VU-breed | 13.939 | 12.302 | 1.637 | 88,3% |
Facultair | 3.618 | 3.582 | 36 | 99,0% |
Totaal thema 5 Onderwijsfaciliteiten | 17.557 | 15.884 | 1.673 | 90,5% |
6. Docentkwaliteit | ||||
VU-breed | 6.623 | 6.134 | 489 | 92,6% |
Facultair | 4.793 | 2.901 | 1.892 | 60,5% |
Totaal thema 6 Docentkwaliteit | 11.416 | 9.035 | 2.381 | 79,1% |
Totaal VU-breed | 28.671 | 24.358 | 4.313 | 85,0% |
Totaal Facultair | 43.856 | 40.337 | 3.519 | 92,0% |
TOTAAL STUDIEVOORSCHOTGELDEN 2023 | 72.527 | 64.695 | 7.832 | 89,2% |
TOTAAL BESCHIKBAAR | 66.890 | 66.890 | 96,7% | |
VERSCHIL T.O.V. BESCHIKBAAR | 5.637 | -2.195 |
Wanneer we kijken naar de periode 2019-2023 ligt het bestedingspercentage op 96,7% ten opzichte van het extern beschikbare budget en op 89,2% ten opzichte van de totale begroting. Over deze periode bedroeg het extern beschikbare budget € 66,9m, dat is aangevuld met € 5,6m aan eigen VU-middelen, waardoor de totale begroting € 72,5m bedroeg. Hier tegenover stond een totaal bedrag aan bestedingen over de periode 2019-2023 van € 64,7m. De totale onderbesteding over deze periode bedraagt € 2,2m ten opzichte van het beschikbare externe budget en € 7,8m ten opzichte van de totale begroting aan studievoorschotgelden.
De besteding is gelijkmatig over alle thema’s verdeeld, waarbij de besteding op thema 1: Onderwijsintensiteit, facultair een hogere besteding kent dan VU-breed. Dit gaat vooral om extra (junior)docenten. Ook thema 4 Onderwijsdifferentiatie en thema 5 Onderwijsfaciliteiten kennen, met name op de facultaire projecten, een hoge besteding. Als we kijken naar de thema’s die een onderbesteding kennen, bestaat in alle jaren. Als VU laten we op de grote onderwerpen, zoals meer docenten voor de klas, meer en betere studiefaciliteiten en VU-brede investeringen in de docentkwaliteit een hoog realisatiepercentage laten zien, wat stemt tot grote tevredenheid. Bij de inhoudelijke besteding van deze thema’s zal hier een nadere toelichting op worden gegeven.
Vooruitblik besteding 2023-2024
STUDIEVOORSCHOTGELDEN VU 2023 | Realisatie | Begroting | Toewijzing | Totaal plan |
---|---|---|---|---|
Kwaliteitsthema (bedragen in € x 1.000) | 2019-2023 | 2019-2023 | 2024 | 2019-2024 |
1. Onderwijsintensiteit | ||||
VU-breed | 1.874 | 3.414 | 596 | 4.010 |
Facultair | 22.580 | 21.322 | 7.666 | 28.988 |
Totaal thema 1 Onderwijsintensiteit | 24.454 | 24.736 | 8.262 | 32.998 |
2. Begeleiding studenten | ||||
VU-breed | 474 | 717 | 219 | 936 |
Facultair | 3.407 | 4.327 | 1.476 | 5.803 |
Totaal thema 2 Begeleiding studenten | 3.881 | 5.044 | 1.695 | 6.739 |
3. Studiesucces | ||||
VU-breed | 2.567 | 2.942 | 704 | 3.646 |
Facultair | 4.837 | 5.920 | 2.101 | 8.021 |
Totaal thema 3 Studiesucces | 7.404 | 8.862 | 2.805 | 11.667 |
4. Onderwijsdifferentiatie | ||||
VU-breed | 1.007 | 1.036 | 209 | 1.245 |
Facultair | 3.030 | 3.876 | 1.294 | 5.170 |
Totaal thema 4 Onderwijsdifferentiatie | 4.037 | 4.912 | 1.503 | 6.415 |
5. Onderwijsfaciliteiten | ||||
VU-breed | 12.302 | 13.939 | 3.177 | 17.116 |
Facultair | 3.582 | 3.618 | 1.506 | 5.124 |
Totaal thema 5 Onderwijsfaciliteiten | 15.884 | 17.557 | 4.683 | 22.240 |
6. Docentkwaliteit | ||||
VU-breed | 6.134 | 6.623 | 2.093 | 8.716 |
Facultair | 2.901 | 4.793 | 1.891 | 6.684 |
Totaal thema 6 Docentkwaliteit | 9.035 | 11.416 | 3.984 | 15.400 |
Totaal VU-breed | 24.358 | 28.671 | 6.998 | 35.669 |
Totaal Facultair | 40.337 | 43.856 | 15.934 | 59.790 |
TOTAAL STUDIEVOORSCHOTGELDEN 2023 | 64.695 | 72.527 | 22.932 | 95.459 |
TOTAAL BESCHIKBAAR | 66.890 | 66.890 | 23.425 | 90.315 |
VERSCHIL T.O.V. BESCHIKBAAR | -2.195 | 5.637 | -493 | 5.144 |
Wanneer we vooruitkijken naar de verwachte inzet van de studievoorschotgelden, zien we dat tot en met 2023 € 64,7m besteed is. Als we dit afzetten tegen de begroting die gemaakt is voor 2024 van € 22,9m, verwachten wij een totale besteding te realiseren van € 87,6m. In totaal zijn voor de periode 2019-2024 € 90,3m aan externe studievoorschotgelden beschikbaar. De faculteiten hebben aangegeven dat zij naar verwachting de onderbesteding t/m 2023 in het komende jaar zullen inlopen, naast de uitvoering van de reguliere plannen voor 2024. Deze doorschuif is nog niet volledig verwerkt in de begroting 2024, evenmin als een eventuele herinzet van de onderbesteding op de centrale middelen in de periode 2023 -2024. Beide punten zijn wel meegenomen in de kolom Totaal Plan 2019-2024. Naar verwachting zullen dus de totale studievoorschotmiddelen binnen de planperiode worden besteed.
Per saldo verwachten wij eind 2024 het volledige beschikbare bedrag aan studievoorschotgelden te hebben uitgegeven conform ons Kwaliteitsplan Onderwijs, met waarschijnlijk een overbesteding ten laste van eigen VU-middelen. wanneer alle voorgenomen plannen worden gerealiseerd, inclusief het inhalen van de onderbesteding over de jaren 2019 t/m 2023.
Wij vinden het belangrijk om de gerealiseerde uitbreidingen en verbeteringen te kunnen continueren, zodat studenten met of zonder studiebeurs hier ook in 2025 en verdere jaren van kunnen profiteren. We zijn dan ook verheugd met de afspraak in het Bestuursakkoord dat de middelen voor verbetering van onderwijskwaliteit behouden zullen blijven en worden toegevoegd aan onze rijksbijdrage. In 2023 zullen we in goed overleg met de medezeggenschap beginnen met de uitwerking van de plannen waarmee de bereikte resultaten tot en met 2024 kunnen worden geborgd voor de jaren daarna.
Inhoudelijke toelichting op bereikte resultaten per Kwaliteitsthema
In dit hoofdstuk geven we deze resultaten op geaggregeerd niveau weer per subvoornemen binnen de 6 kwaliteitsthema’s voor een helder overzicht van de totale voortgang. Hierbij maken we gebruik van de volgende aanduidingen die gelden als je over de breedte van de VU-brede plannen en facultaire plannen kijkt:
-
Op schema: het beoogd resultaat 2023 zoals geformuleerd in plan is behaald.
-
Deels vertraagd: beoogd resultaat is grotendeels behaald, maar nog klein deel niet. Dat wordt toegelicht in gerealiseerd resultaat.
-
Vertraagd: het beoogd resultaat is niet veranderd, maar we zijn er nog niet. Welke onderdelen wel en niet zijn gerealiseerd staat bij gerealiseerd resultaat.
-
Versneld: we hebben meer bereikt dan beoogd resultaat, hoeveel meer staat bij gerealiseerd resultaat.
-
Afgerond: beoogd resultaat is behaald en project afgerond
-
Afgeblazen: dit project is geannuleerd. Beoogd resultaat niet behaald. Bij gerealiseerd resultaat wordt toegelicht waarom.
Naast de voortgang blikken we ook vooruit. Ook hier kijken we per subvoornemen op hetzelfde geaggregeerde niveau als bij de terugblik. Hierbij maken we gebruik van de volgende aanduidingen die gelden als je over de breedte van de VU brede plannen en facultaire plannen kijkt:
-
Gelijk aan plan: het beoogd resultaat is nog steeds hetzelfde als in ons plan. Wellicht staat bij de voortgang aangegeven dat we iets achterlopen op schema, maar het einddoel blijft gelijk en realistisch om te behalen.
-
Bijstelling resultaat: door vertraging of door een inhoudelijke koerswijziging is het beoogd resultaat eind 2024 gewijzigd. Hier staat het bijgestelde resultaat weergegeven.
Thema 1: Onderwijsintensiteit
1a. Meer docenten
Doelen 2023 behaald, financiële uitnutting boven begroting | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) | Begroting t/m 2023 | Realisatie | Nog te besteden middelen | Begroting 2024 |
---|---|---|---|---|
1a. Meer docenten | € 13.801 | € 14.799 | -/- € 998 | € 4.919 |
Decentraal | € 13.801 | € 14.799 | -/- € 998 | € 4.919 |
Onderwerp | Doel | Voortgang: gerealiseerd resultaat t/m 2023 | Vooruitblik: Beoogd resultaat 2024 |
---|---|---|---|
Decentraal | |||
Intensiteit onderwijs | De intensiteit van het onderwijs verhogen en tegelijkertijd de werkdruk voor docenten verlagen. | Op schema: inzet studentassistenten in het onderwijs, extra werkcolleges | Gelijk aan plan: inzet van studentassistenten is geëvalueerd en eventueel bijgesteld. |
Juniordocenten | Het doel is om activerend onderwijs van hoog niveau aan te bieden. | Op schema: Juniordocenten zijn aangesteld om practica en werkgroepen te verzorgen. Bij de meeste faculteiten is het aantal aangestelde docenten gelijk aan of hoger dan het beoogd resultaat. | Bijstelling resultaat: Nog meer juniordocenten zijn aangesteld om practica en werkgroepen te verzorgen. |
1b. Meer activerende onderwijsvormen
Doelen 2023 behaald, financiële uitnutting blijft iets achter | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) | Begroting t/m 2023 | Realisatie | Nog te besteden middelen | Begroting 2024 |
---|---|---|---|---|
1b. Activerend blended onderwijs | € 10.938 | € 9.660 | € 1.278 | € 3.343 |
Centraal | € 3.414 | € 1.879 | € 1.534 | € 596 |
Decentraal | € 7.525 | € 7.780 | -/- € 255 | € 2.747 |
Onderwerp | Doel | Voortgang: gerealiseerd resultaat t/m 2023 | Vooruitblik: Beoogd resultaat 2024 |
Centraal | |||
Activerend blended onderwijs | De intensiteit van het onderwijs verhogen en tegelijkertijd de werkdruk voor docenten verlagen. | Op schema: In elk curriculum wordt gewerkt aan de implementatie van Activerend Blended Onderwijs, dit wordt bij iedere faculteit ondersteund vanuit het VU Centre for Teaching and Learning. | Gelijk aan plan: Per 2024 is een groot deel van de curricula geheel of deels blended ingericht. Per 2024 is de benodigde ondersteuning bij blended learning geborgd binnen de universiteit. |
Decentraal | |||
Activerend Onderwijs | De ambitie is om een volledig pakket aan educatieve vormen te ontwikkelen, inclusief een blended learning approach die aansluit bij de onderwijsvisie van de VU. | Op schema: Bij alle faculteiten zijn steeds meer vakken volgens een activerende en blended benadering vormgegeven. Hiervoor is extra personeel aangesteld, zowel docenten als activerend blended onderwijs-ondersteuners. | Gelijk aan plan: Activerend onderwijs is een integraal onderdeel van het facultaire aanbod. |
Thema 2: Studentbegeleiding
2a. Versterken studieadvies
Doelen 2023 behaald, financiële uitnutting blijft iets achter | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) | Begroting t/m 2023 | Realisatie | Nog te besteden middelen | Begroting 2024 |
---|---|---|---|---|
2a. Versterken studieadvies | € 955 | € 650 | € 304 | € 285 |
Centraal | € 60 | € 17 | € 43 | € 27 |
Decentraal | € 894 | € 633 | € 260 | € 258 |
Onderwerp | Doel | Voortgang: gerealiseerd resultaat t/m 2023 | Vooruitblik: Beoogd resultaat 2024 |
---|---|---|---|
Centraal | |||
Kwaliteit studieadvies | Professionaliseren van studieadviseurs | Op schema: In 2023 hebben 8 deelnemers de BKS behaald. Najaar 2023 zijn 12 nieuwe deelnemers gestart. | Gelijk aan plan: Per 2024 hebben we 30 nieuwe BKS (basiskwalificatie studieadviseur) gerealiseerd |
Decentraal | |||
Versterken studieadvies | Meer en betere begeleiding studenten | Op schema: De capaciteit voor studieadvies, studentbegeleiding en loopbaanoriëntatie is verder uitgebreid. | Gelijk aan plan: De capaciteit en kwaliteit van het studieadvies is gerealiseerd en geconsolideerd. |
2b. Meer mentoren/tutoren
Doelen 2023 behaald, financiële uitnutting blijft iets achter | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) | Begroting t/m 2023 | Realisatie | Nog te besteden middelen | Begroting 2024 |
---|---|---|---|---|
2b. Meer mentoren/tutoren | € 3.151 | € 2.551 | € 599 | € 1.125 |
Decentraal | € 3.151 | € 2.551 | € 599 | € 1.125 |
Onderwerp | Doel | Voortgang: gerealiseerd resultaat t/m 2023 | Vooruitblik: Beoogd resultaat 2024 |
---|---|---|---|
Decentraal | |||
Mentoraat of tutoraat versterken/vergroten | Mentoraat/tutoraat professioneler en duurzamer maken, capaciteit uitbreiden | Op schema: Er is extra menskracht ingehuurd voor tutoraat en mentoraat. Bij RCH is de leerlijn Persoonlijke en Professionele en Identiteit (PPI) doorontwikkeld. | Gelijk aan plan: Mentor en tutorprogramma’s zijn geëvalueerd en verbeterd. De studievaardighedenlijn bij RCH wordt succesvol in al hun bacheloropleidingen ingezet. |
2c. Begeleiding specifieke studentgroepen
Doelen 2023 behaald, financiële uitnutting blijft iets achter | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) | Begroting t/m 2023 | Realisatie | Nog te besteden middelen | Begroting 2024 |
---|---|---|---|---|
2c. Begeleiding specifieke studentgroepen | € 957 | € 705 | € 252 | € 285 |
Centraal | € 655 | € 408 | € 229 | € 192 |
Decentraal | € 302 | € 248 | € 54 | € 93 |
Onderwerp | Doel | Voortgang: gerealiseerd resultaat t/m 2023 | Vooruitblik: Beoogd resultaat 2024 |
---|---|---|---|
Centraal | |||
Studeren met een functiebeperking | De algemene toegankelijkheid voor studenten met een beperking verbeteren, incl. verbetering informatievoorziening en inclusiviteit van het onderwijs | Op schema: De algemene toegankelijkheid van de VU is verder geoptimaliseerd en vanuit meerdere initiatieven is gewerkt aan flexibiliteit in onderwijs- en toetsingsvormen, zodat deze beter aansluiten bij behoeften van (groepen) studenten. Zo zijn bijv. professionaliseringsprogramma’s aangeboden voor docenten en begeleiders, podcastafleveringen Onbelemmerd leren gepubliceerd en is de Week van de Toegankelijkheid georganiseerd. | Gelijk aan plan: Per 2024 is de algemene toegankelijkheid van de VU geoptimaliseerd en per 2024 is sprake van meer flexibiliteit in onderwijs- en toetsingsvormen, zodat deze beter aansluiten bij behoeften van (groepen) studenten. |
Decentraal | |||
Begeleiden specifieke studentgroepen | Ondersteuning specifieke studentgroepen is geborgd | Op schema: begeleiding en coördinatie van studentondersteuning is opgezet, waarin welzijn en specifieke studentgroepen een belangrijke plaats vervult. Er is diversiteitsbeleid uitgevoerd op facultair niveau. | Gelijk aan plan: In 2024 hebben wij de begeleiding van specifieke studentgroepen geborgd. |
Thema 3: Studiesucces
3a. Overgang vo-wo
Doelen 2023 behaald, financiële uitnutting in lijn met begroting | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) | Begroting t/m 2023 | Realisatie | Nog te besteden middelen | Begroting 2024 |
---|---|---|---|---|
3a. Overgang vo-wo | € 1.048 | € 1.103 | -/- € 55 | € 245 |
Decentraal | € 1.048 | € 1.103 | -/- € 55 | € 245 |
Onderwerp | Doel | Voortgang: gerealiseerd resultaat t/m 2023 | Vooruitblik: Beoogd resultaat 2024 |
---|---|---|---|
Decentraal | |||
Overgang vo-wo | De overgang van VO naar WO versoepelen en studiekeuzebegeleiding zo organiseren dat een student zich zo vroeg en goed mogelijk aan zijn opleiding kan binden. | Op schema: Bij SBE is de inzet van de Studiekeuzecheck geëvalueerd en wordt actief ingezet op voorlichting op scholen. Bij geneeskunde is programmatisch toetsen ingevoerd en de cursus BinnesteBuiten (voor een zachte landing) geïmplementeerd. Bij RCH zijn 25 kennisclips ingezet als standaard onderdeel van het curriculum om overgang vo-wo te verbeteren. | Gelijk aan plan: Matching en studiekeuzeactiviteiten zijn geëvalueerd en evt verbeterd. Succesvolle activiteiten in het eerste jaar zijn opgenomen als standaard onderdelen. |
3b. Mixed Classroom
Doelen 2023 behaald, financiële uitnutting blijft iets achter | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) | Begroting t/m 2023 | Realisatie | Nog te besteden middelen | Begroting 2024 |
---|---|---|---|---|
3b. Mixed Classroom | € 223 | € 121 | € 102 | € 92 |
Centraal | € 82 | € 85 | -/- € 4 | € 23 |
Decentraal | € 142 | € 35 | € 107 | € 69 |
Onderwerp | Doel | Voortgang: gerealiseerd resultaat t/m 2023 | Vooruitblik: Beoogd resultaat 2024 |
---|---|---|---|
Centraal | |||
Mixed Classroom voor studenten | VU breed aanbod voor studenten ontwikkelen ter ondersteuning van het onderwijsconcept van Mixed Classroom | Op schema: Het Unpack your Study Abroad loopt. Volgend jaar wordt er verder geëvalueerd, en betere aansluiting op de Gen Z generatie, ook in het kader van Chat GTP, geambieerd. De allereerste "Board Day" vond plaats. Meer dan 60 studentenorganisaties en -verenigingen waren uitgenodigd om deel te nemen aan het programma met een sterke focus op diversiteit en inclusie. | Gelijk aan plan: Per 2024 weten alle studenten weten wat het Mixed Classroom model hun brengt en van hen vraagt. Ook buiten het onderwijs is er Mixed Classroom aanbod voor studenten (informatie, workshops). |
Decentraal | |||
Mixed Classroom | Implementatie onderwijsconcept Mixed Classroom in vakken/ opleidingen | Op schema: Een groep docenten heeft de training Mixed Classroom gevolgd en het mixed classroom model is bij een aantal opleidingen en vakken geïmplementeerd. | Gelijk aan plan: Mixed classroom concept is verder ontwikkeld en geïmplementeerd en onderdeel van de onderwijscultuur. |
3c. Taalvaardigheid studenten
Doelen 2023 niet geheel behaald, financiële uitnutting blijft achter | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
Onderwerp (x €1.000) | Begroting t/m 2023 | Realisatie | Nog te besteden middelen | Begroting 2024 |
---|---|---|---|---|
3c. Taalvaardigheid studenten | € 833 | € 506 | € 327 | € 196 |
Centraal | € 637 | € 407 | € 229 | € 108 |
Decentraal | € 196 | € 98 | € 98 | € 87 |
Onderwerp | Doel | Voortgang: gerealiseerd resultaat t/m 2023 | Vooruitblik: Beoogd resultaat 2024 |
---|---|---|---|
Centraal | |||
Taalvaardigheid studenten | Versterken van de communicatieve en taalvaardigheden van studenten door het aanbieden van (extra-curriculaire) taalcursussen, taalondersteuning en leerlijnen communicatieve vaardigheden Engels en Nederlands | Deels vertraagd: De cursussen Basic Dutch on Campus en Academisch Nederlands Plus zijn ook dit jaar verzorgd voor een flink aantal studenten, zowel geïntegreerd als module in de vakken als extracurriculair. Het aantal is echter lager dan beoogd. De pilot van het Schrijfcentrum bij FSW, waar studenten onder begeleiding van hogerejaars hun academische schrijfvaardigheid kunnen verbeteren, is gecontinueerd. | Gelijk aan plan: Per 2024 zijn taalcursussen aan studenten ingebed in de reguliere lijn en communicatiekanalen. |
Decentraal | |||
Taalvaardigheid studenten | Engelse en Nederlandse taalvaardigheden van (internationale) studenten verbeteren | Deels vertraagd: Er zijn cursussen en trainingen verzorgd, maar het blijkt lastig voldoende studenten een taalcursus te laten volgen. Bij één faculteit is het beoogd resultaat bijgesteld en de middelen in afstemming met de GV anders ingezet. Verder is facultair taalbeleid voortgezet, extra ondersteuning vanuit het Taalcentrum ingezet bij nakijken van papers en voor de module Academic writing in English. | Gelijk aan plan: De aandacht voor taalvaardigheid en onder studenten is integraal onderdeel van het onderwijs aan studenten door adequaat aanbod van taalonderwijs. |
3d. Informatievoorziening studiekeuzes
Doelen 2023 behaald, financiële uitnutting in lijn met begroting | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) | Begroting t/m 2023 | Realisatie | Nog te besteden middelen | Begroting 2024 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
3d. Informatievoorziening studiekeuzes | € 337 | € 243 | € 94 | € 94 | ||
Decentraal | € 337 | € 243 | € 94 | € 94 |
Onderwerp | Doel | Voortgang: gerealiseerd resultaat t/m 2023 | Vooruitblik: Beoogd resultaat 2024 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Decentraal | ||||||||
Keuze masteropleiding | Studenten beter informeren over de keuze voor de masteropleiding. | Op schema: de masterdag is gecontinueerd, de voorlichting aan 2e en 3e jaars is geïntensiveerd, er zijn career events georganiseerd en relaties met alumni zijn versterkt. | Gelijk aan plan: Verbeteringen in de masterdagen en events zijn doorgevoerd en studenten beschikken over adequate informatie over (doorstroom)masters. |
3e. Overstap arbeidsmarkt
Doelen 2023 behaald, financiële uitnutting in lijn met begroting | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) | Begroting t/m 2023 | Realisatie | Nog te besteden middelen | Begroting 2024 |
---|---|---|---|---|
3e. Overstap arbeidsmarkt | € 4.135 | € 3.518 | € 618 | € 1.490 |
Centraal | € 351 | € 221 | € 129 | € 104 |
Decentraal | € 3.785 | € 3.296 | € 488 | € 1.386 |
Onderwerp | Doel | Voortgang: gerealiseerd resultaat t/m 2023 | Vooruitblik: Beoogd resultaat 2024 |
---|---|---|---|
Centraal | |||
Career Services | Studenten beter ondersteunen bij overstap arbeidsmarkt middels career offices/services | Op schema: De SVM worden verdeeld. Zo ontvangt elke faculteit 10.000,- en het resterende bedrag is voor VU-brede toepassing. Concreet gaat het hier om de licentie van 123 test. Vorig jaar is hier voor het eerst mee gewerkt en de licentie is verlengd tot en met 2024. Binnen elke faculteit is iemand aangesteld om zich te richten op de Career Services. | Gelijk aan plan: Elke faculteit voorziet in een aanbod van career services voor elke student, bestaande uit drie componenten (bewustwording, competenties, netwerken). |
Decentraal | |||
Aansluiting arbeidsmarkt | Studenten beter voorbereiden op de overstap naar de arbeidsmarkt | Op schema: Er zijn binnen faculteiten vele activiteiten ontplooit om studenten beter voor te bereiden op de overstap naar de arbeidsmarkt: uitbreiding carrièredagen, update alumni-pagina’s op de website, uitbreiding online aanbod Career Services, initiëren van werkveldadviescommissies, organisatie van alumni-events, werken met portfolio’s in de masters met onder meer loopbaangerichte competenties, loopbaanbegeleiding via gesprekken en events, meer aandacht voor vaardigheden in het curriculum, breed aanbod van services voor studenten in samenwerking met het werkveld. | Gelijk aan plan: Faculteiten voorzien in een aanbod van career services voor elke student. |
3f. Evidence based onderwijs
Doelen 2023 gedeeltelijk behaald, financiële uitnutting in lijn met begroting | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) | Begroting t/m 2023 | Realisatie | Nog te besteden middelen | Begroting 2024 |
---|---|---|---|---|
3f. Evidence based onderwijs | € 1.171 | € 1.253 | -/- € 82 | € 374 |
Centraal | € 1.139 | € 1.233 | -/- € 94 | € 248 |
Decentraal | € 32 | € 20 | € 12 | € 125 |
Onderwerp | Doel | Voortgang: gerealiseerd resultaat t/m 2023 | Vooruitblik: Beoogd resultaat 2024 |
---|---|---|---|
Centraal | |||
VU Analytics | Versterken van evidence based onderwijs, begeleiding van studenten en onderwijsbeleid dankzij inzichten uit VU Analytics. | Op schema: Evidence based persoonlijke adviezen pilot "Plan for Success" verloopt voorspoedig en wordt afgerond in 2024. De instroomprognose van Education Analytics wordt gebruikt in centrale rapportages en ook in facultaire updates (o.a. BETA). De VU is op gebied van Analytics nog steeds koploper en landelijk aanjager. Zo is de interim team lead van Education Analytics sinds afgelopen jaar ook voor Npuls projectleider van het Educational Data Competence Center. | Extra doelen: Het gebruik van de analyses en inzichten neemt toe. Er zijn per 2024 Evidence based persoonlijke adviezen en studentbegeleiding voor studenten en docenten (op basis van toestemming) beschikbaar. |
Decentraal | |||
Evidence based onderwijs | Evalueren effectiviteit onderwijswijzigingen mbv Student Analytics | Afgeblazen: Bij één faculteit is het project om onderwijswijzigingen te evalueren gestopt i.v.m. stopgezet promotietraject: de middelen worden bij een ander SVM-project ingezet. N.v.t: bij een andere faculteit start dit pas in 2024. | Bijstelling beoogd resultaat: promotieonderzoek naar evaluatie onderwijswijzigingen gestopt. Overige gelijk aan plan: Aanpassingen in het onderwijs zijn geëvalueerd en verbeterpunten geformuleerd. |
3g. Studentenwelzijn
Doelen 2023 behaald, financiële uitnutting in lijn met begroting | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) | Begroting t/m 2023 | Realisatie | Nog te besteden middelen | Begroting 2024 |
---|---|---|---|---|
3g. Studentenwelzijn | € 1.116 | € 981 | € 135 | € 313 |
Centraal | € 734 | € 619 | € 115 | € 220 |
Decentraal | € 382 | € 362 | € 19 | € 93 |
Onderwerp | Doel | Voortgang: gerealiseerd resultaat t/m 2023 | Vooruitblik: Beoogd resultaat 2024 |
---|---|---|---|
Centraal | |||
Studentenwelzijn | Bevorderen studentenwelzijn | Op schema: De visie op studentenwelzijn is in 2022 vastgesteld door het CvB en wordt VU-breed gedragen, gedeeld en onderschreven. De VU beschikt over heldere (digitale) informatie en (wetenschappelijke) kennis over studentenwelzijn voor haar studenten, docenten, studentbegeleiders en overige ondersteunende medewerkers. Behaalde mijlpalen: realisatie verbeterde webpagina; signaleringstools voor medewerkers, welzijnsjaarkalender, inbedding studentenwelzijn in introductieweekprogramma. De VU biedt haar studenten jaarlijks een VU Health & Wellbeing Week op de VU campus aan. De VU legt meer focus op bewustzijn en preventie van mentale problemen en het stimuleren van mental fitness. Behaalde mijlpalen: trainingen gericht op mentale weerbaarheid/ levensstijl; life skills in mentoraat (bachelor psychologie); opnemen vroegsignalering in BKO lesmateriaal; peer to peer coachingsprogramma; mindfulnest. | Gelijk aan plan: Per 2024 werkt de VU vanuit een integrale aanpak verder aan het welzijn van haar studenten, uitgaande van een inspirerende visie en uitgebreide, adequate informatie over studentenwelzijn. Er wordt jaarlijks een health & wellbeing week voor de studenten op de VU campus georganiseerd, er is een platform ingericht dat de sociale binding van studenten met elkaar en met de VU bevordert, er zijn tools beschikbaar voor docenten en studentbegeleiders ter bevordering van preventie en vroegsignalering van studiestress en –vertraging, (specifieke) behoeften van (groepen) studenten zijn onderdeel van de kwaliteitscriteria bij onderwijsinnovatie en er zijn waarborgen ontwikkeld voor een veilig en inclusief studieklimaat binnen de VU. |
Caring Universities | eHealth interventies ontwikkelen voor studenten | Versneld: Inmiddels behelst ons platform 9 verschillende interventies. Deze is toegankelijker gemaakt voor studenten en de jaarlijkse survey is ingekort zodat studenten minder belast worden en er meer respons is. | Gelijk aan plan: Er is een infrastructuur gebouwd met daarin minimaal zes verschillende interventies, een doorlopende poule aan studentcoaches en jaarlijkse metingen, die desgewenst internationaal vergeleken kunnen worden. |
Goal Setting | Uitrollen van goal setting interventie met als doel om het welzijn en studiesucces van studenten te verhogen en uitval te verlagen. | Op schema: Per 01-10-23 is een studiekeuzecoach aangenomen. Er zijn pilots gestart met individuele coaching en groepscoaching. Werving was niet nodig: studie-adviseurs verwijzen door. De geplande toevoeging aan het spel Explore Your VUture wordt gedaan, waarin de SKC onderdeel wordt van een opdracht en er een hulplijn wordt toegevoegd aan het spel. | Bijstelling: De algemene doelenstelleninterventie van EUR-RSM wordt omgezet naar studiekeuzedoelenstellen. Concreet wordt nu beoogd de impact van de VU StudieKeuzeCheckvragenlijst (SKC) te gaan verhogen door gedurende het 1e bachelorjaar de SKC herhaald in te zetten en te koppelen aan studiekeuzecoaching. Per 2024 moeten alle studenten die voor de keuze van studieswitch of studieuitval staan gebruik kunnen gaan maken van de SKC bij gesprekken met de studieadviseur. |
Decentraal | |||
Sociale veiligheid | Sociale veiligheid vergroten door ontwikkelen van beleid en richtlijnen, tools en trainingen voor studenten en docenten. | Afgerond: De #zouikwatzeggen-app is binnen opleiding GNK geïmplementeerd. Amsterdam UMC heeft de app breed geïmplementeerd. Meerdere ziekenhuizen werken inmiddels met de app. | Gelijk aan plan: Bij GNK is beleid sociale veiligheid en passend trainingsaanbod in samenwerking met alliantiepartner en affiliatieziekenhuizen ontwikkeld en geïmplementeerd. |
Studentbetrokkenheid | Het doel is om hier de algehele studentbetrokkenheid te vergroten | Op schema: Er is een koppeling gemaakt tussen FSR en sociale activiteiten binnen het mentoraat. Er worden diverse sociale activiteiten georganiseerd (mentor café etc). Een ontwikkelde module student engagement binnen mentoraat draagt ook bij aan welzijn van onze studenten. | Gelijk aan plan: Bij FGW hebben we een geolied systeem van studentbetrokkenheid, een community of learners |
Thema 4: Onderwijsdifferentiatie
4a. Versterken profiel
Doelen 2023 niet geheel behaald, financiële uitnutting in lijn met begroting | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) | Begroting t/m 2023 | Realisatie | Nog te besteden middelen | Begroting 2024 |
---|---|---|---|---|
4a. Versterken profiel | € 2.711 | € 2.639 | € 72 | € 774 |
Centraal | € 1.021 | € 987 | € 33 | € 209 |
Decentraal | € 1.690 | € 1.651 | € 38 | € 564 |
Onderwerp | Doel | Voortgang: gerealiseerd resultaat t/m 2023 | Vooruitblik: Beoogd resultaat 2024 |
---|---|---|---|
Centraal | |||
Community Service Learning | De mogelijkheden voor studenten uitbreiden om via Community Service Learning hun kennis in te zetten voor het oplossen van prangende maatschappelijke vraagstukken. | Op schema: Alle studenten hebben de mogelijkheid om aan een CSL studieonderdeel deel te nemen (VU brede minor binnen de bachelor, en interdisicplinary CSL module binnen de master. Ook bieden ten minste alle faculteiten cursussen met een CSL component aan). Veel inzichten zijn reeds verkregen ten behoeve voor het model van verduurzaming. | Gelijk aan plan: Per 2024 hebben alle studenten de mogelijkheid om aan CSL deel te nemen en is een model voor verduurzaming van CSL binnen de VU opgesteld. |
A Broader Mind | De VU wil haar studenten de mogelijkheid bieden om zich op academisch, persoonlijk en maatschappelijk vlak, breder te ontwikkelen: studenten toerusten om in deze wereld succesvol en betekenisvol te kunnen zijn. | Vertraagd: In 2023 hebben 500 studenten deelgenomen aan de Broader Mind Course. Verschillende faculteiten en opleidingen hebben programma's waarin studenten werken aan hun persoonlijke ontwikkeling, maatschappelijke oriëntatie en academische ontwikkeling. Op de website Onderwijs geven aan de VU worden voorbeelden getoond om docenten te inspireren (toolbox). Een R&D-groep heeft onderzoek gedaan naar verankering van de eindtermen in de bacheloropleidingen en een instrument ontwikkeld voor opleidingen om dit verder te onderzoeken en implementeren op opleidingsniveau. | Bijstelling: Per 2024 nemen jaarlijks 1000 studenten deel aan de ABMcourse, zijn de ABM eindtermen opgenomen in alle bacheloropleidingen, is de toolbox goed gevuld met een variatie aan goede voorbeelden. Voor masterstudenten zal het onderwijsaanbod later worden gerealiseerd. |
Decentraal | |||
Ontwikkeling van leerlijnen | Ontwikkeling en integratie van leerlijnen binnen verschillende faculteiten | Op schema: Bij FGB is het methodenonderwijs onderzocht en stapsgewijs aangepast en is een leerlijn laag intensief behandelen geïmplementeerd bij Psychologie. De helpdesk voor methodenonderwijs bij FGB is actief en uitgebreid. Bij RCH is Law in Action breder uitgerold. Bij FSW is in het methodenonderwijs R geïmplementeerd en een AI-track in MSc Public Administration gestart. | Gelijk aan plan: leerlijnen zijn geïmplementeerd, geëvalueerd en waar nodig aangepast. |
Opleidingsportfolio | Faculteiten bieden een afgewogen, herkenbaar en onderscheidend opleidingsportfolio dat aansluit bij maatschappelijke vraagstukken. | Op schema: SBE heeft zelfstandige bachelor Econometrics and Data Science (EDS) geïmplementeerd en een bachelor Industrial Engineering and Management (IEM) i.s.m. UTwente in voorbereiding. Het minorenportfolio is geëvalueerd. In september 2023 heeft de master Marketing 3 specialisaties geïntroduceerd. RCH heeft de aanpassing van het opleidingsportfolio doorgeschoven naar 2024. FSW heeft de AI-track in bestuurskunde gerealiseerd en transdisciplinair onderwijs doorontwikkeld. FRT heeft vanwege het vertrek van de PTHU extra ingezet op versterking van de Theologie en Religie Studies. Bij FGW zijn Environmental Humanities, Digital Humanities en een module A Broader Mind (door)ontwikkeld. | Gelijk aan plan: Het beoogde eindresultaat is een helder, omlijnd onderwijsaanbod in BA, MA, RMA binnen de betreffende faculteiten. |
4b. Interdisciplinair samenwerken
Doelen 2023 behaald, financiële uitnutting in lijn met begroting | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) | Begroting t/m 2023 | Realisatie | Nog te besteden middelen | Begroting 2024 |
---|---|---|---|---|
4b. Interdisciplinair samenwerken | € 1.088 | € 1.026 | € 61 | € 296 |
Decentraal | € 1.088 | € 1.026 | € 61 | € 296 |
Onderwerp | Doel | Voortgang: gerealiseerd resultaat t/m 2023 | Vooruitblik: Beoogd resultaat 2024 |
---|---|---|---|
Decentraal | |||
Studentparticipatie in het onderwijs | Bevorderen participatie van studenten in multidisciplinaire onderwijsprojecten bij GNK | Op schema: Het SVM-project om coschappen extramuraal te organiseren is eind 2022 gerealiseerd en afgerond. De bestaande studentenpoli bij GNK zijn in 2023 verder doorontwikkeld en geïntegreerd in de coschappen (masters). Het platform STUDIOO (studentenplatform) en Springlab wordt bij GNK onderhouden en gerund door studenten. | Gelijk aan plan: Coschap in de regio ontwikkeld met verschillende zorgaanbieders, studentenpoli is geïmplementeerd in de masters en STUDIOO loopt. |
Interdisciplinair onderwijs | Gezamenlijk leren hoe interdisciplinair onderwijs goed vorm te geven en uit te voeren. | Op schema: Bij FSW zijn 6 geheel nieuwe interdisciplinaire Social Sciences for Society (SS4S) cursussen ontwikkeld. | Gelijk aan plan: 6 nieuwe SS4S cursussen. Voortdurende professionalisering mbt interdisciplinair onderwijs. |
4c. Talentontwikkeling
Doelen 2023 behaald, inzet en besteding loopt achter bij plan | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) | Begroting t/m 2023 | Realisatie | Nog te besteden middelen | Begroting 2024 |
---|---|---|---|---|
4c. Talentontwikkeling | € 1.113 | € 352 | € 761 | € 432 |
Centraal | € 15 | € 19 | -/- € 4 | € - |
Decentraal | € 1.097 | € 332 | € 765 | € 432 |
Onderwerp | Doel | Voortgang: gerealiseerd resultaat t/m 2022 | Vooruitblik: Beoogd resultaat 2024 |
---|---|---|---|
Centraal | |||
Honours in de master | Ook in de master krijgt het honours-programma een plek | Afgeblazen in 2021. | nvt |
Decentraal | |||
Talentontwikkeling | Studenten stimuleren hun talenten maximaal te ontwikkelen. | Op schema: Het honoursprogramma bij Psychologie en bij SBE is aangepast. Bij FSW zijn drie internationale bachelortracks ontwikkeld en geïmplementeerd. Bij RCH is in 2023 een extra UD aangesteld om een leerlijn Ethiek & Diversiteit te ontwikkelen, de leerlijn is geintegreerd in verschillende delen van het curriculum. Bij FRT is het ingezette talentbeleid voortgezet, concreet heeft dit geleid tot een facultaire scriptieprijs en Jan Brouwer scriptieprijs. | Bijstelling: Bij GNK is het beoogd resultaat bijgesteld: de focus ligt nu op het stimuleren van wetenschappelijk talent via extra curriculaire workshops. Bij FGB worden de andere honoursprogramma’s niet meer aangepast. Gelijk aan plan: Gedifferentieerd onderwijsaanbod en talentbeleid geïmplementeerd. |
Thema 5: Onderwijsfaciliteiten
5a. studenten on campus werken
Doelen 2023 behaald, financiële uitnutting in lijn met begroting | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) | Begroting t/m 2023 | Realisatie | Nog te besteden middelen | Begroting 2024 |
---|---|---|---|---|
5a. studenten on campus werken | € 6.698 | € 6.784 | -/- € 86 | € 550 |
Centraal | € 6.618 | € 6.745 | -/- € 128 | € 523 |
Decentraal | € 81 | € 40 | € 41 | € 27 |
Onderwerp | Doel | Voortgang: gerealiseerd resultaat t/m 2023 | Vooruitblik: Beoogd resultaat 2024 |
---|---|---|---|
Centraal | |||
Roosters en intekenen faciliteren voor studenten | Het duurzaam opleveren van uitstekende studieroosters en optimaal benutten van schaarse onderwijsruimtes | Afgerond. Er is een nieuwe roosterapplicatie in gebruik genomen (Termtime), de website MyTimetable voor studenten en docenten is beschikbaar en de kwaliteit van het planningsproces is op orde. Het project is in mei 2022 afgerond. De regeling Intekenen is herzien. | Gelijk aan plan: het project Onderwijsplanning is reeds afgerond. Per 2024 worden studenten en de organisatie beter ondersteund bij het inschrijfproces. |
Studieplekken en studieruimtes | Verbetering kwaliteit, kwantiteit en vindbaarheid studieplekken en kwaliteit en flexibiliteit van studieruimtes | Op schema: Alle studiezalen zijn gerealiseerd. Begin 2024 worden de laatste planten en meubels geplaatst waarna het project wordt afgesloten. De realisatie van de onderwijsruimtes is vertraagd, twee pilotruimten zijn aangepast en geëvalueerd. Op basis hiervan wordt in 2024 een plan voor de hele campus gemaakt. Realisatie zal nog 2 jaar duren. | Gelijk aan plan: Per 2024 heeft de VU de kwaliteit en de vindbaarheid van 900 studieplekken in het Hoofdgebouw verbeterd en is het totaal aantal beschikbare plekken in het Hoofdgebouw uitgebreid met 400 stuks. In 2024 zijn de kwaliteit en flexibiliteit van de faciliteiten van circa 160 onderwijsruimten op de campus verbeterd. |
Decentraal | |||
Sociale ruimte en studieplekken | Inrichting van sociale ruimte en studieplekken met goede up-to-date faciliteiten | Op schema: In 2023 is de verbouwing voor sociale ruimtes voor studentactiviteiten van FRT gestart. De FSR van FRT heeft een aantal sociale activiteiten georganiseerd. | Gelijk aan plan: In 2024 is er een bloeiend FRT Community Forum en zijn faciliteiten van studieplekken passend bij de activerende werkvormen. |
5b. Ondersteuning innovatief onderwijs
Doelen 2023 behaald, financiële uitnutting in lijn met begroting | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) | Begroting t/m 2023 | Realisatie | Nog te besteden middelen | Begroting 2024 |
---|---|---|---|---|
5b. Ondersteuning innovatief onderwijs | € 10.858 | € 8.328 | € 1.983 | € 4.132 |
Centraal | € 7.321 | € 5.597 | € 1.724 | € 2.653 |
Decentraal | € 3.537 | € 3.277 | € 259 | € 1.479 |
Onderwerp | Doel | Voortgang: gerealiseerd resultaat t/m 2023 | Vooruitblik: Beoogd resultaat 2024 |
---|---|---|---|
Centraal | |||
Digitaal toetsen | Inzet op digitale toetsing met mobiele apparaten, online proctoring voor specifieke doelgroepen | Op schema: Het eerste project Toetsen met Mobiele Apparaten is eind 2022 opgeleverd. In het NU gebouw is een structurele toetsruimte ingericht (NU 1B05) waar digitaal getoetst kan worden op laptops in zowel tentamen- als onderwijsweken. In september 2022 zijn nog eens 1019 digitale toetsplekken op de VU campus opgeleverd, waar getoetst wordt op vaste desktops of op laptops. Daarmee is het totale aanbod digitale toetsplekken (inclusief de 124 plekken gecreëerd in het eerste project) opgeschaald van 758 naar 1901. Begin 2023 is gestart met fase 2 van het project opschaling digitale toetscapaciteit. Er is vooronderzoek gedaan en een advies gegeven over verder opschaling naar ruim 3000 digitale toetsplekken. Oplevering is in 2024 voorzien. | Gelijk aan plan: Per 2024 is digitaal toetsen een standaard onderdeel van ons onderwijs. Er wordt hierbij gekeken naar toetsen met mobiele apparaten in samenhang met andere opties zoals online proctoring of Bring Your Own Device. De bredere inzet van online proctoring wordt buiten de studievoorschotmiddelen verder onderzocht. |
Digitaal onderwijsmateriaal | Stimuleren van gebruik van e-books, open onderwijsmateriaal | Afgesloten/op schema: Er zijn in 2023 geen studievoorschotmiddelen ingezet voor het project digitaal onderwijsmateriaal. Het project E-books is in 2021 afgesloten. Vanuit de UB wordt het open en beschikbaar maken van onderwijsmateriaal ondersteund. Versnellen met Edusources is afgerond en in samenwerking met SURF geëvalueerd. | Gelijk aan plan: In 2024 wordt er significant meer interactief onderwijsleermateriaal gebruikt in het onderwijs wordt deelgenomen aan nationale voorziening ter ontsluiting van digitaal leermateriaal. |
Digitale tools en opnamestudio | Inrichten van een systeem rondom de begeleiding, beoordeling en archivering van eindwerken en vernieuwing van de opnamestudio | Afgerond/op schema. Voor de digitale ondersteuning van eindwerken via OnStage is in 2023 een beheerorganisatie ingericht (business en IT) en is circa 10% van de trajecten inmiddels ingericht. De overige trajecten volgen in 2024. De opname studio is gerealiseerd. | Gelijk aan plan: Voor alle regulier bekostigde opleidingen is digitale ondersteuning van eindwerken beschikbaar. De opnamestudio is vernieuwd. |
VU NT&L | Het netwerk financiert en faciliteert experimenten en onderzoek t.a.v. VU breed in te zetten software en beheer, ze financieren en beheren de VU Onderwijswerkplaats. Daarnaast organiseren ze communicatie en events etc | Op schema: In 2023 is volop verder geëxperimenteerd met nieuwe software, vooral door de opkomst van generatieve AI. Voor software waar al in eerdere jaren is gestart zal in 2024 evaluatie van gebruik plaatsvinden (iGuideMe, Padlet, act-E, Writefull, Miro). Voor volop in gebruik genomen software (Perusall, FeedbackFruits) zal in 2024 traject van overdragen naar de lijn plaatsvinden, incl. financiering. Onderzoek naar de mate waarin blended onderzoek wordt ingezet is in volle gang. | Gelijk aan plan: Aanvullende software pakketten en hardware die in de loop van 2021, 2022 en 2023 worden geselecteerd. Hierbij wordt in 2022 een traject ingezet voor een rationalisatieslag: welke functies zijn overlappend en welke kernfunctionaliteiten moeten na 2024 worden behouden (t.a.v. financieringsmogelijkheden na 2024). |
Decentraal | |||
Ondersteuning innovatief onderwijs | Verbetering van digitale ondersteuning van het onderwijs en verwante faciliteiten ten behoeve van studenten, docenten en opleidingen | Op schema: Faculteiten ondersteunen docenten en studenten met ondersteunende medewerkers en student-assistenten, extra financiering voor het uitwerken van vernieuwingen (via calls). | Gelijk aan plan: Docenten worden ondersteund (bv Academic course support bij FSW), en gestimuleerd met geld voor onderwijsinnovaties of plekken voor uitwisseling (bv werkplaats bij FSW, ICT&O unit bij FGW) |
Spring Lab bij GNK | Een fysieke en digitale ruimte opzetten die studenten de mogelijkheid biedt om zich in uiteenlopende medische en academische vaardigheden te bekwamen. | Op schema: SpringLab heeft inmiddels 10 teams, met in totaal ca. 60 student-assistenten, die op basis van de behoefte van de student lessen ontwikkelen die herhalend, verdiepend of verbredend zijn op het curriculum. Dit studiejaar namen ca. 1200 studenten uit alle jaarlagen deel aan het lesaanbod. In 2023 is veel materiaal aangeschaft, waaronder de digitale snijtafel van Anatomage. | Gelijk aan plan: Het Springlab voor het oefenen van praktische medische en academische vaardigheden is ingericht (fysiek en digitaal) en ingebed in het geneeskunde curriculum. |
Thema 6: Docentkwaliteit
6a. Professionalisering docenten
Doelen 2023 behaald, financiële uitnutting blijft iets achter | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) | Begroting t/m 2023 | Realisatie | Nog te besteden middelen | Begroting 2024 |
---|---|---|---|---|
6a. Professionalisering docenten | € 4.410 | € 3.078 | € 1.331 | € 1.724 |
Centraal | € 2.578 | € 1.924 | € 653 | € 921 |
Decentraal | € 1.832 | € 1.154 | € 678 | € 663 |
Onderwerp | Doel | Voortgang: gerealiseerd resultaat t/m 2023 | Vooruitblik: Beoogd resultaat 2024 |
---|---|---|---|
Centraal | |||
Leergangen | Professionaliseringstrajecten voor (junior)docenten aanbieden | Op schema: In totaal zijn er 131 juniordocenten in opleiding/opgeleid. Er is een broedplaats voor juniordocenten opgezet, waar juniordocenten die niet aan trajecten mee kunnen doen, toch losse workshops kunnen volgen. 110 docenten hebben zich hiervoor aangemeld. In 2023 hebben 47 deelnemers de SKO behaald (beoogd was jaarlijks 30). Op dit moment zijn 5 LOL groepen afgerond, totaal 55 deelnemers hebben de LOL behaald (beoogd was minimaal 8 per lichting). In 2023 hebben promovendi wel deelgenomen aan de community voor professionalisering van promovendi, maar niet afgemaakt. Er is een herontwerp van het traject gemaakt, waar in het najaar (van 2023) 24 deelnemers mee zijn gestart. | Gelijk aan plan: Per 2024 hebben we in totaal 70 juniordocenten opgeleid/in opleiding; SKO neemt jaarlijks met tenminste 30 toe; hebben 60 medewerkers de LOL afgerond; hebben 60 deelnemers het PhD teaching practice & supervision traject gevolgd en een deelcertificaat behaald. |
Projecten Learn academy | Herontwerp BKO en continu professionaliseringsaanbod is ontworpen en wordt gevolgd | Versneld: het continue ontwikkelpad van start-to-teach t/m na de LOL is grotendeels ontwikkeld en visueel gepresenteerd in de vorm van een honingraatmodel. In 2023 is de professionaliseringslijn ontworpen. In 2023 hebben ca 550 unieke docenten van de VU deelgenomen aan aanbod uit deze lijn. | Gelijk aan plan: In 2024 is een professionaliseringslijn ontstaan waar docenten jaarlijks met plezier minimaal 1 module/traject van kunnen volgen. |
Decentraal | |||
Professionaliseringstrajecten | Het doel is om de (junior) docenten van de faculteiten een professionaliseringstraject aan te bieden dat bij hen en de facultaire context past. | Op schema: Er worden door faculteiten bijeenkomsten, cursussen en leergangen aangeboden, welke goed bezocht worden door docenten. De FGB-onderwijsdag nieuwe stijl, die in 2023 plaatsvond, was bijvoorbeeld een groot succes. | Professionaliseringstrajecten voor (junior)docenten zijn gereed en worden verzorgd; facultaire onderwijsdagen, workshops en bijeenkomsten worden goed bezocht door docenten. |
6b. Ondersteuning innovatief lesgeven
Doelen 2023 behaald, financiële uitnutting blijft iets achter | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) | Begroting t/m 2023 | Realisatie | Nog te besteden middelen | Begroting 2024 |
---|---|---|---|---|
6b. Ondersteuning innovatief lesgeven | € 2.776 | € 1.971 | € 805 | € 879 |
Centraal | € 917 | € 676 | € 240 | € 216 |
Decentraal | € 1.859 | € 1.294 | € 565 | € 663 |
Onderwerp | Doel | Voortgang: gerealiseerd resultaat t/m 2023 | Vooruitblik: Beoogd resultaat 2024 |
---|---|---|---|
Centraal | |||
Mixed classroom docenten | Mixed classroom trainingen verzorgen voor docenten waardoor de Mixed Classroomvisie en -uitgangspunten VU-breed worden uitgedragen en versterkt dragen bij tot een inclusieve, prikkelende omgeving voor alle medewerkers en studenten. | Op schema: In 2023 is stevig ingezet op integratie van het Mixed Classroommodel in de doorlopende professionaliseringslijn BKO-SKO-LOL. Daardoor zijn dit jaar meer dan 200 docenten uitgenodigd om met de Mixed Classroom aanpak te werken. Daarnaast blijven faculteiten werken aan implementatie van de Mixed Classroom aanpak in verschillende onderdelen van het curriculum. | Gelijk aan plan: De Mixed Classroom aanpak is onderdeel van het curriculum van elke student, wat inhoudt dat in elk curriculum voldoende docenten volgens de visie van het model lesgeven. |
Taalbeleid docenten | Docenten die Engelstalig lesgeven trainen in hun taalvaardigheid en lesgeven in het Engels | Op schema: De taalvaardigheidstoets voor docenten is verder ontwikkeld en geüpdatet: de observatievariant en de oral assessment worden aangeboden. Er zijn inmiddels 5 soorten workshops die docenten kunnen volgen om Engelse taalvaardigheid te verbeteren. | Gelijk aan plan: Per 2024 worden twee type toetsen voor docenten aangeboden; de observatievariant en de oral assessment. |
Didactische ondersteuning | Aanbieden van laagdrempelige didactische ondersteuning; helpdesk en/of assistentie op de werkplek en handleidingen | Op schema: Docenten kunnen coaching on the job aanvragen, waarbij zij ondersteund worden op te werkplek. Docenten vragen dit regelmatig aan. | Gelijk aan plan: Elke docent kan gebruik maken van laagdrempelige onderwijsondersteuning, digitaal en op de werkplek. |
Decentraal | |||
Innovatiemiddelen | Stimuleren ontwikkelen innovatief onderwijs door innovatiebudget voor docenten | Deels vertraagd: Innovatieve onderwijsprojecten zijn in 2023 ondersteund. Het innovatiefonds bij GNK is nog niet gestart. Bij het AUC is het aanvragen van “Educational Development Initiatives” tijdelijk stopgezet vanwege andere prioriteiten. Bij RCH zijn cursussen en workshops i.s.m. het CTL opgezet en aangeboden. Bij FSW zijn onderwijslunches, onderwijsfestival, en diverse intervisiebijeenkomsten en workshops georganiseerd rondom innovatief onderwijs. | Gelijk aan plan: In 2024 zijn de wensen die in de opleidingen leven t.a.v. het ontwikkelen van innovatief onderwijs in de verschillende curricula geïmplementeerd. |
Ondersteuning docenten | Cursussen en coaching ten behoeve van het blended onderwijsconcept. | Op schema: Faculteiten hebben capaciteit voor ondersteuning en/of ontwikkeling van docenten uitgebreid. | Gelijk aan plan: Docenten hebben zich ontwikkeld en passen blended learning toe in hun onderwijs en er is een levendige professionaliseringscultuur. |
Toetskwaliteit | De kwaliteit van toetsen verbeteren doordat docenten zijn onderlegd in het maken van toetsen, toetsdossiers en toetsplannen. | Op schema: Bij FGB wordt het facultair toetsbeleid stapsgewijs geïmplementeerd in de opleidingen. Bij SBE zijn extra uren per vak gecontinueerd voor verbeteren toetskwaliteit. De AACSB accreditaties Business en Accounting zijn behaald bij SBE. In het najaar heeft het EQUIS-accreditatiebezoek plaatsgevonden. | Gelijk aan plan: Het facultair toetsbeleid is in alle opleidingen van FGB geïmplementeerd. Toetsdossiers volgens opzet SBE zijn voltooid en het proces in relatie tot leerdoelen en eindtermen is geëvalueerd, bijgesteld en voltooid. |
6c. VU NT&L
Doelen 2023 behaald, financiële uitnutting in lijn met begroting | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp (x €1.000) | Begroting t/m 2023 | Realisatie | Nog te besteden middelen | Begroting 2024 |
---|---|---|---|---|
6c. VU NT&L | € 3.128 | € 3.599 | -/-€ 470 | € 956 |
Centraal | € 3.128 | € 3.599 | -/- € 470 | € 956 |
Onderwerp | Doel | Voortgang: gerealiseerd resultaat t/m 2023 | Vooruitblik: Beoogd resultaat 2024 |
---|---|---|---|
Centraal | |||
Network Teaching & Learning | Het opzetten en draaiende houden van het VU NT&L | Op schema: Door fusie in 2023 van VU NT&L en Learn! Academy is VU NT&L opgegaan in het nieuwe VU Centre for Teaching & Learning. Hiermee is een sterk fundament voor stabiliteit van activiteiten voor onderwijsinnovatie gerealiseerd. | Gelijk aan plan: Per 2024 is VU NT&L hét onderwijsinnovatiecentrum van de VU waarin wordt samengewerkt door diensten en faculteiten, waar onderwijsinnovatie, -advisering en -professionalisering hand in hand gaan en de mogelijkheden van het NU-gebouw ten volle benut worden. |
6d. Duurzame loopbaan
Doelen 2023 niet geheel behaald, financiële uitnutting blijft iets achter | Mate van realisatie | Uitnutting financieel |
---|
Onderwerp | Begroting t/m 2023 | Realisatie | Nog te besteden middelen | Begroting 2024 |
---|---|---|---|---|
6d. Duurzame loopbaan | € 1.101 | € 498 | € 603 | € 424 |
Decentraal | € 1.101 | € 498 | € 603 | € 424 |
Onderwerp | Doel | Voortgang: gerealiseerd resultaat t/m 2023 | Vooruitblik: Beoogd resultaat 2024 |
---|---|---|---|
Decentraal | |||
Carrièrelijn | Het belang van onderwijsprestaties benadrukken. Professionalisering past bij de rol van docenten zoals in het Raamwerk Onderwijsprestaties is vastgelegd. | Deels vertraagd: Bij SBE volgen docenten BKO en SKO trainingen en krijgen docenten Engels C1 training aangeboden. Een steeds groter aantal PhD-studenten heeft een startkwalificatie onderwijs. De evaluatie van de bevorderingscriteria zal in 2024 plaatsvinden. | Gelijk aan plan: Bij SBE volgen van Raamwerk Onderwijsprestaties, de startkwalificatie onderwijs voor PhD-studenten is afgerond en evaluatie van nieuwe bevorderingscriteria is afgerond. |