Ga naar website navigation Ga naar artikel navigatie Ga naar inhoud

Voortgang en realisatie

Financiële realisatie

In het Kwaliteitsplan 2.0 is in 2022 € 5,6m aan VU-brede initiatieven toegewezen en € 11,5m aan faculteiten, plus indexatie. De volgende tabel toont de realisatie 2022 in vergelijking met de begroting 2022 op basis van het Kwaliteitsplan VU 2.0, plus indexatie en aanvullende eigen middelen.

Realisatie 2022

STUDIEVOORSCHOTGELDEN VU 2022

Begroting

Realisatie

Besteding in

Kwaliteitsthema (bedragen in € x1.000)

2022

2022

% B2022/R2022

1. Onderwijsintensiteit

   

VU-breed

1.282

785

61,28%

Facultair

5.975

5.559

93,04%

Totaal thema 1 Onderwijsintensiteit

7.257

6.345

87,43%

2. Begeleiding studenten

   

VU-breed

205

108

52,60%

Facultair

1.454

1.042

71,62%

Totaal thema 2 Begeleiding studenten

1.659

1.149

69,28%

3. Studiesucces

   

VU-breed

715

427

59,68%

Facultair

1.435

1.186

82,65%

Totaal thema 3 Studiesucces

2.150

1.612

75,01%

4. Onderwijsdifferentiatie

   

VU-breed

195

195

100,00%

Facultair

1.024

783

76,50%

Totaal thema 4 Onderwijsdifferentiatie

1.220

979

80,27%

5. Onderwijsfaciliteiten

   

VU-breed

3.261

4.195

128,64%

Facultair

1.075

854

79,46%

Totaal thema 5 Onderwijsfaciliteiten

4.336

5.049

116,45%

6. Docentkwaliteit

   

VU-breed

1.684

1.693

100,55%

Facultair

1.394

618

44,36%

Totaal thema 6 Docentkwaliteit

3.078

2.311

75,10%

Totaal VU-breed

7.342

7.403

100,84%

Totaal Facultair

12.358

10.043

81,27%

TOTAAL STUDIEVOORSCHOTGELDEN 2022

19.699

17.446

88,56%

TOTAAL BESCHIKBAAR

18.444

18.444

94,59%

VERSCHIL T.O.V. BESCHIKBAAR

-1.256

997

 

Het beschikbare budget voor 2022 bedroeg € 18,4m, waarvan € 18,1m uit de Rijksbijdrage OCW en € 0,3m via de Universiteit van Amsterdam (bijdrage aan centrale VU-projecten in verband met de gezamenlijke faculteit Tandheelkunde). Het externe budget van € 18,4m, samen met een aanvulling uit eigen VU-middelen (€ 1,1m) en doorgeschoven onderbesteding uit 2019 tot en met 2021 (€ 157k), zorgen voor het begrote bedrag van € 19,7m. Hiervan is uiteindelijk een bedrag van € 17,4m besteed in 2022. Ten opzichte van het extern beschikbare budget van € 18,4m is 95% gerealiseerd, ten opzichte van de in begroting 2022 opgenomen 89%. 

Net als in voorgaande jaren, loopt de overall besteding van de studievoorschotmiddelen op schema. Per project of eenheid kan dit verschillen.

We zien dat er op alle 6 kwaliteitsthema’s veel voortgang is geboekt. Wanneer we kijken naar de onderbesteding, zien we zowel onderbestedingen op de VU-brede als facultaire projecten. Ook loopt de realisatie niet altijd gelijk met inhoudelijke voortgang. Ook door de invloed van Covid-19 aan het begin van het jaar was het niet altijd even opportuun was om te starten met deze projecten.

Voor thema 1 kent met name de activiteit activerende onderwijsvormen en blended learning een lagere besteding. Deze VU-brede middelen zijn op facultair niveau in projectvorm ingezet. Deze activiteiten kennen een langere aanlooptijd mede nog door de invloeden van corona aan het begin van 2022. Bij thema 2, begeleiding studenten, laat zien dat de activiteitengoed op gang komen, maar besteding achterblijft. Een deel van deze middelen worden ingezet voor het project LEARN, waarvoor ook andere middelen vanuit de kwaliteitsgelden worden ingezet. Thema 3 kent vooral een onderbesteding op de activiteit studiesucces taalvaardigheid. Hier zien we minder animo van studenten.

Hierbij hebben de faculteiten aangegeven dat zij de onderdelen van de plannen waarop tot nu toe vertraging is ontstaan alsnog willen uitvoeren in 2023 of in latere jaren. De VU-brede projecten hebben in 2022 een inhaalslag laten zien, met name de bestedingen op thema 5, Onderwijsfaciliteiten hebben de vertraging ingelopen die in 2021 was ontstaan. Dit komt vooral door de realisatie van extra studiewerkplekken, die eind 2022 zijn opgeleverd in de verbouwde bibliotheekvleugel.

Realisatie periode 2019-2022

STUDIEVOORSCHOTGELDEN VU 2022

BEGROTING

REALISATIE

BESTEDING IN %

Kwaliteitsthema (bedragen in € x1.000)

2019-2022

2019-2022

B19-22/R19-22

1. Onderwijsintensiteit

   

VU-breed

2.340

1.330

56,85%

Facultair

15.039

14.442

96,03%

Totaal thema 1 Onderwijsintensiteit

17.380

15.772

90,75%

2. Begeleiding studenten

   

VU-breed

531

373

70,27%

Facultair

3.003

2.410

80,27%

Totaal thema 2 Begeleiding studenten

3.534

2.783

78,76%

3. Studiesucces

   

VU-breed

2.268

1.900

83,78%

Facultair

4.305

3.347

77,76%

Totaal thema 3 Studiesucces

6.573

5.247

79,83%

4. Onderwijsdifferentiatie

   

VU-breed

829

834

100,53%

Facultair

2.858

2.103

73,59%

Totaal thema 4 Onderwijsdifferentiatie

3.687

2.937

79,65%

5. Onderwijsfaciliteiten

   

VU-breed

8.544

7.728

90,44%

Facultair

2.292

2.202

96,04%

Totaal thema 5 Onderwijsfaciliteiten

10.837

9.929

91,63%

6. Docentkwaliteit

   

VU-breed

4.961

4.984

100,46%

Facultair

3.080

2.009

65,23%

Totaal thema 6 Docentkwaliteit

8.041

6.993

86,97%

Totaal VU-breed

19.474

17.149

88,06%

Totaal Facultair

30.577

26.513

86,71%

TOTAAL STUDIEVOORSCHOTGELDEN 2022

50.050

43.662

87,24%

TOTAAL BESCHIKBAAR

46.882

46.882

93,13%

VERSCHIL T.O.V. BESCHIKBAAR

-3.169

3.220

 

Wanneer we kijken naar de periode 2019-2022 ligt het bestedingspercentage op 93% ten opzichte van het extern beschikbare budget en op 87% ten opzichte van de totale begroting. Over deze periode bedroeg het extern beschikbare budget € 46,9m, dat is aangevuld met € 3,2m aan eigen VU-middelen, waardoor de totale begroting € 50,1m bedroeg. Hier tegenover stond een totaal bedrag aan bestedingen over de periode 2019-2022 van € 43,7m. De totale onderbesteding over deze periode bedraagt € 3,2m ten opzichte van het beschikbare externe budget en € 6,4m ten opzichte van de totale begroting aan studievoorschotgelden.

De besteding is gelijkmatig over alle thema’s verdeeld, waarbij de besteding op thema 1, Onderwijsintensiteit, facultair een hogere besteding kent dan VU-breed. Dit gaat vooral om extra (junior)docenten. Ook thema 4 Onderwijsdifferentiatie en thema 5 Onderwijsfaciliteiten kennen, met name op de facultaire projecten een hoge besteding. Als we kijken naar de thema’s die een onderbesteding kennen, bestaat deze zowel in 2021 als in 2022. Als VU laten we op de grote onderwerpen, zoals meer docenten voor de klas, meer en betere studiefaciliteiten en VU-brede investeringen in de docentkwaliteit een hoog realisatiepercentage laten zien. Dat is reden tot veel tevredenheid, te meer omdat we desbetreffende projecten hebben weten te realiseren in een moeilijke periode die sterk is beïnvloed door de coronacrisis. Bij de inhoudelijke bespreking van deze thema’s zal hier een nadere toelichting op worden gegeven.

Vooruitblik besteding 2023-2024

STUDIEVOORSCHOTGELDEN VU 2022

BEGROTING

TOEWIJZING

TOEWIJZING

TOTAAL PLAN

Kwaliteitsthema (bedragen in € x 1.000)

2019-2022

2023

2024

2019-2024

1. Onderwijsintensiteit

    

VU-breed

2.340

1.034

517

3.891

Facultair

15.039

6.051

7.089

28.179

Totaal thema 1 Onderwijsintensiteit

17.380

7.085

7.606

32.070

2. Begeleiding studenten

    

VU-breed

531

124

200

855

Facultair

3.003

1.284

1.474

5.761

Totaal thema 2 Begeleiding studenten

3.534

1.408

1.675

6.617

3. Studiesucces

    

VU-breed

2.268

645

645

3.557

Facultair

4.305

1.526

1.922

7.753

Totaal thema 3 Studiesucces

6.573

2.171

2.567

11.310

4. Onderwijsdifferentiatie

    

VU-breed

829

191

191

1.212

Facultair

2.858

963

1.202

5.023

Totaal thema 4 Onderwijsdifferentiatie

3.687

1.154

1.394

6.235

5. Onderwijsfaciliteiten

    

VU-breed

8.544

5.197

2.297

16.038

Facultair

2.292

1.253

1.378

4.923

Totaal thema 5 Onderwijsfaciliteiten

10.837

6.450

3.675

20.961

6. Docentkwaliteit

    

VU-breed

4.961

1.851

1.915

8.727

Facultair

3.080

1.640

1.712

6.431

Totaal thema 6 Docentkwaliteit

8.041

3.491

3.626

15.158

Totaal VU-breed

19.474

9.042

5.764

34.280

Totaal Facultair

30.577

12.717

14.777

58.071

TOTAAL STUDIEVOORSCHOTGELDEN 2022

50.050

21.760

20.541

92.351

TOTAAL BESCHIKBAAR

46.882

19.474

21.979

88.335

VERSCHIL T.O.V. BESCHIKBAAR

-3.169

-2.286

1.438

-4.017

Naar verwachting zullen de totale studievoorschotmiddelen binnen de planperiode worden besteed. Tot en met 2022 is € 43,7m besteed (zie hierboven). In de begroting die gemaakt is voor de periode 2023-2024 van € 42m, gaan wij uit van een totale besteding van € 92,4m. In totaal zijn voor de periode 2019-2024 € 88,3m aan externe studievoorschotgelden beschikbaar. Daarnaast geldt dat de faculteiten hebben aangegeven dat zij naar verwachting de onderbesteding t/m 2022 in de komende jaren zullen inlopen, naast de uitvoering van de reguliere plannen voor de periode 2023–2024. Deze doorschuif is nog niet volledig verwerkt in de jaren 2023 en 2024, evenmin als een eventuele herinzet van de onderbesteding op de centrale middelen in de periode 2023 -2024. Beide punten zijn wel meegenomen in de totaal plan kolom 2019-2024.

Per saldo verwachten wij eind 2024 het volledige beschikbare bedrag aan studievoorschotgelden te hebben uitgegeven conform ons Kwaliteitsplan Onderwijs, met waarschijnlijk een overbesteding ten laste van eigen VU-middelen. wanneer alle voorgenomen plannen worden gerealiseerd, inclusief het inhalen van de onderbesteding over de jaren 2019 t/m 2022.

Wij vinden het belangrijk om de gerealiseerde uitbreidingen en verbeteringen te kunnen continueren, zodat studenten met of zonder studiebeurs hier ook in 2025 en verdere jaren van kunnen profiteren. We zijn dan ook verheugd met de afspraak in het Bestuursakkoord dat de middelen voor verbetering van onderwijskwaliteit behouden zullen blijven en worden toegevoegd aan onze rijksbijdrage. In 2023 zullen we in goed overleg met de medezeggenschap beginnen met de uitwerking van de plannen waarmee de bereikte resultaten tot en met 2024 kunnen worden geborgd voor de jaren daarna.

Inhoudelijke toelichting op bereikte resultaten per Kwaliteitsthema

Voor een helder overzicht van de totale voortgang geven we in deze paragraaf de resultaten op geaggregeerd niveau weer per subvoornemen binnen de 6 kwaliteitsthema’s. Hierbij maken we gebruik van de volgende aanduidingen die gelden als je over de breedte van de VU-brede plannen en facultaire plannen kijkt:

  • Op schema: het beoogd resultaat 2022 zoals geformuleerd in plan is behaald.

  • Deels vertraagd: beoogd resultaat is grotendeels behaald, maar nog klein deel niet. Dat wordt toegelicht in gerealiseerd resultaat.

  • Vertraagd: het beoogd resultaat is niet veranderd, maar we zijn er nog niet. Welke onderdelen wel en niet zijn gerealiseerd staat bij gerealiseerd resultaat.

  • Versneld: we hebben meer bereikt dan beoogd resultaat, hoeveel meer staat bij gerealiseerd resultaat.

  • Afgerond: beoogd resultaat is behaald en project afgerond

  • Afgeblazen: dit project is geannuleerd. Beoogd resultaat niet behaald. Bij gerealiseerd resultaat wordt toegelicht waarom.

Naast de voortgang blikken we ook vooruit. Ook hier kijken we per subvoornemen op hetzelfde geaggregeerde niveau als bij de terugblik. Hierbij maken we gebruik van de volgende aanduidingen die gelden als je over de breedte van de VU brede plannen en facultaire plannen kijkt:

  • Gelijk aan plan: het beoogd resultaat is nog steeds hetzelfde als in ons plan. Wellicht staat bij de voortgang aangegeven dat we iets achterlopen op schema, maar het einddoel blijft gelijk en realistisch om te behalen.

  • Bijstelling resultaat: door vertraging of door een inhoudelijke koerswijziging is het beoogd resultaat eind 2024 gewijzigd. Hier staat het bijgestelde resultaat weergegeven.

Thema 1 Onderwijsintensiteit

1a. Meer docenten

Doelen 2022 behaald, financiële uitnutting in lijn met begroting

  Mate van realisatie

Uitnutting financieel

Onderwerp

(x €1.000)

Begroting

t/m 2022

Realisatie
 t/m 2022

Nog te besteden middelen
 2019-2022

Begroting 2023

Begroting 2024

1a. Meer docenten

€ 3.511

€ 3.486

-/-€ 346

€ 3.755

€ 4.478

Decentraal

€ 3.511

€ 3.486

-/-€ 346

€ 3.755

€ 4.478

Onderwerp

Doel

Voortgang:

gerealiseerd resultaat t/m 2022

Vooruitblik:

Beoogd resultaat 2024

Decentraal

Intensiteit onderwijs

De intensiteit van het onderwijs verhogen en tegelijkertijd de werkdruk voor docenten verlagen.

Op schema: inzet studentassistenten in het onderwijs, extra werkcolleges

Gelijk aan plan: inzet van studentassistenten is geëvalueerd en eventueel bijgesteld.

Juniordocenten

Het doel is om activerend onderwijs van hoog niveau aan te bieden.

Op schema: Juniordocenten zijn aangesteld om practica en werkgroepen te verzorgen. Bij de meeste faculteiten is het aantal aangestelde docenten gelijk aan of hoger dan het beoogd resultaat.

Bijstelling resultaat: Nog meer juniordocenten dan nu zijn aangesteld om practica en werkgroepen te verzorgen, iets minder dan oorspronkelijk beoogd vanwege hogere kosten per docent. Volledige budget wordt ingezet op aanstellen juniordocenten.

1b. Meer activerende onderwijsvormen

Doelen 2022 behaald, financiële uitnutting blijft iets achter

  Mate van realisatie

Uitnutting financieel

Onderwerp

(x €1.000)

Begroting

t/m 2022

Realisatie
 t/m 2022

Nog te besteden middelen
 2019-2022

Begroting 2023

Begroting 2024

1b. Activerend blended onderwijs

€ 3.746

€ 2.859

€ 887

€ 3.330

€ 3.126

Centraal

€ 1.282

€ 786

€ 496

€ 1.034

€ 516

Decentraal

€ 2.464

€ 2.073

€ 391

€ 2.296

€ 2.610

Onderwerp

Doel

Voortgang:

gerealiseerd resultaat t/m 2022

Vooruitblik:

Beoogd resultaat 2024

Centraal

Activerend blended onderwijs

De intensiteit van het onderwijs verhogen en tegelijkertijd de werkdruk voor docenten verlagen.

Op schema: In elke faculteit worden opleidingsdirecteuren/coördinatoren ondersteund bij het maken van een blended curriculum en in het verlengde daarvan krijgen docenten ondersteuning. De mate waarin een opleiding blended wordt ingericht verschilt sterk.

Gelijk aan plan: Per 2024 is een groot deel van de curricula geheel of deels blended ingericht. Per 2024 is de benodigde ondersteuning bij blended learning geborgd binnen de universiteit.

Decentraal

Activerend Onderwijs

De ambitie is om een volledig pakket aan educatieve vormen te ontwikkelen, inclusief een blended learning approach die aansluit bij de onderwijsvisie van de VU.

Op schema: Bij alle faculteiten zijn steeds meer vakken volgens een activerende en blended benadering vormgegeven. Bij GNK zijn twee projecten met actievere en intensievere onderwijsvormen afgerond. FSW heeft heroverweging van de kern van twee opleidingen doorgeschoven naar 2023.

Gelijk aan plan: Activerend onderwijs is een integraal onderdeel van het facultaire aanbod.

Thema 2 Studentbegeleiding

2a. Versterken studieadvies

Doelen 2022 behaald, financiële uitnutting blijft iets achter

  Mate van realisatie

Uitnutting financieel

Onderwerp

(x €1.000)

Begroting

t/m 2022

Realisatie
 t/m 2022

Nog te besteden middelen
 2019-2022

Begroting 2023

Begroting 2024

2a. Versterken studieadvies

€ 308

€ 161

€ 217

€ 300

€ 385

Centraal

€ 25

€ -

€ 31

€ -

€ 24

Decentraal

€ 284

€ 161

€ 186

300

€ 361

Onderwerp

Doel

Voortgang:

gerealiseerd resultaat t/m 2022

Vooruitblik:

Beoogd resultaat 2024

Centraal

Kwaliteit studieadvies

Professionaliseren van studieadviseurs

Op schema: Op dit moment volgen 7 deelnemers de leergang (groep sept 2022-juni 2023). Eind 2022 zijn er in totaal 10 certificaten behaald.

Gelijk aan plan: Per 2024 hebben we 30 nieuwe BKS (basiskwalificatie studieadviseur) gerealiseerd

Decentraal

Versterken studieadvies

Meer en betere begeleiding studenten

Op schema: De capaciteit voor studieadvies is verder uitgebreid, de informatievoorziening is versterkt en er zijn concrete activiteiten voor begeleiding en professionele ontwikkeling geïmplementeerd in het onderwijs.

Gelijk aan plan: De capaciteit en kwaliteit van het studieadvies is gerealiseerd en geconsolideerd.

2b. Meer mentoren/tutoren

Doelen 2022 niet geheel behaald, financiële uitnutting blijft iets achter

Mate van realisatie

Uitnutting financieel

Onderwerp

(x €1.000)

Begroting

t/m 2022

Realisatie
 t/m 2022

Nog te besteden middelen
 2019-2022

Begroting 2023

Begroting 2024

2b. Meer mentoren/tutoren

€ 1.102

€ 775

€ 331

€ 905

€ 1.029

Decentraal

€ 1.102

€ 775

€ 331

€ 905

€ 1.029

Onderwerp

Doel

Voortgang:

gerealiseerd resultaat t/m 2022

Vooruitblik:

Beoogd resultaat 2024

Decentraal

Mentoraat of tutoraat versterken/vergroten

Mentoraat/tutoraat professioneler en duurzamer maken, capaciteit uitbreiden

Deels vertraagd: Bij de meeste faculteiten loopt dit op schema: er is extra menskracht ingehuurd voor tutoraat en mentoraat en er zijn coördinatoren hiervoor aangesteld. Bij een aantal faculteiten is het programma geëvalueerd en vernieuwd.

Gelijk aan plan: Mentor en tutorprogramma’s zijn geëvalueerd en verbeterd. De studievaardighedenlijn bij RCH wordt succesvol in alle bacheloropleidingen ingezet.

2c. Begeleiding specifieke studentgroepen

Doelen 2022 niet geheel behaald, financiële uitnutting blijft iets achter

Mate van realisatie

Uitnutting financieel

Onderwerp

(x €1.000)

Begroting

t/m 2022

Realisatie
 t/m 2022

Nog te besteden middelen
 2019-2022

Begroting 2023

Begroting 2024

2c. Begeleiding specifieke studentgroepen

€ 247

€ 155

€ 202

€ 204

€ 260

Centraal

€ 174

€ 108

€ 126

€ 124

€ 175

Decentraal

€ 67

48

€ 76

€ 80

€ 85

Onderwerp

Doel

Voortgang:

gerealiseerd resultaat t/m 2022

Vooruitblik:

Beoogd resultaat 2024

Centraal

Studeren met een functiebeperking

De algemene toegankelijkheid voor studenten met een beperking verbeteren, incl. verbetering informatievoorziening en inclusiviteit van het onderwijs

Deels vertraagd: Het VU brede online Infopunt Studeren met Functiebeperking (SMF) voor aankomende en zittende studenten en medewerkers is gelanceerd. Het Infopunt monitort en fungeert als vliegwiel, voor het verder optimaliseren van de digitale en fysieke toegankelijkheid van de VU. Het projectteam Studeerbaarheid heeft in concept de uitgangspunten voor inclusief onderwijs en toetsing geformuleerd en de 1e fase doorlopen in de ontwikkeling van een professionaliseringsaanbod voor docenten.

Gelijk aan plan: Per 2024 is de algemene toegankelijkheid van de VU geoptimaliseerd en per 2024 is sprake van meer flexibiliteit in onderwijs- en toetsingsvormen, zodat deze beter aansluiten bij behoeften van (groepen) studenten.

Decentraal

Begeleiden specifieke studentgroepen

Ondersteuning specifieke studentgroepen is geborgd

Op schema: begeleiding en coördinatie van studentondersteuning is opgezet, waarin welzijn en specifieke studentgroepen een belangrijke plaats vervullen. Er is diversiteitsbeleid ontwikkeld op facultair niveau.

Gelijk aan plan: In 2024 hebben wij de begeleiding van specifieke studentgroepen geborgd.

Thema 3 Studiesucces

3a. Overgang vo-wo

Doelen 2022 niet geheel behaald, financiële uitnutting in lijn met begroting

Mate van realisatie

Uitnutting financieel

Onderwerp

(x €1.000)

Begroting

t/m 2022

Realisatie
 t/m 2022

Nog te besteden middelen
 2019-2022

Begroting 2023

Begroting 2024

3a. Overgang vo-wo

€ 202

€ 231

€ 91

€ 212

€ 224

Decentraal

€ 202

€ 231

€ 91

€ 212

€ 224

Onderwerp

Doel

Voortgang:

gerealiseerd resultaat t/m 2022

Vooruitblik:

Beoogd resultaat 2024

Decentraal

Overgang vo-wo

De overgang van VO naar WO versoepelen en studiekeuzebegeleiding zo organiseren dat een student zich zo vroeg en goed mogelijk aan zijn opleiding kan binden.

Deels vertraagd: Bij faculteiten is ingezet op het evalueren van de matching, zijn studiekeuzeactiviteiten uitgebreid en zijn programma’s uitgevoerd om een kickstart te maken in de opleiding. De inventarisatie voor een academische ALO is afgerond: deze blijkt nu niet levensvatbaar. Bij geneeskunde is ook in het tweede jaar gestart met programmatisch toetsen. De ontwikkeling van de app voor programmatisch toetsen is nog in uitvoering.

Gelijk aan plan: Matching en studiekeuzeactiviteiten zijn geëvalueerd en waar mogelijk verbeterd. Succesvolle activiteiten in het eerste jaar zijn opgenomen als standaard onderdelen.

3b. Mixed Classroom

Doelen 2022 niet geheel behaald, financiële uitnutting blijft iets achter

Mate van realisatie

Uitnutting financieel

Onderwerp

(x €1.000)

Begroting

t/m 2022

Realisatie
 t/m 2022

Nog te besteden middelen
 2019-2022

Begroting 2023

Begroting 2024

3b. Mixed Classroom

€ 82

€ 59

€ 76

€ 64

€ 84

Centraal

€ 20

€ 46

-/- € 5

€ 20

€ 20

Decentraal

€ 61

€ 12

€ 81

€ 43

€ 63

Onderwerp

Doel

Voortgang:

gerealiseerd resultaat t/m 2022

Vooruitblik:

Beoogd resultaat 2024

Centraal

Mixed Classroom voor studenten

VU breed aanbod voor studenten ontwikkelen ter ondersteuning van het onderwijsconcept van Mixed Classroom

Op schema: De iets vertraagde evaluatie (vanwege de exchange-stop door Covid lockdowns) voor Unpack your Study Abroad (UYSA) 2022 zal per februari 2023 gaan lopen. Op dit moment zijn rond de 1050 studenten enrolled in de UYSA Canvasmodule. Deze online module is volledig volgens het MC-model ontworpen en het fungeert tevens als interventie binnen dit model. De modules zijn geïntegreerd in het programma rondom exchange. In het deelproject MC and Student Integration (voorheen Integration Masters) wordt in de herfst en lente introducties aandacht besteed aan MC thema's zoals interculturele communicatie. Ook maken studenten kennis met het MC model. Er is op verschillende manieren met studieverenigingen gewerkt aan bewustzijn over inclusiviteit en voor aantal opleidingen/programma's is er MC aanbod beschikbaar buiten het onderwijs (bv. AUC: alle studenten krijgen in introperiode MC-workshops). Het verschilt per faculteit hoe expliciet MC wordt doorgevoerd. In bijna elk faculteitsplan komt het thema of de naam terug.

Gelijk aan plan: Per 2024 weten alle studenten weten wat het Mixed Classroom model hun brengt en van hen vraagt. Ook buiten het onderwijs is er Mixed Classroom aanbod voor studenten (informatie, workshops).

Decentraal

Mixed Classroom

Implementatie onderwijsconcept Mixed Classroom in vakken of opleidingen

Deels vertraagd: Een groep docenten heeft de training Mixed Classroom gevolgd en het mixed-classroommodel is bij een aantal opleidingen en vakken geïmplementeerd. Er is wat vertraging doordat in de context van covid dit niet altijd nuttig was.

Gelijk aan plan: Mixed-classroomconcept is verder ontwikkeld en geïmplementeerd en onderdeel van de onderwijscultuur

3c. Taalvaardigheid studenten

Doelen 2022 niet geheel behaald, financiële uitnutting blijft fors achter

Mate van realisatie

Uitnutting financieel

Onderwerp

(x €1.000)

Begroting

t/m 2022

Realisatie
 t/m 2022

Nog te besteden middelen
 2019-2022

Begroting 2023

Begroting 2024

3c. Taalvaardigheid studenten

€ 220

€ 59

€ 275

€ 163

€ 179

Centraal

€ 157

€ 50

€ 201

€ 99

€ 99

Decentraal

€ 63

€ 19

€ 74

€ 64

€ 80

Onderwerp

Doel

Voortgang:

gerealiseerd resultaat t/m 2022

Vooruitblik:

Beoogd resultaat 2024

Centraal

Taalvaardigheid studenten

Versterken van de communicatieve en taalvaardigheden van studenten door het aanbieden van (extra-curriculaire) taalcursussen, taalondersteuning en leerlijnen communicatieve vaardigheden Engels en Nederlands

Deels vertraagd: De nieuwe taalstrategie is vastgesteld. Deze bouwt voort op het eerdere taalbeleid. De cursussen Basic Dutch on Campus en Academisch Nederlands Plus zijn ook dit jaar verzorgd voor een flink aantal studenten. Het aantal is echter lager dan beoogd. BDoC trekt zo'n 350 studenten per jaar (ipv de beoogde 500). Ook AcNedPlus trok minder studenten dan de beoogde 60 doordat het ingewikkeld is de doelgroep te bereiken en Corona nog speelde. Twaalf studenten hebben de cursus gevolgd. Daarnaast is een Schrijfcentrum opgezet, waar studenten onder begeleiding van hogerejaars hun academische schrijfvaardigheid kunnen verbeteren; er is een pilot opgezet bij FSW. Ook is een docentenmodule ontwikkeld van ELS (English Language Support) online, waarmee niet-taaldocenten gemakkelijker feedback kunnen geven op taalfouten van studenten in het Engels. Als laatste is ook een cursus Nederlands voor FSW gerealiseerd: Koetjes en Kalfjes.

Gelijk aan plan: Per 2024 zijn taalcursussen aan studenten ingebed in de reguliere lijn en communicatiekanalen.
 Per 2024 bieden alle opleidingen leerlijnen communicatieve en taalvaardigheden aan in hun curriculum.

Decentraal

Taalvaardigheid studenten

Engelse en Nederlandse taalvaardigheden van (internationale) studenten verbeteren

Deels vertraagd: Er zijn cursussen en trainingen verzorgd, maar het blijkt lastig voldoende studenten een taalcursus te laten volgen. Bij één faculteit wordt het beoogd resultaat bijgesteld en de middelen in afstemming met de GV anders ingezet. Verder is facultair taalbeleid opgestart, zijn taaleisen opgesteld en is een taalcoach ingezet.

Gelijk aan plan: De aandacht voor taalvaardigheid en onder studenten is integraal onderdeel van het onderwijs aan studenten door adequaat aanbod van taalonderwijs.

3d. Informatievoorziening studiekeuzes

Doelen 2022 behaald, financiële uitnutting in lijn met begroting

  Mate van realisatie

Uitnutting financieel

Onderwerp

(x €1.000)

Begroting

t/m 2022

Realisatie
 t/m 2022

Nog te besteden middelen
 2019-2022

Begroting 2023

Begroting 2024

 

3d. Informatievoorziening studiekeuzes

€ 80

€ 48

€ 61

€ 84

€ 86

 

Decentraal

€ 80

€ 48

€ 61

€ 84

€ 86

 

Onderwerp

Doel

Voortgang:

gerealiseerd resultaat t/m 2022

Vooruitblik:

Beoogd resultaat 2024

Decentraal

Keuze masteropleiding

Studenten beter informeren over de keuze voor de masteropleiding.

Op schema: de masterdag heeft in 2022 weer on campus plaats gevonden, de voorlichting aan 2e en 3e jaars is geïntensiveerd en de AUC master database is online. Komend jaar bepalen de opleidingen welke elementen ze van de masterdag willen behouden en of ze daar nog eigen activiteiten aan willen toevoegen.

Gelijk aan plan: Verbeteringen in de masterdagen en events zijn doorgevoerd en studenten beschikken over adequate informatie over (doorstroom)masters.

3e. Overstap arbeidsmarkt

Doelen 2022 behaald, financiële uitnutting in lijn met begroting

  Mate van realisatie

Uitnutting financieel

Onderwerp

(x €1.000)

Begroting

t/m 2022

Realisatie
 t/m 2022

Nog te besteden middelen
 2019-2022

Begroting 2023

Begroting 2024

3e. Overstap arbeidsmarkt

€ 1.067

€ 848

€ 714

€ 1.149

€ 1.364

Centraal

€ 98

€ 10

€ 111

€ 96

€ 96

Decentraal

€ 970

€ 838

€ 603

€ 1.054

€ 1.269

Onderwerp

Doel

Voortgang:

gerealiseerd resultaat t/m 2022

Vooruitblik:

Beoogd resultaat 2024

Centraal

Career Services

Studenten beter ondersteunen bij overstap arbeidsmarkt middels career offices/services

Op schema: Binnen elke faculteit is er iemand aangesteld om zich te richten op de Career Services. Er is nog niet binnen elke faculteit een basisaanbod, maar er wordt wel aan gewerkt om dit te realiseren. Uit de studievoorschotmiddelen is de licentie van 123test betaald. 123test is beschikbaar voor alle studenten van de VU. Ook zijn er sollicitatiefilmpjes gemaakt voor alle studenten van de VU vanuit de studievoorschotmiddelen. ITEA en TECH020 zijn ook afgelopen jaar georganiseerd en is een event waar internationale als internationaal georiënteerde studenten naar toe kunnen.

Elke zes weken vond er een interfacultair career services overleg plaats waarin elke faculteit deelnam. Tijdens deze overleggen werd er o.a. kennis gedeeld.

Gelijk aan plan: Elke faculteit voorziet in een aanbod van career services voor elke student, bestaande uit drie componenten (bewustwording, competenties, netwerken).
 Op elke faculteit is een medewerker of contactpersoon voor career services, die tevens participeert in het interfacultaire careersoverleg.
 De services worden waar relevant ook Engelstalig aangeboden.
 ITEA en TECH020 zijn open voor alle studenten.
 Het interfacultair overleg career services heeft een prominente rol in het delen van best practices en in het doorontwikkelen van VU aanbod.

Decentraal

Aansluiting arbeidsmarkt

Studenten beter voorbereiden op de overstap naar de arbeidsmarkt

Op schema: Er zijn binnen faculteiten vele activiteiten ontplooid om studenten beter voor te bereiden op de overstap naar de arbeidsmarkt: carrièredagen nieuwe stijl, update alumni-pagina’s op de website, uitbreiding online aanbod Career Services, herzien alumni-beleid, organisatie van alumni-events, werken met portfolio’s in de masters met onder meer loopbaangerichte competenties, uitbreiding van stagemogelijkheden in bachelor- en masterprogramma’s, meer aandacht voor vaardigheden in het curriculum, breed aanbod van services voor studenten in samenwerking met het werkveld, werkveldadviesraden voor het curriculum.

Gelijk aan plan: Faculteiten voorzien in een aanbod van career services voor elke student.

3f. Evidence based onderwijs

Doelen 2022 behaald, financiële uitnutting in lijn met begroting

  Mate van realisatie

Uitnutting financieel

Onderwerp

(x €1.000)

Begroting

t/m 2022

Realisatie
 t/m 2022

Nog te besteden middelen
 2019-2022

Begroting 2023

Begroting 2024

3f. Evidence based onderwijs

€ 242

€ 134

-/- € 8

€ 238

€ 342

Centraal

€ 232

€ 134

-/- € 18

€ 227

€ 227

Decentraal

€ 10

€ -

€ 10

€ 11

€ 115

Onderwerp

Doel

Voortgang:

gerealiseerd resultaat t/m 2022

Vooruitblik:

Beoogd resultaat 2024

Centraal

VU Analytics

Versterken van evidence based onderwijs, begeleiding van studenten en onderwijsbeleid dankzij inzichten uit VU Analytics.

Op schema: VU Analytics heeft afgelopen periode een enorme inhaalslag gemaakt. De personele bezetting is meer op orde. VU Analytics heeft bijgedragen aan de aanbesteding, ontwikkeling en implementatie van de studiekeuzecheck en heeft monitoring rondom Corona uitgevoerd. Er is samenwerking met de wetenschappers van het Amsterdam Center for Learning Analytics (ACLA ) van de VU op het gebied van plan for success en verdere ontwikkeling. Ook is er samenwerking met VUture Proof, duurzame bedrijfsvoering en onderwijs (met het Green Office). Er is een goede borging van de infrastructuur en standaard dashboarding ter ondersteuning van het onderwijs (beleid, faculteiten en CvB). De samenwerking met ACLA om op individuele basis studenten te adviseren loopt goed. VU Analytics ondersteunt het international office in hun data behoefte. Alle initiatieven dragen bij aan meer data-geïnformeerd beleid binnen de VU.

Extra doelen: Het gebruik van de analyses en inzichten neemt toe. Er zijn per 2024 Evidence based persoonlijke adviezen en studentbegeleiding voor studenten en docenten (op basis van toestemming) beschikbaar.
De inbedding van prognoses in de ontwikkeling van onderwijsbeleid worden gebruikt om proactief en gericht te voorzien in de onderwijsbehoefte van onze studenten. VU Analytics is een boegbeeld van data-analyses binnen het hoger onderwijs. Daarnaast zal er intensiever samengewerkt gaan worden met de wetenschappers binnen en buiten de VU.

Decentraal

Evidence based onderwijs

Evalueren effectiviteit onderwijswijzigingen mbv Student Analytics

Op schema: Het eerste artikel over de implementatie van BL binnen FGB wordt binnenkort gepubliceerd. Het vervolgonderzoek loopt. Met de onderzoekers is op regelmatige basis contact over de implementatie van de bevindingen in de FGB-opleidingen.

Gelijk aan plan: Aanpassingen in het onderwijs zijn geëvalueerd en verbeterpunten geformuleerd.

3g. Studentenwelzijn

Doelen 2022 geheel behaald, financiële uitnutting blijft iets achter

Mate van realisatie

Uitnutting financieel

Onderwerp

(x €1.000)

Begroting

t/m 2022

Realisatie
 t/m 2022

Nog te besteden middelen
 2019-2022

Begroting 2023

Begroting 2024

3g. Studentenwelzijn

€ 254

€ 223

€ 116

€ 260

€ 286

Centraal

€ 206

€ 185

€ 79

€ 201

€ 201

Decentraal

€ 47

€ -

€ 73

€ 59

€ 85

Onderwerp

Doel

Voortgang:

gerealiseerd resultaat t/m 2022

Vooruitblik:

Beoogd resultaat 2024

Centraal

Studentenwelzijn

Bevorderen studentenwelzijn

Op schema: De VU Vision on Wellbeing werd in juni 2022 vastgesteld door het CvB. Die staat op vu.nl/studentenwelzijn en is gecommuniceerd naar diensten en faculteiten. De health & wellbeing week in november 2022 trok twee keer zoveel studenten dan in 2021 en werd zeer goed geëvalueerd. Het platform voor sociale binding was al ingericht in de vorm van de UniLife app. Daarnaast werken we nauw samen met onder andere Sociale Campus om sociale binding te bevorderen. Zo zijn we ook bezig met het opzetten van een 'Mindful Library' waarin studenten en medewerkers elkaar kunnen vinden voor meditatie, mindfulness, workshops etc. Vorderingen zijn gemaakt in de ontwikkeling van signaleringstool voor docenten en studentbegeleiders. Informatie over studentenwelzijn is toegevoegd aan de BKO. Er zijn in 2022 in totaal zes rondes geweest waarin studenten van studieverenigingen opgeleid zijn tot vertrouwenspersonen. Er zijn gesprekken gevoerd met vertegenwoordigers van specifieke groepen studenten over hun behoeften.

Gelijk aan plan: Per 2024 werkt de VU vanuit een integrale aanpak verder aan het welzijn van haar studenten, uitgaande van een inspirerende visie en uitgebreide, adequate informatie over studentenwelzijn. Er wordt jaarlijks een health & wellbeing week voor de studenten op de VU campus georganiseerd, er is een platform ingericht dat de sociale binding van studenten met elkaar en met de VU bevordert, er zijn tools beschikbaar voor docenten en studentbegeleiders ter bevordering van preventie en vroegsignalering van studiestress en –vertraging, (specifieke) behoeften van (groepen) studenten zijn onderdeel van de kwaliteitscriteria bij onderwijsinnovatie en er zijn waarborgen ontwikkeld voor een veilig en inclusief studieklimaat binnen de VU.

Caring Universities

eHealth interventies ontwikkelen voor studenten

Versneld:Caring Universities is een samenwerkingsinitiatief dat het psychisch welzijn van studenten wil vergroten. Er is een nieuwe samenwerkingsovereenkomst opgesteld per 1 september2022 die 3 jaar loopt. In deze periode wordt het consortium van samenwerkende universiteiten versterkt en uitgebreid. Momenteel werken we samen met 8 partners, in de toekomst wellicht meer. De VU heeft momenteel 8 verschillende programma’s en interventies en werkt ernaartoe om in totaal 13 eigen programma’s te hebben. Er is een doorlopende poule aan studentcoaches die binnenkort ook geworven gaan worden bij andere universiteiten, zoals die in Leiden en Rotterdam. De jaarlijkse welzijnsmetingen lopen en daar wordt ook over gerapporteerd.

Gelijk aan plan: Er is een infrastructuur gebouwd met daarin minimaal zes verschillende interventies, een doorlopende poule aan studentcoaches en jaarlijkse metingen, die desgewenst internationaal vergeleken kunnen worden.

Goal Setting

Uitrollen van een goal setting-interventie met als doel om het welzijn en studiesucces van studenten te verhogen en uitval tegen te gaan.

Deels vertraagd: De Studiekeuze­check is afgerond en is per 1 oktober 22 onderdeel van het aanmeldproces van de VU. Het SKC- rapport is nu gereed voor inbedding in Discover/Explore Your VUture. De contacten met C&M zijn gelegd, zodat de teksten van Explore/Discover kunnen worden aangepast (meer afgestemd met VU-visie) en uitgebreid met teksten m.b.t. inbedding SKC-rapport. Studenten beschikken zelf ook over de resultaten van de Studiekeuzecheck en kunnen deze desgewenst inbrengen bij een gesprek met de studieadviseur.

Bijstelling: De algemene goal setting-interventie van EUR-RSM wordt omgezet naar goal setting. Concreet wordt nu beoogd de impact van de VU Studiekeuzecheck­vragenlijst (SKC) te verhogen door gedurende het 1e bachelorjaar de SKC herhaald in te zetten en te koppelen aan studiekeuzecoaching. Per 2024 moeten alle studenten die voor de keuze van studieswitch of studieuitval staan, gebruik kunnen maken van de SKC bij gesprekken met de studieadviseur.

Decentraal

Sociale veiligheid

Sociale veiligheid vergroten door ontwikkelen van beleid en richtlijnen, tools en trainingen voor studenten en docenten.

Deels vertraagd: De #zouikwatzeggen-app is binnen opleiding GNK geïmplementeerd. De app wil het makkelijker maken om grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer van ziekenhuizen aan de orde te stellen. Amsterdam UMC heeft de app breed geïmplementeerd.

Gelijk aan plan: ij GNK is beleid sociale veiligheid en passend trainingsaanbod in samenwerking met een alliantiepartner en met affiliatieziekenhuizen ontwikkeld en geïmplementeerd.

Studentbetrokken- heid

Het doel is om hier de algehele studentbetrokkenheid te vergroten

Vertraagd: er zijn activiteiten georganiseerd voor een goede terugkeer naar de campus na COVID. De koppeling van sociale activiteiten met het mentoraat kan sterker.

Gelijk aan plan: Bij FGW hebben we een geolied systeem van studentbetrokkenheid, een community of learners

Thema 4 Onderwijsdifferentiatie

4a. Versterken profiel

Doelen 2022 niet geheel behaald, financiële uitnutting in lijn met begroting

Mate van realisatie

Uitnutting financieel

Onderwerp

(x €1.000)

Begroting

t/m 2022

Realisatie
 t/m 2022

Nog te besteden middelen
 2019-2022

Begroting 2023

Begroting 2024

4a. Versterken profiel

€ 555

€ 507

€ 231

€ 607

708

Centraal

€ 195

€ 195

€ 0

€ 191

€ 191

Decentraal

€ 360

€ 312

€ 231

€ 416

€ 516

Onderwerp

Doel

Voortgang:

gerealiseerd resultaat t/m 2022

Vooruitblik:

Beoogd resultaat 2024

Centraal

Community Service Learning

De mogelijkheden voor studenten uitbreiden om via Community Service Learning hun kennis in te zetten voor het oplossen van prangende maatschappelijke vraagstukken.

Op schema:Alle bachelorstudenten hebben de mogelijkheid om te participeren in de universitaire CSL  minor Global Health. Daarnaast hebben alle masterstudenten de mogelijkheid te participeren in de interdisciplinaire CSL-module, bestaande uit twee keuze­cursussen. Binnen alle faculteiten zijn er mogelijkheden voor studenten om Community Service Learning als onderdeel van het curriculum te doen. Het aanbod breidt zich uit.

Gelijk aan plan: Per 2024 hebben alle studenten de mogelijkheid om aan CSL deel te nemen en is een model voor verduurzaming van CSL binnen de VU opgesteld.

A Broader Mind

De VU wil haar studenten de mogelijkheid bieden om zich op academisch, persoonlijk en maatschappelijk vlak, breder te ontwikkelen: studenten toerusten om in deze wereld succesvol en betekenisvol te kunnen zijn.

Op schema: Alle tweedejaars Bestuur- en Organisatiewetenschappen en deelnemers aan de minor Praktische Filosofie volgen verplicht de Broader Mind Course. Bij tandheelkunde wordt de Broader Mind Course opgenomen in tweede jaar i.p.v. in eerste jaar, omdat het daar beter past in de opbouw van het curriculum en in de ontwikkeling van studenten. 500 studenten hebben deelgenomen aan de Broader Mind Course. Verschillende faculteiten en opleidingen hebben programma’s waarin studenten werken aan hun persoonlijke ontwikkeling, maatschappelijke oriëntatie en academische ontwikkeling. Voorbeelden zijn de leerlijn Persoonlijke en Professionele Ontwikkeling bij RCH en de Broaden your Horizon bij SBE. Op de website (Toolbox) worden voorbeelden getoond om docenten te inspireren.

Bijstelling: Per 2024 nemen jaarlijks 1000 studenten deel aan de ABMcourse, zijn de ABM eindtermen opgenomen in alle bacheloropleidingen, is de toolbox goed gevuld met een variatie aan goede voorbeelden. Voor masterstudenten zal het onderwijsaanbod later worden gerealiseerd.

Decentraal

Ontwikkeling van leerlijnen

Ontwikkeling en integratie van leerlijnen binnen verschillende faculteiten

Op schema: Bij FGB is het methodenonderwijs aangepast en is een leerlijn laag intensief behandelen geïmplementeerd bij Psychologie. De helpdesk voor methodenonderwijs bij FGB is actief en uitgebreid. Bij RCH is Law in Action breder uitgerold. Bij FSW is de aanpak van het multimethodisch onderwijs meegenomen in portfolioverbetering.

Gelijk aan plan: leerlijnen zijn geïmplementeerd, geëvalueerd en waar nodig aangepast.

Opleidingsportfolio

Faculteiten bieden een afgewogen, herkenbaar en onderscheidend opleidingsportfolio dat aansluit bij maatschappelijke vraagstukken.

Vertraagd: SBE heeft nieuwe bachelors, minoren, en specialisaties in voorbereiding en voor een deel geïmplementeerd. RCH heeft de aanpassing van het opleidingsportfolio doorgeschoven naar 2024. FSW heeft het verbeteren van het MT-onderwijs en de nieuwe track AI bij Bestuurskunde doorgeschoven naar 2023. Verdere uitrol van transdisciplinair onderwijs bij FSW is vertraagd. Het tweede jaar van de bachelor Religie en Theologie is bij FRT succesvol van start gegaan. Vanwege het vertrek van de PTHU is er extra ingezet op versterking van de Theologie en Religiewetenschappen. Bij FGW zijn Environmental Humanities, Digital Humanities en een module A Broader Mind (door)ontwikkeld.

Gelijk aan plan: Het beoogde eindresultaat is een helder, omlijnd onderwijsaanbod in BA, MA, RMA binnen de betreffende faculteiten.

4b. Interdisciplinair samenwerken

Doelen 2022 behaald, financiële uitnutting in lijn met begroting

  Mate van realisatie

Uitnutting financieel

Onderwerp

(x €1.000)

Begroting

t/m 2022

Realisatie
 t/m 2022

Nog te besteden middelen
 2019-2022

Begroting 2023

Begroting 2024

4b. Interdisciplinair samenwerken

€ 326

€ 415

-/- € 88

€ 238

€ 289

Decentraal

€ 326

€ 415

-/- € 88

€ 238

€ 289

Onderwerp

Doel

Voortgang:

gerealiseerd resultaat t/m 2022

Vooruitblik:

Beoogd resultaat 2024

Decentraal

Studentparticipatie in het onderwijs

Bevorderen participatie van studenten in multidisciplinaire onderwijsprojecten bij GNK

Op schema: De studentenpoli in de bachelor is bij GNK uitgebreid naar pilots in de master. Het platform STUDIOO (studentenplatform) is bij GNK verder uitgerold, de organisatie van Springlab wordt gedragen door studenten.

Gelijk aan plan: Coschap in de regio ontwikkeld met verschillende zorgaanbieders, studentenpoli is geïmplementeerd in de masters en STUDIOO loopt.

Interdisciplinair onderwijs

Gezamenlijk leren hoe interdisciplinair onderwijs goed vorm te geven en uit te voeren.

Op schema: Bij FSW zijn 6 geheel nieuwe interdisciplinaire Social Sciences for Society (SS4S) cursussen ontwikkeld. Bij GNK zijn meerdere pilots gestart met extramurale co-schappen.

Gelijk aan plan: 6 nieuwe SS4S cursussen. Voortdurende professionalisering mbt interdisciplinair onderwijs.

4c. Talentontwikkeling

Deelthema loopt, inzet en besteding loopt achter bij plan

  Mate van realisatie

Uitnutting financieel

Onderwerp

(x €1.000)

Begroting

t/m 2022

Realisatie
 t/m 2022

Nog te besteden middelen
 2019-2022

Begroting 2023

Begroting 2024

4c. Talentontwikkeling

€ 337

€ 57

€ 521

€ 309

€ 396

Centraal

€ -

€ -

-/- € 4

€ -

€ -

Decentraal

€ 337

€ 57

€ 526

€ 309

€ 396

Onderwerp

Doel

Voortgang:

gerealiseerd resultaat t/m 2022

Vooruitblik:

Beoogd resultaat 2024

Centraal

Honours in de master

Ook in de master krijgt het honoursprogramma een plek

Afgeblazen in 2021.

nvt

Decentraal

Talentontwikkeling

Studenten stimuleren hun talenten maximaal te ontwikkelen.

Op schema: Het honoursprogramma bij Psychologie en bij SBE is aangepast. Bij FSW zijn drie internationale bachelortracks ontwikkeld en geïmplementeerd. Bij RCH zijn extra docenten aangesteld om studenten extra uitdaging en verdieping te bieden, is een internationale moot court ontwikkeld (een oefenrechtbank) en loopt een oriëntatie op een leerlijn Ethiek en Diversiteit. Bij FRT is een plan voor talentbeleid goedgekeurd en is hiervoor een medewerker aangesteld.

Bijstelling: Bij GNK is het beoogd resultaat bijgesteld: de focus ligt nu op het stimuleren van wetenschappelijk talent via extra curriculaire workshops.

Bij FGB worden de andere honoursprogramma’s niet meer aangepast.

Thema 5 Onderwijsfaciliteiten

5a. studenten on campus werken

Doelen 2022 behaald, financiële uitnutting in lijn met begroting

  Mate van realisatie

Uitnutting financieel

Onderwerp

(x €1.000)

Begroting

t/m 2022

Realisatie
 t/m 2022

Nog te besteden middelen
 2019-2022

Begroting 2023

Begroting 2024

5a. studenten on campus werken

€ 880

€ 2.335

-/- € 544

€ 2.657

€ 504

Centraal

€ 857

€ 2.326

-/- € 568

€ 2.633

€ 479

Decentraal

€ 23

€ 8

€ 25

€ 24

€ 24

Onderwerp

Doel

Voortgang:

gerealiseerd resultaat t/m 2022

Vooruitblik:

Beoogd resultaat 2024

Centraal

Roosters verbeteren en intekenen vergemakkelijken voor studenten

Het duurzaam opleveren van uitstekende studieroosters en optimaal benutten van schaarse onderwijsruimtes

Afgerond. Er is een nieuwe roosterapplicatie in gebruik genomen (Termtime), de website MyTimetable voor studenten en docenten is beschikbaar en de kwaliteit van het planningsproces is op orde. Het project is in mei 2022 afgerond. De regeling Intekenen is herzien.

Gelijk aan plan: het project Onderwijsplanning is reeds afgerond.

Per 2024 worden studenten en de organisatie beter ondersteund bij het inschrijfproces.

Studieplekken en studieruimtes

Verbetering kwaliteit, kwantiteit en vindbaarheid studieplekken en kwaliteit en flexibiliteit van studieruimtes

Op schema: Er zijn twee pilotruimtes ingericht met geavanceerde technische toepassingen, hiervoor is eerder in 2022 een mock-up afgerond. Buiten de kwaliteitsmiddelen om zijn nagenoeg alle onderwijsruimten van de VU voorzien van faciliteiten t.b.v. online en hybride onderwijs. Daarnaast zijn er extra studieplekken gerealiseerd, die eind 2022 werden opgeleverd in de verbouwde bibliotheekvleugel.

Gelijk aan plan: Per 2024 heeft de VU de kwaliteit en de vindbaarheid van 900 studieplekken in het Hoofdgebouw verbeterd en is het totaal aantal beschikbare plekken in het Hoofdgebouw uitgebreid met 400 stuks.

In 2024 zijn de kwaliteit en flexibiliteit van de faciliteiten van circa 160 onderwijsruimten op de campus verbeterd.

Decentraal

Sociale ruimte en studieplekken

Inrichting van sociale ruimte en studieplekken met goede up-to-date faciliteiten

Op schema: er zijn ruimtes beschikbaar gekomen voor studentactiviteiten en het organiseren van sociale activiteiten.

Gelijk aan plan: In 2024 is er een bloeiend FRT Community Forum en zijn faciliteiten van studieplekken passend bij de activerende werkvormen.

5b. Ondersteuning innovatief onderwijs

Doelen 2022 behaald, financiële uitnutting in lijn met begroting

  Mate van realisatie

Uitnutting financieel

Onderwerp

(x €1.000)

Begroting

t/m 2022

Realisatie
 t/m 2022

Nog te besteden middelen
 2019-2022

Begroting 2023

Begroting 2024

5b. Ondersteuning innovatief onderwijs

€ 3.455

€ 2.714

€ 1.451

€ 3.793

€ 3.170

Centraal

€ 2.304

€ 1.869

€ 1.385

€ 2.564

€ 1.817

Decentraal

€ 1.052

€ 846

€ 66

€ 1.229

€ 1.353

Onderwerp

Doel

Voortgang:

gerealiseerd resultaat t/m 2022

Vooruitblik:

Beoogd resultaat 2024

Centraal

Digitaal toetsen

Inzet op digitale toetsing met mobiele apparaten, online proctoring voor specifieke doelgroepen

Op schema: Het eerste project Toetsen met Mobiele Apparaten is eind 2022 opgeleverd. In het NU gebouw is een structurele toetsruimte ingericht (NU 1B05) waar digitaal getoetst kan worden op laptops in zowel tentamen- als onderwijsweken. Vanaf januari 2022 liep al het vervolgproject Implementatie Grootschalige Digitale Toetsfaciliteit, als onderdeel van het programma Digitaal Toetsen. In september 2022 zijn nog eens 1019 digitale toetsplekken op de VU campus opgeleverd, waar getoetst wordt op vaste desktops of op laptops. Daarmee is het totale aanbod digitale toetsplekken (inclusief de 124 plekken gecreëerd in het eerste project) opgeschaald van 758 naar 1901.

Gelijk aan plan: Per 2024 is digitaal toetsen een standaard onderdeel van ons onderwijs. Er wordt hierbij gekeken naar toetsen met mobiele apparaten in samenhang met andere opties zoals online proctoring of Bring Your Own Device.

De bredere inzet van online proctoring wordt buiten de studievoorschotmiddelen verder onderzocht.

Digitaal onderwijsmateriaal

Stimuleren van gebruik van e-books, open onderwijsmateriaal

Afgesloten/op schema: Er zijn in 2022 geen studievoorschotmiddelen ingezet voor het project digitaal onderwijsmateriaal. Het project E-books is in 2021 afgesloten. Vanuit de UB wordt het open en beschikbaar maken van onderwijsmateriaal ondersteund. Versnellen met Edusources is afgerond en in samenwerking met SURF geëvalueerd. Voor de digitale ondersteuning van eindwerken is een contract afgesloten met OnStage. Voor elke faculteit is een pilotopleiding ingericht om eindwerken zoals scripties digitaal te ondersteunen.

Gelijk aan plan: In 2024 wordt er significant meer interactief onderwijsleermateriaal gebruikt in het onderwijs wordt deelgenomen aan nationale voorziening ter ontsluiting van digitaal leermateriaal.

Digitale tools en opnamestudio

Inrichten van een systeem rondom de begeleiding, beoordeling en archivering van eindwerken en vernieuwing van de opnamestudio

Afgerond/op schema. De opname studio is gerealiseerd. Voor het onderwijs zijn diverse nieuwe digitale tools in onderzoek. De pop-up studio en hybride studio zijn in bedrijf. Er is een Holoconnect aangeschaft om virtuele personen te kunnen projecteren voor onderwijssituaties.

Gelijk aan plan: Voor alle regulier bekostigde opleidingen is digitale ondersteuning van eindwerken beschikbaar.

De opnamestudio is vernieuwd.

VU NT&L

Het netwerk financiert en faciliteert experimenten en onderzoek t.a.v. VU-breed in te zetten software en beheer. Daarnaast financiert en beheert het netwerk de VU-Onderwijswerkplaats. Daarnaast organiseert het communicatie en events.

Op schema: Het financieren van de VU-brede licenties voor diverse tools is gerealiseerd. Ook zijn werkplekken voor medewerkers en student-assistenten en apparatuur voor inzet en experimenteren VU Onderwijswerkplaats gefinancierd.

Er is een onderzoek gestart naar de mate waarin het onderwijs op de VU een transitie doormaakt naar Activerend Blended Onderwijs. Dit onderzoek moet o.a. aanbevelingen opleveren voor de toekomstig beleid, met name ten aanzien van docentprofessionalisering.

Gelijk aan plan: Aanvullende software pakketten en hardware die in de loop van 2021, 2022 en 2023 worden geselecteerd. Hierbij wordt in 2022 een traject ingezet voor een rationalisatieslag: welke functies zijn overlappend en welke kernfunctionaliteiten moeten na 2024 worden behouden (t.a.v. financieringsmogelijkheden na 2024).

Decentraal

Ondersteuning innovatief onderwijs

Verbetering van digitale ondersteuning van het onderwijs en verwante faciliteiten ten behoeve van studenten, docenten en opleidingen

Op schema: Faculteiten ondersteunen docenten en studenten met ondersteunende medewerkers en student-assistenten, extra financiering voor het uitwerken van vernieuwingen (via calls), en er zijn spreekuren en workshops.

Gelijk aan plan: Docenten worden ondersteund (bv Academic course support bij FSW), en gestimuleerd met geld voor onderwijsinnovaties of plekken voor uitwisseling (bv werkplaats bij FSW, ICT&O unit bij FGW)

Spring Lab bij GNK

Een fysieke en digitale ruimte opzetten die studenten de mogelijkheid biedt om zich in uiteenlopende medische en academische vaardigheden te bekwamen.

Op schema: SpringLab groeit en de organisatiestructuur functioneert goed. SpringLab heeft in studiejaar 2021-2022 meer dan 60 lessen gerealiseerd in de domeinen Echografie, Acute Geneeskunde, Basisvaardigheden en Preventie. Per les zijn gemiddeld 20 studenten aanwezig. Student-assistenten begeleiden deze sessies, waarmee door hen onderwijservaring wordt opgedaan. De trainingen in de voorbereiding op de STAT’s in juni trokken minimaal 180 studenten per jaarlaag en waren een groot succes.

Gelijk aan plan: Het Springlab voor het oefenen van praktische medische en academische vaardigheden is ingericht (fysiek en digitaal) en ingebed in het geneeskunde curriculum.

Thema 6 Docentkwaliteit

6a. Professionalisering docenten

Doelen 2022 behaald, financiële uitnutting blijft iets achter

  Mate van realisatie

Uitnutting financieel

Onderwerp

(x €1.000)

Begroting

t/m 2022

Realisatie
 t/m 2022

Nog te besteden middelen
 2019-2022

Begroting 2023

Begroting 2024

6a. Professionalisering docenten

€ 1.223

€ 747

€ 492

€ 1.502

€ 1.479

Centraal

€ 699

€ 573

€ 1009

€ 815

€ 843

Decentraal

€ 532

€ 174

€ 392

€ 696

€ 645

Onderwerp

Doel

Voortgang:

gerealiseerd resultaat t/m 2022

Vooruitblik:

Beoogd resultaat 2024

Centraal

Leergangen

Professionaliseringstrajecten voor (junior)docenten aanbieden

Op schema: In totaal zijn er 90 juniordocenten in opleiding resp. reeds opgeleid. Er is een broedplaats voor juniordocenten opgezet, waar juniordocenten die niet aan trajecten mee kunnen doen, toch losse workshops kunnen volgen. 90 docenten hebben zich hiervoor aangemeld. Afgelopen jaar hebben 53 deelnemers de SKO gevolgd en behaald (beoogd was jaarlijks 30). Op dit moment zijn 4 LOL -groepen afgerond, totaal 45 deelnemers hebben de LOL behaald. De vijfde lichting van de LOL is in september 2022 gestart met 10 mensen (beoogd was minimaal 8 per lichting). In 2022 hebben 21 promovendi deelgenomen aan de community voor professionalisering van promovendi. Acht deelnemers zijn opgegaan voor hun deelcertificaat BKO. De 3e groep met 18 deelnemers is in september 2022 gestart.

Gelijk aan plan: Per 2024 hebben we in totaal 70 juniordocenten opgeleid of zijn ze in opleiding; SKO neemt jaarlijks met tenminste 30 toe; hebben 60 medewerkers de LOL afgerond; hebben 60 deelnemers het PhD teaching practice & supervision traject gevolgd en een deelcertificaat behaald.

Projecten Learn academy

Herontwerp BKO en continu professionaliseringsaanbod is ontworpen en wordt gevolgd

Versneld: het continue ontwikkelpad van start-to-teach t/m na de LOL is grotendeels ontwikkeld en visueel gepresenteerd in de vorm van een honingraatmodel. In 2022 hebben de pilots uit 2021 een structurele plek gekregen in de professionaliseringslijn, behalve het aanbod rond Lesson Study (te weinig animo). De in 2021 ontwikkelde modules zijn gedraaid en succesvol gebleken en krijgen ook een structurele plek in het ontwikkelpad. Daarnaast zijn nieuwe pilots ontwikkeld en gestart. In totaal hebben meer dan 100 individuele docenten deelgenomen aan de verschillende modules.

Gelijk aan plan: In 2024 is een professionaliseringslijn ontstaan waar docenten jaarlijks met plezier minimaal één module of traject van kunnen volgen.

Decentraal

Professionaliseringstrajecten

Het doel is om de (junior) docenten van de faculteiten een professionaliseringstraject aan te bieden dat bij hen en de facultaire context past.

Op schema: Er worden door faculteiten bijeenkomsten, cursussen en leergangen aangeboden.

Gelijk aan plan: Professionaliseringstrajecten voor (junior)docenten zijn gereed en worden verzorgd; facultaire onderwijsdagen, workshops en bijeenkomsten worden goed bezocht door docenten.

6b. Ondersteuning innovatief lesgeven

Doelen 2022 behaald, financiële uitnutting blijft iets achter

  Mate van realisatie

Uitnutting financieel

Onderwerp

(x €1.000)

Begroting

t/m 2022

Realisatie
 t/m 2022

Nog te besteden middelen
 2019-2022

Begroting 2023

Begroting 2024

6b. Ondersteuning innovatief lesgeven

€ 754

€ 535

€ 424

€ 779

€ 841

Centraal

€ 213

€ 186

€ 97

€ 198

€ 198

Decentraal

€ 541

€ 349

€ 306

€ 581

€ 643

Onderwerp

Doel

Voortgang:

gerealiseerd resultaat t/m 2022

Vooruitblik:

Beoogd resultaat 2024

Centraal

Mixed classroom docenten

Mixed classroom trainingen verzorgen voor docenten waardoor de Mixed Classroomvisie en -uitgangspunten VU-breed worden uitgedragen en versterkt dragen bij tot een inclusieve, prikkelende omgeving voor alle medewerkers en studenten.

Op schema: In 2022 is een vernieuwde versie van het VU Mixed Classroom Educational Model uitgebracht: The Mixed Classroom Educational Model in Blended Learning: How to foster inclusivity in blended education. Het ondersteunende trainingsprogramma is herzien, en heeft een blended opzet gekregen. Binnen verschillende faculteiten is er gewerkt aan de implementatie van het VU Mixed Classroom model door middel van workshops, college/werkgroepobservaties, individuele coaching en intervisie. De Curriculum Reflection Tool is gepilot bij AUC.

Gelijk aan plan: De Mixed Classroom aanpak is onderdeel van het curriculum van elke student, wat inhoudt dat in elk curriculum voldoende docenten volgens de visie van het model lesgeven.
 Er is een toegankelijke infrastructuur ingericht, waarmee voldoende docenten ondersteund kunnen worden.

Taalbeleid docenten

Docenten die Engelstalig lesgeven trainen in hun taalvaardigheid en lesgeven in het Engels

Op schema: De nieuwe taalstrategie is vastgesteld. Een VU-termenlijst is in ontwikkeling. De taalvaardigheidstoets voor docenten is verder ontwikkeld en geüpdatet: de observatievariant en de oral assessment worden aangeboden. Het aantal docenten dat de cursus 'lesgeven in Engels' volgt neemt langzaam af.

Gelijk aan plan: Per 2024 worden twee type toetsen voor docenten aangeboden; de observatievariant en de oral assessment.

Didactische ondersteuning

Aanbieden van laagdrempelige didactische ondersteuning; helpdesk en/of assistentie op de werkplek en handleidingen

Op schema: Didactische ondersteuning wordt onder meer aangeboden in de vorm van Coaching on the job. We zien met name meer junior docenten gebruik maken van dit aanbod en gaan komend jaar uitzoeken welke behoefte onder meer senior docenten leeft.

Gelijk aan plan: Elke docent kan gebruik maken van laagdrempelige onderwijsondersteuning, digitaal en op de werkplek.

Decentraal

Innovatiemiddelen

Stimuleren ontwikkelen innovatief onderwijs door innovatiebudget voor docenten

Deels vertraagd: FGB heeft innovatie gestimuleerd door capaciteit uit te breiden en budget beschikbaar te stellen voor ideeën van docenten. Bij GNK is het innovatiefonds uitgesteld.

Gelijk aan plan: In 2024 zijn de wensen die in de opleidingen leven t.a.v. het ontwikkelen van innovatief onderwijs in de verschillende curricula gehonoreerd.

Ondersteuning docenten

Cursussen en coaching ten behoeve van het blended onderwijsconcept.

Op schema: FSW, FGW, RCH en AUC hebben capaciteit voor ondersteuning en/of ontwikkeling van docenten uitgebreid.

Gelijk aan plan: Docenten hebben zich ontwikkeld en passen blended learning toe in hun onderwijs en er is een levendige professionaliseringscultuur.

Toetskwaliteit

De kwaliteit van toetsen verbeteren doordat docenten zijn onderlegd in het maken van toetsen, toetsdossiers en toetsplannen.

Op schema: Bij FGB wordt het facultair toetsbeleid stapsgewijs geïmplementeerd in de opleidingen. Bij SBE zijn extra uren per vak toegekend voor verbeteren toetskwaliteit, is een toetsdeskundige ingehuurd en zijn workshops rondom toetsmatrijzen georganiseerd. De AACSB  accreditaties Business en Accounting zijn behaald bij SBE.

Gelijk aan plan: Het facultair toetsbeleid is in alle opleidingen van FGB geïmplementeerd. Toetsdossiers volgens opzet SBE zijn voltooid en het proces in relatie tot leerdoelen en eindtermen is geëvalueerd, bijgesteld en voltooid.

6c. VU NT&L

Doelen 2022 behaald, financiële uitnutting in lijn met begroting

  Mate van realisatie

Uitnutting financieel

Onderwerp

(x €1.000)

Begroting

t/m 2022

Realisatie
 t/m 2022

Nog te besteden middelen
 2019-2022

Begroting 2023

Begroting 2024

6c. VU NT&L

€ 771

€ 934

€ 424

€ 839

€ 875

Centraal

€ 771

€ 934

€ 424

€ 839

€ 875

Onderwerp

Doel

Voortgang:

gerealiseerd resultaat t/m 2022

Vooruitblik:

Beoogd resultaat 2024

Centraal

Network Teaching & Learning

Het opzetten en draaiende houden van het VU NT&L

Op schema: De beoogde werkplekken voor VU NTL zijn gerealiseerd. De zichtbaarheid door doorgaande communicatie en actief beleid is gegroeid naar 500+ leden op LinkedIn en 850+ leden op Canvas Tools for Education. De verduurzaming VU NT&L is opgenomen in beleid van de VU.

Gelijk aan plan: Per 2024 is VU NT&L hét onderwijsinnovatiecentrum van de VU waarin wordt samengewerkt door diensten en faculteiten, waar onderwijsinnovatie, -advisering en -professionalisering hand in hand gaan en de mogelijkheden van het NU-gebouw ten volle benut worden.

6d. Duurzame loopbaan

Doelen 2022 niet geheel behaald, financiële uitnutting blijft iets achter

Mate van realisatie

Uitnutting financieel

Onderwerp

(x €1.000)

Begroting

t/m 2022

Realisatie
 t/m 2022

Nog te besteden middelen
 2019-2022

Begroting 2023

Begroting 2024

6d. Duurzame loopbaan

€ 320

€ 95

€ 352

€ 362

€ 424

Decentraal

€ 320

€ 95

€ 352

€ 362

€ 424

Onderwerp

Doel

Voortgang:

gerealiseerd resultaat t/m 2022

Vooruitblik:

Beoogd resultaat 2024

Decentraal

Carrièrelijn

Het belang van onderwijsprestaties benadrukken. Professionalisering past bij de rol van docenten zoals in het Raamwerk Onderwijsprestaties is vastgelegd.

Deels vertraagd: Bij SBE is het aantal docenten met een BKO op niveau gebleven en aantal docenten met SKO gestegen. Een steeds groter aantal PhD-studenten heeft een startkwalificatie onderwijs. De evaluatie van de bevorderingscriteria is nog niet gestart.

Gelijk aan plan: Bij SBE volgen van Raamwerk Onderwijsprestaties, de startkwalificatie onderwijs voor PhD-studenten is afgerond en evaluatie van nieuwe bevorderingscriteria is afgerond.