Visie en kerncijfers

Net als onderwijs en onderzoek is valorisatie of impact creëren – kennisoverdracht voor de maatschappij – een kerntaak van de VU. Impact kent verschillende paden: ondernemerschap, samenwerking met externe partijen of deelname in het publieke debat bijvoorbeeld. Vanuit het speerpunt ondernemend en de ambitie impact door onderwijs en onderzoek van onze Strategie VU 2020-2026 hebben we de volgende doelen en ambities geformuleerd:

• Onderwijs, onderzoek en valorisatie zijn gelijkwaardige kerntaken en worden op hetzelfde niveau erkend en gewaardeerd.

• Ondernemerschap en een ondernemende houding zijn vanzelfsprekend bij onze studenten en medewerkers. We verkennen of we een universiteitsminor Ondernemerschap kunnen opzetten, waarin studenten in interdisciplinaire teams werken aan ondernemendheid.

• De VU-campus is een innovatiehub in Kenniskwartier Zuidas, de Amsterdamse Metropoolregio (MRA) en daarbuiten.

• Valoriserende activiteiten worden effectief en adequaat ondersteund.

Kerncijfers

De onderstaande tabel toont de kerncijfers voor valorisatie en impact van 2022, zoals ingediende patenten en het aantal licentieovereenkomsten dat is afgesloten. Postacademisch onderwijs is ook een vorm van valorisatie (zie hiervoor ook hoofdstuk 2, Onderwijs ). Daarnaast zijn er andere vormen van valorisatie die minder goed kwantitatief weer te geven zijn. Deze tabel geeft daarom geen compleet inzicht in onze valorisatie-activiteiten over de volle breedte. Zie hiervoor bijvoorbeeld de paragraaf over media-activiteiten en samenwerkingen in dit hoofdstuk.

Kerncijfers impact en valorisatie

Ingediende patenten

9

Nieuwe licentieovereenkomsten (kennis VU en VUmc uitlicenseren bedrijven)