Visie en kerncijfers

Binnen het onderzoek wordt steeds meer ingezet op consortia, netwerken, samenwerkingsverbanden en teams: de VU wil hiervoor met het nieuwe Erkennen en Waarderen een onderzoeksklimaat ontwikkelen dat teamscience, samenwerking en agendasetting faciliteert. In aanvulling hierop wil de VU een open houding stimuleren met een broader mind-waardenoriëntatie en bijbehorende attitude gericht op (interdisciplinaire) samenwerking. Ook worden VU-onderzoekers aangemoedigd om kansen te pakken voor externe financiering.

Vanuit onze visie op onderzoek hebben we de volgende ambities geformuleerd:

• Ons onderzoek is relevant en daarom willen we de wetenschappelijke en maatschappelijke impact van ons onderzoek vergroten. Dat doen we onder andere door onze wetenschappelijke positie en reputatie in de wereld te vergroten en door reflexief onderzoek (het onderzoeken van de eigen overtuigingen, oordelen en praktijken tijdens het onderzoeksproces en hoe deze het onderzoek kunnen hebben beïnvloed) te stimuleren, zowel toegepast onderzoek als fundamenteel onderzoek waarvan niet meteen duidelijk is wat de toepassing daarvan zal zijn.

• Om interne samenwerking te organiseren en ons te verbinden met de wereld om ons heen, geven we richting aan ons onderzoek door de focus te leggen op onze vier profielthema’s, Science for Sustainability, Human Health & Life Sciences, Connected World en Science for Sustainability.

• Het is voor de VU belangrijk om te weten wat de samenleving beweegt. Daarom stimuleren we onderzoekers van verschillende disciplines binnen en buiten de VU om samen te werken met verschillende (maatschappelijke) organisaties en burgers.

• Omdat we willen dat wetenschappers verschillende talenten kunnen ontwikkelen en we vinden dat het binnen teams mogelijk moet zijn om diverse carrièrepaden te volgen, streven we naar erkenning en gelijkwaardige waardering van onderwijs, onderzoek, valorisatie en leiderschap (zie meer hierover in  hoofdstuk 5, Sociaal jaarverslag, de paragraaf ‘Erkennen en Waarderen’ ).

• Omdat we de kennis die wij ontwikkelen willen delen met de wereld, maken we de resultaten van ons wetenschappelijk werk toegankelijk en transparant: we streven naar Open Science volgens de principes van FAIR (Findable, Accessible, Interoperable, Reusable). Daarbij hebben we oog voor bedreiging van het eigendom van gegevens (denk hierbij aan de data die gebruikers op sociale media zetten of data die we aan leveranciers verstrekken en die zij vervolgens gebruiken om er waarde mee creëren of zelfs doorverkopen, zonder dat gebruikers daar (bewust) toestemming voor geven of een vergoeding voor krijgen) en voor publieke waarden en veiligheid. Daarom onderschrijven we de Nederlandse Gedragscode Wetenschappelijke Integriteit (NGWI).

Om deze ambitieuze doelen te halen wordt met de VU-brede onderzoeksgemeenschap een integrale, coherente en adaptieve onderzoeksstrategie voor de komende tien jaar opgesteld, die ruimte biedt om bij te sturen, zodat we kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen, vragen en behoeften. In 2022 is gestart met het formuleren van deze onderzoeksstrategie, die naar verwachting in 2023 gereed zal zijn. De strategie bouwt op onze interdisciplinaire onderzoeksinstituten waar onderzoekers elkaar ontmoeten, hun kennis delen en samenwerken. Het onderzoek in die instituten draagt bij aan de hierboven genoemde vier profielthema’s. Elk profielthema heeft een missie, visie en strategie die rekening houdt met de Sustainable Development Goals (SDG’s, duurzame ontwikkelingsdoelen) van de Verenigde Naties. De profielthema’s nodigen uit tot intensieve interdisciplinaire samenwerking over facultaire en disciplinaire grenzen heen. Ze vormen een platform voor samenwerking met onze maatschappelijke partners.

Kerncijfers

De onderstaande tabel toont de kerngetallen onderzoek van de VU en de Faculteit Geneeskunde die integraal onderdeel is van het Amsterdam UMC, locatie VUmc.

VU*

GNK

VU + GNK

Wetenschappelijke publicaties