Ga naar website navigation Ga naar artikel navigatie Ga naar inhoud

Visie en kerncijfers

Onderwijsvisie

De Onderwijsvisie van de VU sluit aan op een academische cultuur die wordt gekarakteriseerd door de drie kernwaarden persoonlijk, open en verantwoordelijk. We leiden onze studenten op tot kritische, geëngageerde academici. We willen dat onze studenten zich breed ontwikkelen en maatschappelijk betrokken zijn. Ons onderwijs moet toekomstbestendig zijn, inspelen op de veranderende vraag en de steeds diverser wordende doelgroep aanspreken.

Vanuit die ambitie hebben we in 2022 een instellingsbrede visie op flexibel onderwijs en een toetsvisie voor de toekomst vastgesteld. Ook is verder ingezet op een blijvende onderwijsverandering waarbij we een optimale mix van on campus en online onderwijs via innovatieve didactische werkvormen nastreven. Daarbij hebben we een nieuwe animatie van onze Onderwijsvisie gemaakt.

Onderwijsagenda

In de Onderwijsagenda VU zijn onze onderwijsplannen, zoals geformuleerd in de Onderwijsvisie en de Strategie VU 2020-2026, in één document samengevat. Dit garandeert een integrale benadering van onze onderwijskwaliteit en -innovatie. De Onderwijsagenda VU wordt ieder jaar geactualiseerd.

Veel van de beoogde resultaten uit de Onderwijsagenda van 2022 zijn gerealiseerd:

  • continue verbetering van de onderwijskwaliteit en aandacht voor een kwaliteitscultuur;

  • vergroten van studentsucces en studentenwelzijn;

  • verdere profilering van ons onderwijsportfolio, bijvoorbeeld op het gebied van A Broader Mind , de Mixed Classroom en Community Service Learning ;

  • onderwijsinnovatie door intensievere ondersteuning van innovatieve (digitale) onderwijsvormen;

  • het verder optimaliseren van student- en onderwijsondersteuning.

In alle faculteiten is in 2022 hard gewerkt aan innovatie van onze onderwijsprogramma’s in de richting van activerend en blended onderwijs. Er zijn binnen faculteiten visies op activerend blended onderwijs ontwikkeld en beschreven en er is verder gewerkt aan het (her)ontwikkelen van vakken en opleidingen met meer activerend en blended onderwijs. Deze (her)ontwikkeling wordt ondersteund door onderwijskundige adviseurs van LEARN! Academy, die faculteiten begeleiden in de transitie naar activerend en blended onderwijs. Zij vormen met elkaar een professionele leergemeenschap en organiseren bijvoorbeeld bootcamps voor activerend blended onderwijs. Ook richten ze ontwerpateliers in om docenten te ondersteunen.
We merken wel op dat corona begin 2022 nog opspeelde en invloed had op onze werkwijze. In de periode dat er een thuiswerkadvies gold en studenten niet naar de campus konden komen, kon de geambieerde optimale mix van activerend on campus onderwijs en innovatieve (digitale) onderwijsvormen niet volledig gerealiseerd worden.

We werken met verschillende onderwijsconcepten om de maatschappelijke impact van ons onderwijs te vergroten en een inclusieve cultuur te versterken. De Broader Mind Course is vanaf februari 2022 voor de vierde maal aangeboden. De mogelijkheden voor studenten om deel te nemen aan een cursus op het gebied van Community Service Learning zijn verder uitgebreid. Hierbij zetten studenten hun academische vaardigheden in voor een vraagstuk van een maatschappelijke partner en werken ze in interactie met deze partner aan dit vraagstuk. Het Mixed Classroom-model is verder verankerd in onze docentprofessionalisering. Faculteiten worden op maat ondersteund bij de invoering van het mixed classroom model in de opleidingen, bijvoorbeeld via het programma Mixed Classroom in Practice waarin docenten werken aan de implementatie van het onderwijsmodel in hun eigen onderwijs. Daarnaast is in 2022 de Mixed Classroom Curriculum Reflection Tool ontwikkeld, een werkwijze waarmee docententeams het onderwijs inclusiever kunnen maken.

Kerncijfers

De onderstaande tabel laat de kerncijfers voor onderwijs van de afgelopen drie jaar zien (bron: 1 cijfer HO).

Kerncijfers Onderwijs

2020

2021

2022

Bachelorstudenten

18.312

19.381

19.736

Bacheloropleidingen

45

45

45

Instroom bachelor (EOI)

7.413

7.105

6.888

waarvan met buitenlandse vooropleiding

1.102

1.410

1.670

Masterstudenten

11.484

12.323

12.025

Masteropleidingen

100

99

100

Instroom master (EOI)

5948

6.262

5.524

waarvan met buitenlandse vooropleiding

1.298

1.325

1.125

Totaal ingeschrevenen

29.796

31.704

31.761

Topopleidingen NSE bachelor

6

7

6

# Diploma’s

   

Bachelor (exclusief joint degrees UvA)

2.804

3.225

3.454

Master (exclusief joint degrees UvA)

4.667

5.137

5.163