Kwaliteit

De VU streeft ernaar, maatschappelijke waarde te creëren met wetenschappelijke kennis. Door middel van goed beleid, ondersteuning en financiering creëren we de randvoorwaarden om deze ambitie te realiseren. We stimuleren een ondernemende houding binnen de VU en we creëren bewustzijn en kennis met opleidingen en trainingen. Ook kijken we als VU naar buiten. We investeren in duurzame samenwerkingen met publieke en private partners en ontwikkelen innovatiehubs waar ondernemers en onderzoekers samenkomen. Op deze manier geven we invulling aan onze functie als verbinder van wetenschappers onderling en met de maatschappij om samen een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van een duurzame samenleving.

Financiering en benoemingen

Diverse onderzoekers van de VU hebben in 2022 financiering ontvangen of zijn in een functie benoemd vanwege hun maatschappelijke en economische impact, hun bijdrage aan de wetenschap of voor de bijdrage die zij leveren aan een gelijkwaardige en diverse academische omgeving.

Financiering

In 2022 ontvingen diverse VU-onderzoeksprojecten een Take-off- of Demonstrator-financiering van NWO. Wetenschappers kunnen met deze financiering door middel van een haalbaarheidsstudie de marktkansen voor hun producten onderzoeken, of ze kunnen de kosten betalen die hun start-up maakt als die de markt op gaat. Een voorbeeld van een project dat deze financiering heeft ontvangen is Targeting the oncogene beta-catenin: Towards a new treatment of colorectal cancer van hoogleraar Tom Grossmann. In dit project worden moleculen onderzocht die bepaalde kankercellen remmen en therapieën voor bepaalde vormen van darmkanker mogelijk maken. Het project draagt bij aan SDG 3 (Goede gezondheid en welzijn). Horsman heeft tevens een Proof of Concept Grant ontvangen van de European Research Council voor dit project.

Daarnaast hebben diverse VU-onderzoeksprojecten financiering ontvangen via het Open Technologieprogramma van NWO. Dit programma richt zich op wetenschappelijk onderzoek dat moet leiden tot toepasbare kennis, vaak in samenwerking met bedrijven. Een voorbeeld van een toegekend project is SEQUOIA - Suppressing Exciton Quenching in OLEDs: an Integrated Approach. Dit onderzoeksproject richt zich op het verbeteren van de efficiëntie van OLED-lichtbronnen. Hierbij werken zij onder andere samen met OLED-materialenfabrikant Merck en de simulatiesoftware­bedrijven SCM en Simbeyond. Hoogleraar Luuk Visscher (Faculteit der Bètawetenschappen) is betrokken bij het project dat bijdraagt aan SDG 11 (Duurzame steden en gemeenschappen).

Hoogleraar Hans Berends heeft voor zijn onderzoeksvoorstel FieldLabs@Scale missiegedreven financiering ontvangen vanuit het Kennis- en innovatieconvenant van NWO. Het doel is om missiegedreven innovatiesystemen beter te begrijpen, te onderbouwen en te optimaliseren. Samen met een interdisciplinair consortium van kennisinstellingen, bedrijven en beleidsmakers wil hij missiegedreven innovaties opschalen door middel van fieldlabs in domeinen zoals de gezondheidszorg, landbouw en infrastructuur. Het onderzoek draagt bij aan SDG 9 (Industrie, innovatie en infrastructuur).

Communicatiewetenschapper Katalin Balint heeft een Aspasia-beurs ontvangen van NWO. De Aspasia-beurs is ingesteld door het ministerie van OCW met als doel de doorstroming van vrouwelijke universitair docenten naar hogere universitaire functies te stimuleren.

Benoemingen

Er zijn meerdere noemenswaardige benoemingen geweest in 2022. Hoogleraar Roberta Croce (biofysica van fotosynthese, Faculteit der Bètawetenschappen) en hoogleraar Caterina Dutilh Novaes (reasoning and argumentation, Faculteit der Geesteswetenschappen) zijn gekozen als nieuwe leden van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Pieter Coppens (Faculteit Religie en Theologie) is toegetreden tot de Jonge Akademie van de KNAW. De Jonge Akademie houdt zich bezig met onder meer wetenschapsbeleid, interdisciplinariteit, internationalisering en de relatie tussen wetenschap en samenleving. Een ander voorbeeld van een noemenswaardige benoeming is hoogleraar Katja Tolstaja (Faculteit der Religie en Theologie) die tijdens de Nacht van de Theologie is uitgeroepen tot de Nieuwe Theoloog des Vaderlands. Ze zet zich in voor het nuanceren van simplistische discoursen in post-traumatische samenlevingen.