11. Bestuursakkoord hoger onderwijs en wetenschap

Op basis van het Bestuursakkoord 2022 hoger onderwijs en wetenschap d.d. 14 juli 2022 ontvangt de VU met ingang van 2022 via de rijksbijdrage extra middelen voor starters- en stimuleringsbeurzen en voor nieuwe sectorplannen. Hierbij zijn ook afspraken gemaakt over de monitoring en verantwoording van deze extra gelden. Onderdeel van die afspraak is dat de instellingen zich jaarlijks verantwoorden via een apart hoofdstuk ‘Bestuursakkoord hoger onderwijs en wetenschap’ in het jaarverslag. Hierin dienen de onderwerpen uit het bestuursakkoord op een herkenbare manier terug te komen. De rapportage moet ingaan op bestaande en de aanvullend overeengekomen indicatoren conform bijlage 2 bij het bestuursakkoord. Daarnaast zijn in het bestuursakkoord afspraken gemaakt over de gegevens die in het jaarverslag worden opgenomen inzake de starters- en stimulerings­beurzen.

Voor het jaar 2022 kiezen wij voor een beperkte rapportage in het jaarverslag omdat de set met indicatoren voor de verantwoording nog in ontwikkeling is en pas in 2023 definitief zal worden gesteld én omdat er in 2022 slechts in beperkte mate sprake is geweest van uitvoering van activiteiten in het kader van de starters- en stimuleringsbeurzen en van de sectorplannen. Na de vaststelling van het bestuursakkoord heeft in de tweede helft van 2022 de nadruk vooral gelegen op het opstellen en het finaliseren van de (bestedings)plannen, waarbij in 2023 de uitvoering van start gaat. Over de stand van zaken van de onderwerpen ‘starters- en stimuleringsbeurzen’ en ‘sectorplannen’ kunnen wij het volgende melden.