Ga naar website navigation Ga naar artikel navigatie Ga naar inhoud

Impact en strategische resultaten

Onderwijs, onderzoek en valorisatie zijn gelijkwaardige kerntaken

Sinds 2020 spant de VU zich in om valorisatie gelijkwaardig te maken aan de andere kerntaken onderwijs en onderzoek. Dit hebben wij in 2022 onder meer gedaan door middel van de zesdaagse opleiding ‘Impact’ van IXA VU, in samenwerking met Amsterdam UMC en de UvA. Hierbij zijn dertig ondernemende onderzoekers opgeleid tot valorisatie-experts. De opleiding biedt onderzoekers kennis en vaardigheden om het valorisatieproces succesvol te doorlopen, met als doel meer maatschappelijke en/of economische impact. Onderzoekers gaan in de opleiding aan de slag met een eigen casus, ze maken kennis met experts en ervaringsdeskundigen en ze gaan in gesprek met externe partijen. Het eindresultaat is een eigen impactstrategie.

In lijn met het speerpunt duurzaamheid en het profielthema Science for Sustainability wil de VU duurzame projecten en initiatieven vanuit het onderwijs, onderzoek en valorisatie aan de maatschappij laten zien. Zo lanceerde voormalig astronaut André Kuipers in 2022 de tentoonstelling A Better World@VU, met zestien duurzame VU-projecten. De tentoonstelling laat zien hoe VU-studenten en medewerkers bijdragen aan een betere wereld.

In het kader van ondernemerschapsonderwijs binnen de Faculteit der Rechtsgeleerdheid is in 2022 het vak Startup Clinic voortgezet. Tijdens het vak doen rechtenstudenten, onder begeleiding van ervaren advocaten, een legal scan en geven ze advies aan een start-up op een aantal juridische terreinen.

Het project Erkennen en Waarderen is verder ontwikkeld om meer ruimte te bieden voor valorisatieactiviteiten van onderzoekers, onder andere door valorisatie en ondernemerschap mee te nemen in de verschillende loopbaanpaden (zie hoofdstuk 5, Sociaal jaarverslag,  voor meer informatie).

Ondernemerschap en een ondernemende houding zijn vanzelfsprekend

Binnen de VU willen we ondernemerschap en een ondernemende houding vanzelfsprekend maken voor onze studenten en medewerkers. We deden dit in 2022 onder andere met het nieuwe programma Amsterdam Startup Launch. Dat is een nieuw traject van twaalf interactieve sessies, waarin deelnemers alle kennis en tools krijgen om hun businessidee te ontwikkelen tot een businessplan. Het programma is bedoeld voor studenten en promovendi uit alle disciplines. Om toegelaten te worden moeten potentiële kandidaten hun idee pitchen tijdens een pitchmoment in de VU StartHub. Als ze zijn toegelaten, worden deelnemers begeleid door ervaren bedrijfsexperts, ondernemers en coaches op het gebied van onder andere propositieontwikkeling, marketing, vraagstukken rondom intellectueel eigendom en financiën.

Een ander voorbeeld: de VU heeft zich aangesloten bij het Innovatiefonds Noord-Holland. Dit fonds richt zich op startende bedrijven en het MKB in de Provincie Noord-Holland en stelt converteerbare leningen beschikbaar voor het bewijzen van nieuwe concepten en ideeën. Door als aandeelhouder deel te nemen in dit fonds zorgen we voor nieuwe instrumenten en kanalen om VU-ondernemers te helpen bij het financieren van hun bedrijf.

ASIF is een pre-seed venture capital fund van en voor studenten en wordt medegefinancierd door de VU. De afkoring staat voor Amsterdam Student Investment Fund. In 2022 traden drie studenten van de VU-master Entrepreneurship toe tot ASIF’s fellowshipprogramma. Daarnaast organiseerde het fonds achttien evenementen met meer dan 600 bezoekers. ASIF investeerde in vijf start-ups en de portefeuillebedrijven haalden samen meer dan € 5m aan vervolgfinanciering op.

De VU-campus is een innovatiehub in Kenniskwartier Zuidas

De VU heeft als doel van de VU-campus een innovatiehub te maken in het Kenniskwartier Zuidas, de Amsterdamse Metropoolregio en daarbuiten. In 2022 werd een grote stap gezet om dat doel te bereiken: de VU StartHub werd opgeleverd, een paviljoen midden op de campus. In de VU StartHub kunnen wetenschappelijke start-ups profiteren van de nabijheid van de VU-campus als wetenschaps- en kennishub. De StartHub staat open voor studenten, onderzoekers, alumni en wetenschappelijk personeel van de VU. Sinds de opening hebben negentien start-ups zich gevestigd in de hub en hebben vier andere zich virtueel aangesloten. Aan de VU StartHub is een mentorpool van VU-alumni verbonden die zich hebben opgegeven om als mentor op te treden voor de start-ups. In het laatste kwartaal van 2022 zijn al een aantal successen geboekt door de start-ups:

  • Vini Mini , een start-up voor voedselsupplementen ter preventie van voedselallergieën bij baby's, stond op de 9-maanden beurs, was start-up van de maand bij RetailTrends en won de hoofdprijs tijdens de Impact Startup Competition van de EIT Food Venture Summit in Lissabon.

  • Syrian Roots, een start-up voor vegetarische afhaalmaaltijden bereid door nieuwkomers, is bezig met de opening van vestigingen op Almere CS en Amsterdam CS.

  • Liion Power , voor slimme oplaadtechnologie om de levensduur van (Li-ion) batterijen te verlengen, sloot het jaar af met een trip naar Silicon Valley. Die reis was de prijs van een verkiezing door Innovate, Quest en Quote. In Californië mocht Liion Power pitchen voor de Amerikaanse ondernemer Marc Tarpenning. Daarnaast heeft de jonge onderneming de Rabobank Innovatielening binnengehaald (€ 150K).

VU Demonstrator Lab is het ondernemerschapslaboratorium van de VU. In 2022 zijn er in het Demonstrator Lab 22 nieuwe projecten gestart, waaronder vijftien nieuwe projecten van de VU. Drie projecten hebben dit jaar geresulteerd in de oprichting van een bv. Het totale aantal start-ups en scale-ups in incubator Amsterdam Venture Studios (AVS) op de VU-campus staat in 2022 op negentien. Verschillende start- en scale-ups binnen AVS en Demonstrator Lab hebben in 2022 fondsen binnengehaald of prijzen gewonnen:

  • VU scale-up Optics11 Life heeft € 10m ontvangen van FORWARD.one en Value Creation Capital. De financiering zal de lancering ondersteunen van nieuwe producten die de nieuwe technologie van Optics11 Life toepassen. Daarnaast heeft Optics11 de tiende plaats behaald bij de verkiezing van de beste innovaties van Nederland in 2021, georganiseerd door de Kamer van Koophandel.

  • VU start-up Photosynthetic heeft een Eurostars-beurs van € 500k ontvangen en de Formnext Start-Up Challenge gewonnen. Photosynthetic ontwikkelt 3D-lithografietechnologie en is opgericht door postdoctoraal onderzoeker en ondernemer Alexander Kostenko.

  • Gymstory , een fitnessapp gemaakt door een alumnus van VU Demonstrator lab, heeft een converteerbare lening van € 234k. ontvangen van het Innovatiefonds Noord-Holland.

  • Madglove, hulp voor mensen met hand-spasticiteit, heeft de best social entrepreneurship start-up award gewonnen en is genomineerd voor Kijk’s beste idee van het jaar.

Tevens heeft de VU, in samenwerking met andere publieke en private partners in Amsterdam (onder de naam Matrix) in 2022 gewerkt aan het ontwerp van een nieuw innovation center. Dit innovation center wordt speciaal ontwikkeld voor start-ups en scale-ups in medische technologie en life sciences en zal in de nabije toekomst worden gebouwd naast het Onderzoeksgebouw van de VU.

Valoriserende activiteiten worden effectief en adequaat ondersteund

Om impact te maken moeten valoriserende activiteiten van onderzoekers, uit alle domeinen, zo goed mogelijk worden ondersteund. In 2022 hebben we gewerkt aan het uitbreiden en optimaliseren van de interne infrastructuur die dit mogelijk maakt. Zo bundelen sinds begin 2022 twee VU-afdelingen hun krachten: het VU-team van Innovation Exchange Amsterdam (IXA) en het team van de VU Grants Office (GO) zijn samen gegaan in de nieuwe afdeling IXA-GO. Deze dienst biedt onderzoekers een brede ondersteuning op het gebied van valorisatie en subsidies, met behulp van een netwerk van scouts, business developers, grants officers en ondersteuners op facultair en centraal niveau. Dit zorgt voor beter zicht op kansen en talenten voor valorisatie binnen de faculteiten, het vergoten van de tweede en derde geldstroom en voor betere afstemming en communicatie tussen centrale en decentrale eenheden.

Hoogleraar Davide Iannuzzi, Chief Impact Officer (CImO) van de VU, treedt op als verbinder voor verschillende initiatieven op het gebied van valorisatie en impact. Samen met zijn collega’s van de UvA en Amsterdam UMC leidt hij onder meer de strategische samenwerkingen in het pan-Amsterdamse ecosysteem, waaronder Impact & Entrepreneurship (zie de paragraaf ‘Samenwerkingen’ in dit hoofdstuk).

De Dienst Universitaire Relaties en Fondsenwerving (DURF) draagt zorg voor onder meer de maatschappelijke profilering van de VU en ondersteunt het externe relatiemanagement. Tijdens het zomerfestival Déjà VU bracht DURF de voltallige VU-gemeenschap bij elkaar met een veelzijdig programma, bestaande uit theater, flitscolleges, muzikale optredens, een festivalmarkt, film en talkshows.

VU in de media

Onderdeel van onze visie op valorisatie is dat leden van de VU-gemeenschap actief deelnemen aan het publieke debat. Op basis van wetenschappelijke kennis en inzichten die zij zelf helpen ontwikkelen, dragen ze bij aan de publieke opinie. In 2022 zijn 6.024 mediaberichten verschenen waarin het onderzoek aan de VU een rol speelde, of die kennis deelden die aan de VU was vergaard. Deze berichten zijn 217.456.988 keer bekeken in binnen- en buitenland. Onder meer onderzoek over duurzaamheid werd veel gedeeld in de media, variërend van onderwerpen zoals waterkwaliteit en klimaat-risico’s tot het Global Carbon Budget.