Impact en strategische resultaten

Leven lang ontwikkelen

De VU heeft in 2022 verder gewerkt aan de inbedding van Leven Lang Ontwikkelen (LLO) om onderwijs voor professionals (nog beter) mogelijk te maken. Zo hebben we ons ingezet voor passende faciliteiten op onze campus, met als resultaat dat het onderwijs voor professionals vanaf 2023 geclusterd wordt in een speciale hub in het Nieuwe Universiteitsgebouw. Om onze naamsbekendheid te vergroten is in 2022 een grote bewustwordingscampagne rondom VU for Professionals gelanceerd. En het resultaat is al zichtbaar: de naamsbekendheid van ons aanbod voor professionals is gestegen, onder alumni zelfs met 36%. Vanaf juli 2022 konden professionals bovendien voor bepaalde opleidingen aan de VU een vergoeding ontvangen via de STAP-regeling. Daarnaast namen we in 2022 met twee programma’s deel aan de landelijke pilot Microcredentials; een digitaal certificaat voor een zelfstandig af te ronden onderwijseenheid. De eerste microcredentials worden in 2023 uitgereikt. In 2022 werd ook de aanvraag voor een LLO Katalysator toegekend vanuit het Nationaal Groeifonds, waar ook de VU onderdeel van uitmaakt en van waaruit we hopen nog meer te kunnen ontwikkelen (zie ook hoofdstuk 4, Impact en valorisatie ).

Duurzaamheid in het onderwijs

In samenwerking met de Green Office VU wordt doorgewerkt aan de Sustainable Course Inventory . Dit overzicht zet alle vakken aan de VU op een rij die volledig gericht zijn op duurzaamheid, of die gedeeltelijk over duurzaamheid gaan doordat duurzame aspecten zijn opgenomen in het vak. Op dit moment worden er minstens 307 vakken aan de VU gegeven die duurzaamheid behandelen. De Sustainability Course Inventory categoriseert ‘duurzaamheid’ op basis van de zeventien Sustainable Development Goals (SDG’s, duurzame ontwikkelingsdoelen) van de Verenigde Naties. Door middel van steekwoorden die gelinkt zijn aan iedere SDG worden vakken ingedeeld naar specifieke SDG’s. Op basis hiervan kunnen studenten in de Inventory vakken opzoeken die relevant zijn voor bepaalde SDG’s, om zo hun kennis over dat duurzaamheidsdoel te verbreden.

De inventarisatie wordt jaarlijks geactualiseerd. Op dit moment is het aanbod als volgt:

• Bachelor: 89 vakken waarin duurzaamheid behandeld wordt (in 2018: 67 vakken)

• Master: 140 vakken waarin duurzaamheid behandeld wordt (in 2018: 101 vakken)

• Minor: 60 vakken waarin duurzaamheid behandeld wordt (in 2018: 27 vakken)

• 18 overige vakken zoals in het honours- en post-academisch onderwijs

Studenten die hun curriculum willen aanvullen of extra studiepunten willen verdienen door meer vakken te volgen over duurzaamheid, kunnen de inventarisatie op een makkelijke manier via het web doorzoeken.

Studentsucces

In 2022 is veel gerealiseerd om het studentsucces te ondersteunen. Een greep uit de ontwikkelingen staat hieronder. Een aantal van de beschreven acties heeft tot doel om de juiste (toekomstige) student op de juiste plek te krijgen.

• Het contact met middelbare scholieren is verder ontwikkeld door intensivering van de samenwerking met AlfaGammapartners en een toename van het aantal studenthubs tot elf scholen.

• De online belevingsschil voor studiekiezers ‘Campus Online’ is doorontwikkeld en is nu geschikt voor gebruik door alle doelgroepen van de VU.

• In 2022 is de vernieuwde vragenlijst VU Studiekeuzecheck in gebruik genomen.

• Er heeft een succesvolle pilot plaatsgevonden voor een introductieprogramma voor de masteropleidingen. Deze pilot zal een vervolg krijgen.

• Het Vervolgtraject Studentbegeleiding heeft concrete doelen en acties opgeleverd voor de verbetering van de studentbegeleiding aan de VU. Een doel is bijvoorbeeld kennisdeling, een actie is het organiseren van maandelijkse netwerkbijeenkomsten en een jaarlijkse trainingsdag voor studentbegeleiders, voor hun professionele ontwikkeling.

• De organisatie rondom Career Services is opnieuw ingericht met een duidelijke taakverdeling tussen de faculteiten en VU-brede activiteiten als resultaat.

Daarnaast is actief gemonitord op de effecten van de maatregelen die zijn genomen om het studentsucces op peil te houden ondanks de coronacrisis, door onder andere te kijken naar behaalde studiepunten. Deze maatregelen zijn onder meer het verlagen van de norm van het bindend studieadvies (BSA) voor eerstejaars bachelorstudenten, en de zachteknipmaatregelen, waardoor studenten al kunnen beginnen aan de master zonder hun bachelor geheel te hebben afgerond. Uit de rapportages blijkt dat in het afgelopen studiejaar (2021-2022) in de bachelor gemiddeld minder studiepunten zijn behaald dan een jaar eerder (2020-2021), toen studenten over het algemeen beter scoorden dan in de periode voor corona. De reden hierachter is niet te achterhalen.

Studentenwelzijn

In 2022 is studentenwelzijn binnen de VU verder op de kaart gezet. Studentenwelzijn is bijvoorbeeld als thema opgenomen in de BKO, wat het bewustzijn van en de kennis over dit onderwerp onder (nieuwe) docenten vergroot. Het Student Wellbeing Point heeft in haar eerste jaar in totaal 500 studenten verder geholpen. De meeste studenten komen om hun verhaal kwijt te kunnen, omdat ze eenzaam zijn of omdat ze niet goed weten waar ze naartoe moeten met hun vragen. Het Student Wellbeing Panel, bestaande uit facultaire studentvertegenwoordigers, heeft inventarisaties gemaakt van welzijnsgerelateerde programma’s en activiteiten, en heeft een roadshow gehouden waarin alle ondersteunende services van de VU onder de aandacht van studenten zijn gebracht. Met deze roadshow zijn 5.000 studenten direct bereikt. Op de campus is ook een Mindfulnest geïnstalleerd, een cabine waarin studenten met mindfulnessoefeningen tot rust kunnen komen. Daarnaast is een Peer-to-coaching-programma ontwikkeld, dat studenten helpt elkaar te coachen op persoonlijke ontwikkeling en life skills. Dit programma wordt als pilot facultatief aangeboden aan eerste- en tweedejaars bachelorstudenten. De pilot wordt afgerond in de zomer van 2023.