Reflectie op de voortgang van de Kwaliteitsafspraken

Reflectie College van Bestuur

Als College van Bestuur zijn we trots op de voortgang die in 2022 is geboekt op deze grote lijst van initiatieven om het onderwijs aan de VU te verbeteren. Ondanks dat er begin 2022 nog coronamaatregelen golden, is er in 2022 een inhaalslag gemaakt in de realisatie van de ambities uit het kwaliteitsplan. Tevreden zijn we ook over de financiële realisatie: ten opzichte van het extern beschikbare budget van de studievoorschotmiddelen voor 2022 is 95% gerealiseerd. Daarmee loopt – net als voorgaande jaren – de overall besteding op schema.

Op alle zes kwaliteitsthema’s is veel voorgang geboekt. Door de invloed van Corona, kennen de activiteiten rondom activerend blended onderwijs (thema 1) en begeleiding van studenten (thema 2) nog wat vertraging. De activiteiten komen goed op gang, maar de besteding blijft nog iets achter. Ook is er voor sommige activiteiten minder animo dan we hadden verwacht, dit geldt bijvoorbeeld voor taalvaardigheidsactiviteiten voor studenten. Daarentegen zijn we verheugd om te zien dat op thema 5 – onderwijsfaciliteiten – de opgelopen vertraging uit eerdere jaren is ingelopen door de realisatie van de extra studiewerkplekken voor studenten.

We kunnen concluderen dat de inhoudelijke doelen in 2022 voor het overgrote deel behaald of nagenoeg behaald zijn en sommige zelfs voorlopen op de doelstellingen. We hebben er alle vertrouwen in dat de we de door ons gestelde doelen eind 2024 gaan halen.

Graag merken we nog op dat we het van het grootste belang vinden dat we de gerealiseerde uitbreidingen en verbetering kunnen continueren na 2024 en we de stijgende lijn kunnen voortzetten. We zijn content met de toezegging uit het bestuursakkoord dat de middelen voor verbetering van onderwijskwaliteit vanaf 2025 behouden blijven en worden toegevoegd aan de rijksbijdrage. We hopen dat de administratieve last die deze middelen met zich meebrengen vanaf 2025 daarmee verminderd wordt.

Reflectie Raad van Toezicht

De Raad van Toezicht is onder de indruk van de inmiddels geboekte resultaten op de verschillende thema’s en het enthousiasme waarmee gewerkt wordt aan verbetering van het onderwijs. De thema’s die zijn gekozen in het Kwaliteitsplan 2.0 zijn onverminderd van belang voor het verder verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. De Kwaliteitscommissie van de Raad van Toezicht is betrokken geweest bij de monitoring van de resultaten. De voortgang van kwaliteitsafspraken is een terugkerend onderwerp in elke reguliere vergadering van de Kwaliteitscommissie. De Kwaliteitscommissie onderstreept het belang van het scherp in de gaten houden van de uitputting van de studievoorschotmiddelen vanuit de wens de middelen volledig besteed te zien eind 2024. Daarbij complimenteert de Raad van Toezicht alle betrokkenen met alles wat in gang is gezet en de al bereikte resultaten die het onderwijs ten goede komen.

Reflectie medezeggenschap

Voor een reflectie van de medezeggenschap op de besteding van de studievoorschotmiddelen 2022, inclusief het daarbij gehanteerde proces, verwijzen wij naar bijlage 10 ‘Reflectie medezeggenschap op de inzet van de studievoorschotmiddelen VU’.