X Reflectie medezeggenschap op de inzet van de studievoorschotmiddelen VU

De GV kijkt positief terug op de invulling die het afgelopen jaar aan de studievoorschotmiddelen gegeven is. Na wat vertraging in de investeringen die gemaakt konden worden tijdens de Covid-19 pandemie, is er in 2022 overal een inhaalslag geweest om de oorspronkelijke plannen te kunnen realiseren. De plannen zijn opgenomen in de onderwijsagenda van VU, waardoor er voor de GV een duidelijk overzicht was van de prioriteiten per periode.

Zowel op VU-breed als facultair niveau is er onderbesteding geweest op verschillende projecten. Op facultair niveau zien we echter dat er met een realisatie van 81,3% besteding over het algemeen is ingeleverd op de gedane beloftes. De doelstelling ‘meer docenten’ is financieel wel in lijn met de begroting en de GV is tevreden over hoe hier invulling aan is gegeven. De juniordocenten die zijn aangesteld houden de kwaliteit van het onderwijs hoog en verlichten de werkdruk van andere docenten. Met deze conclusie in het achterhoofd en de notie dat de studievoorschotmiddelen hier geen rol kunnen spelen, wil de GV binnen het breder perspectief van het VU-beleid benadrukken het als een gemis te ervaren dat er slechts beperkte mogelijkheden zijn om juniordocenten vast in dienst te nemen of om juniordocenten structureel de mogelijkheid te bieden om te promoveren. Ook voor de activerende onderwijsvormen ziet de GV meer mogelijkheden wanneer er structurele middelen zijn om software zoals FeedbackFruits te evalueren en docenten beter op te leiden voor dit innovatieve onderwijs.

Op centraal niveau is de GV tevreden met de realisatie van 100,8% besteding. Oorzaken hiervan zijn de onderwijsfaciliteiten waar dit jaar meer voor uitgegeven kon worden en de Broader Mind Course. Dit zijn waardevolle ontwikkelingen voor de universiteit. Daarnaast is de GV blij dat het online Infopunt Studeren met Functiebeperking (SMF) na een aantal hobbels is gelanceerd. De GV hoopt dat er nog mogelijkheden zijn om, ondanks de ontoereikende middelen vanuit de kwaliteitsgelden, ook in de bestaande gebouwen de toegankelijkheid te verbeteren. Over het algemeen hoopt de GV nog op een groei in de realisatie van de doelstellingen van de taalvaardigheden studenten, de overstap arbeidsmarkt en studentenwelzijn. Op alle drie de gebieden zijn al veel stappen gemaakt, zoals de #zouikwatzeggen- app binnen de geneeskunde faculteit, maar om de doelen goed te realiseren zal het centrale beleid de komende jaren verder ontwikkeld moeten worden.

Wat betreft de betrekking van de medezeggenschap bij de kwaliteitsgelden, is de centrale medezeggenschap tevreden over hoe ze betrokken wordt bij het proces. Op facultair niveau wordt de facultaire GV ook betrokken bij de besteding van de middelen en de reflectie erop.