X Reflectie medezeggenschap op de inzet van de studievoorschotmiddelen VU

De gezamenlijke vergadering (GV) kijkt positief terug op hoe er in 2023 invulling is gegeven aan de studievoorschotmiddelen. In 2023 zet de in 2022 gemaakte inhaalslag op door COVID-19 veroorzaakte vertragingen door. Door de regelmatige informatiestroom was het voor de GV goed duidelijk waar de studievoorschotmiddelen aan werden besteed en hoe de voortgang verliep.

VU-breed zien we qua besteding, een realisatie van 79,2%. Dit betekent zowel een inhaalslag, als een inlossing op gedane beloftes. Op facultair niveau is een besteding van 105,2% gerealiseerd en de GV is hier zeer tevreden over. In totaal is er een besteding van 94,5% gerealiseerd, wat 102,2% van de externe beschikbare middelen betekent. Dat stemt de GV positief.

De GV heeft in 2023 meerdere malen bij het CvB uitgesproken, dat volledige besteding van de externe middelen prioriteit moet zijn, ook als dit tussentijdse wijzigingen van allocatie met zich meebracht. De GV was tevreden over de reactie van het CvB op deze wens.

Over het algemeen lopen investeringen op schema en naar tevredenheid van de GV. Wel ziet de GV een onderbesteding als het gaat om de investeringen op enkele specifieke gebieden. Eén van deze gebieden is de taalvaardigheid van studenten. Gezien de huidige maatschappelijke ontwikkelingen en aankomende veranderingen op het gebied van internationalisering, acht de GV het van groot belang dat juist hier voldoende wordt geïnvesteerd.

De gezamenlijke vergadering is zeer tevreden over de wijze waarop de medezeggenschap op centraal niveau betrokken wordt bij de voortgang het bestedingsproces van de studievoorschotmiddelen. Door op vragen en opmerkingen voelt de GV zich Qua informatievoorziening worden de regelmatige updates en de adequate reacties op vragen en opmerkingen voelt de GV zich goed geïnformeerd. . Op facultair niveau worden de GV’s ook actief betrokken bij de besteding van en reflectie op de studievoorschotmiddelen.

Na 2024 zullen de kwaliteitsgelden een in een andere vorm gegoten worden en het is nog niet precies duidelijk welke rol de medezeggenschap daarbij krijgt. Sinds 2023 is de GV met het CvB in gesprek om te zorgen dat ook na 2024 de medezeggenschap op een correcte manier betrokken blijft bij dit dossier.